• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Bite me
    Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:08:16 följande:
    Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande:
    för att (av flera egna och nära erfarenheter inbillar jag mig) tjat och tillrättavisningar tenderar att göra måltiden till en tråkig och jobbig upplevelse. det är drygt att ha matvägrande barn och det är drygt att vara ett matvägrande barn.
    Har en son med en ätstörning, så mig behöver du inte lära något om matvägran. För övrigt behöver man inte tjata. Min dotter på ett år åt köttfärs o spagetti med händerna idag, toppengott o superkladdigt, inga tillrättavisningar. Med tiden lär man dem lite i taget. Treåringen kan inte äta med kniv, vi har inte försökt lära henne, det kommer med tiden. Man har ju ett antal år på sig att lära dem rätt o fel så det finns ingen anledning att göra måltiderna till en jobbig upplevelse.
  • längtar och väntar

Bra! Stå på dig! Jag jobbar själv som lärare och skulle aldrig påtala något sådant för mina elever så länge de inte slafsar i sig maten eller spiller en massa etc..

MoSv74 skrev 2009-11-14 15:12:04 följande:
    Herreud! Trodde faktiskt inte att folk på fullaste allvar tycker att det är sån stor grej vilken hand barnen håller besticken i?! Men jag hade visst fel.... Mina barn kommer få fortsätta med sitt "dåliga bordsskick". Och inte 17 mår dom dåligt av det!
  • Rulltrappa

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:11:11 följande:

Fast lättare? Är man vänsterhänt är det lättare att skära med vänster hand t.ex.. Då är det inte så konstigt om man vänder på besticken heller..
    det var bara ett exempel.

t ex blir min 3-åring jättesur om han spiller. då säger jag att det går lättare om man böjer sig lite framåt när man äter. lättare för honom att äta och mindre spill - någon form av bordsskick.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande:

Men herregud vilka FÖRDOMAR!!! Jag är vänsterhänt och använder vänster hand till det mesta. Skulle jag fara illa av det? Min kusin som är vänsterhänt vänder besticken också, det gör inte jag, dock använder jag alltid skeden med vänster hand t.ex..
    O du går ofta ut o äter på fina restauranger med arbetet?
  • kattis b

Vilket jävla trams!
    Alla i min vänkrets kan äta som folk, och de har då fan aldrig haft nåt problem med aptiten.
    Och kan vi lära oss att måla med fötterna kan vi väl lära oss att hålla gaffelni vänster och kniven i höger? Så komplicerat är det inte.

• Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande:

Men herregud vilka FÖRDOMAR!!! Jag är vänsterhänt och använder vänster hand till det mesta. Skulle jag fara illa av det? Min kusin som är vänsterhänt vänder besticken också, det gör inte jag, dock använder jag alltid skeden med vänster hand t.ex..
    Nej du far säkert inte illa men det är inte korrekt borsskick och icke korrekt bordssmkick ser inte lika bra ut som korrekt bordsskick.
  • SFHelen
    Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:08:16 följande:
    Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande: för att (av flera egna och nära erfarenheter inbillar jag mig) tjat och tillrättavisningar tenderar att göra måltiden till en tråkig och jobbig upplevelse. det är drygt att ha matvägrande barn och det är drygt att vara ett matvägrande barn.
    precis. Varför göra måltiden till de för?
    Nu äter min som med gaffeln "rätt" hand enligt vett o etiket som folk säger. Men skulel han inte göra de skulle jag nog inte tvinga honom att byta hand, kanske testa nån/några gångar, men inte mer, för ja vill hellre att han äter bra.
  • längtar och väntar

Så att vara vänsterhänt är ett handikapp? Vi kanske ska sluta skriva med vänster hand också?

Det är inget felaktigt bordsskick att äta med vänster hand när man använder sked/gaffel etc.. Jag kan lova dig att skulle jag använda höger hand skulle inte mycket av min mat hamna i munnen..

Anatha skrev 2009-11-14 15:13:39 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:09:47 följande: Nej du far säkert inte illa men det är inte korrekt borsskick och icke korrekt bordssmkick ser inte lika bra ut som korrekt bordsskick.
  • Rulltrappa

Bite me skrev 2009-11-14 15:12:50 följande:

Har en son med en ätstörning, så mig behöver du inte lära något om matvägran. För övrigt behöver man inte tjata. Min dotter på ett år åt köttfärs o spagetti med händerna idag, toppengott o superkladdigt, inga tillrättavisningar. Med tiden lär man dem lite i taget. Treåringen kan inte äta med kniv, vi har inte försökt lära henne, det kommer med tiden. Man har ju ett antal år på sig att lära dem rätt o fel så det finns ingen anledning att göra måltiderna till en jobbig upplevelse.
    men då tycker vi ju lika! vad bra! :) enda skillnaden verkar vara att du tycker att skolbarn generellt är tillräckligt mogna för att ta såna instruktioner och jag minns med vånda att jag inte hade varit det. :)
  • m00nfl0wer

Jag har alltid hållit besticken "fel" och gör det fortfarande. Är snart 21år och INGEN har någonsin påpekat att jag äter så.

Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!