• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Rulltrappa

Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande:

Hur får du fram att matglädjen prioriteras bort iom att man vill att barn ska lära sig äta "rätt"?
    för att (av flera egna och nära erfarenheter inbillar jag mig) tjat och tillrättavisningar tenderar att göra måltiden till en tråkig och jobbig upplevelse. det är drygt att ha matvägrande barn och det är drygt att vara ett matvägrande barn.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:07:16 följande:

Fast vad är "rätt" då? Ska man inte få skriva med vänster hand då heller för att det inte är "rätt"?Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande:
    Rätt är det som står beskrivet i vett o etikett-böcker, o hur man äter har inget att göra med hur man skriver. Min dotter är vänsterhänt, tre år o har ett jättefint bordsskick.
  • SFHelen
    mammatalman skrev 2009-11-14 15:07:23 följande:
    fy vad vidrigt att det fortfarande finns såna människor. Det viktigaste är väll att man får i sig maten utan att kladda. Jag tycker det påminner om när de band fast vänsterhanden p åde stackars barn som var vänsterhänta. så de skulle lära sig skriva med höger. Jag trodde de dagarna var förbi. men tydligen inte.
    håller helt med dig.
  • längtar och väntar

Men herregud vilka FÖRDOMAR!!! Jag är vänsterhänt och använder vänster hand till det mesta. Skulle jag fara illa av det? Min kusin som är vänsterhänt vänder besticken också, det gör inte jag, dock använder jag alltid skeden med vänster hand t.ex..

Anatha skrev 2009-11-14 15:07:57 följande:
    Givetvis blir man inte mindre framgångsrik om man håller besticken i fel hand. Men det är inte bra bordsskick och sådan syns ju om man frammåt ska delta i måltider som är tex arbetsrelaterade. Det är inte någon stor grej men en sådan sak som kan ses som negativt och det tycker jag inte man ska göra sina barn den björntjänsten att inte lära dem korrekt vett och etikett.
  • kattis b
    MoSv74 skrev 2009-11-14 15:04:54 följande:
    VART står det att det är dåligt bordsskick,då?
    Det står inte, däremot står det att man förväntas "Hålla kniven i höger hand och gaffel i vänster."
    Sen tycker jag personligen att det verkar lite krångligt att hålla på och byta plats på besticken som ligger placerade gaffel till vänster och kniv till höger.
  • längtar och väntar

Fast bordsskick har ingenting att göra med i vilka händer man håller besticken heller!!!

Bite me skrev 2009-11-14 15:09:01 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:07:16 följande: Rätt är det som står beskrivet i vett o etikett-böcker, o hur man äter har inget att göra med hur man skriver. Min dotter är vänsterhänt, tre år o har ett jättefint bordsskick.
  • Rulltrappa

visst kan man tipsa om hur man kan hålla besticken för att det ska gå lättare, men går det inte in efter ett par tre gånger känns det som en riskabel sysselsättning att tjata vidare.

• längtar och väntar

Fast lättare? Är man vänsterhänt är det lättare att skära med vänster hand t.ex.. Då är det inte så konstigt om man vänder på besticken heller..

Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:10:23 följande:
    visst kan man tipsa om hur man kan hålla besticken för att det ska gå lättare, men går det inte in efter ett par tre gånger känns det som en riskabel sysselsättning att tjata vidare.
  • MoSv74

Herreud! Trodde faktiskt inte att folk på fullaste allvar tycker att det är sån stor grej vilken hand barnen håller besticken i?!
    Men jag hade visst fel....
    Mina barn kommer få fortsätta med sitt "dåliga bordsskick".
    Och inte 17 mår dom dåligt av det!

• Dr Mupp

Min har besticken i fel hand och det har inte hämmat honom ett dugg. Han är förövrigt högerhänt. Ingen har någonsin reagerat på att han äter fel. Fast det är klart vi brukar inte gå på nobelmiddag.

Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!