• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Danitra
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:27:55 följande:
    Man kan mycket väl kunna de rätta ordningen att ta besticken osv även om man sen äter med fel hand. De två sakerna hänger inte ihop.
    Jag tycker nog att det hör ihop till viss del.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:30:07 följande:
    Så nu är vänsterhänthet ett funktionshinder! Tillåt mig skratta! Jag är inte ett dugg funktionshindrad!! Hur många högerhänta kan använda vänster hand t.ex... Patetiskt!
    Nej, jag menar inte att vänsterhänthet är ett funktionshinder. Utan att inte alls kunna använda den andra handen. DET är ett funktionshinder.
    Skulle inte jag kunna använda min vänsterhand alls så skulle jag kalla mig själv funktionshindrad.
  • längtar och väntar

Om det skulle inträffa får jag väl öva upp höger hand.. Men tills den dagen struntar jag faktiskt i det!

Dessutom stukade jag min vänstra hand när jag var liten och det gick lika bra för det..

Anatha skrev 2009-11-14 15:29:29 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:26:45 följande: Om du stukar din rätta hand har du ju ingen att använda om du bara har en hand du kan använda. Alla kan träna så att man inte är helt hadnikappad i ena handen. Det kan man tex se på människor med handkapp m.m. De kan verkligen utnyttja de förutsättningar som finns. Det är bara dumt att själv göra så man inte kan använda de händer man har.
  • längtar och väntar

Det är du det, men för mig är funktionshindrad något HELT annat.. Jag jobbar med funktionshindrade barn, därför vet jag vad funktionshindrad är också..

Danitrass skrev 2009-11-14 15:31:47 följande:
  • Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:32:06 följande:

Om det skulle inträffa får jag väl öva upp höger hand.. Men tills den dagen struntar jag faktiskt i det!
    Ja det är upp till var och en själv tycker jag det är en fördel att kunna använda både mina händer så jag tränar min "dåliga" hand när det passar.
    Dessutom stukade jag min vänstra hand när jag var liten och det gick lika bra för det..
    Ja men se det går ju!
  • sär skriven
    Danitrass skrev 2009-11-14 15:31:47 följande:
    Nej, jag menar inte att vänsterhänthet är ett funktionshinder. Utan att inte alls kunna använda den andra handen. DET är ett funktionshinder.

Skulle inte jag kunna använda min vänsterhand alls så skulle jag kalla mig själv funktionshindrad.
    Kan du skriva med vänster hand?
  • kattis b

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:30:07 följande:

Så nu är vänsterhänthet ett funktionshinder! Tillåt mig skratta! Jag är inte ett dugg funktionshindrad!! Hur många högerhänta kan använda vänster hand t.ex... Patetiskt!
    Vet du nåt som är patetiskt?
    Att inte kunna läsa en kommentar i sin helhet, utan att känna ett sånt extremt behov att hävda och försvara sig att man läser nåt helt annat än det som faktiskt står.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:32:58 följande:
    Det är du det, men för mig är funktionshindrad något HELT annat.. Jag jobbar med funktionshindrade barn, därför vet jag vad funktionshindrad är också..
    Om du jobbar med funktionshindrade så vet du ju att det finns olika grader av funktionshinder.
  • Lincon

Först klagar föräldrar på att skolan inte uppfostrar barnen, sedan klagas det att barnen uppfostras...

Om barnen inte lär sig hur man äter vid ett middagsbord i skolan (allt från att prata med mat i mun, hur man använder sina bestick o.s.v) tror jag att en del av barnen aldrig lär sig.. tyvärr.

Jag och min bror uppfostrades mer eller mindre av vår pappa då vår mamma pendlade och var borta 1,5 vecka i taget. Vår pappa var väldigt snäll, kanske för snäll ibland då han kanske försökte kompensera för två föräldraroller. Han tyckte det var fel t.ex. att tvinga barn att äta mat man inte tyckte om, behövde inte vänta tills alla var färdiga innan man gick från bordet m.m. Inte heller behövde vi äta med kniv och gaffel.
    Jag hade nog aldrig lärt mig att äta med två bestick om det inte var för skolan.
    Detta har jag varit mycket tacksam för senare i livet, men visst minns jag hur man som barn ifrågasatte fröken VARFÖR man behövde äta med både kniv och gaffel!?

• längtar och väntar

Fast hur snyggt tror du jag skrev? Och ska jag skriva med höger hand nu så ser det ut som en 3-åring som precis lärt sig stava sitt namn..

Så fort stukningen var över, efter någon dag, återgick jag till vänster hand.. Dessutom var jag 5 år gammal, så så mycket använde jag inte händerna på den tiden..

Anatha skrev 2009-11-14 15:33:34 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:32:06 följande: Ja men se det går ju!
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!