• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Annamamma 83

Haha, tycker det är jätte barnsligt!

Det handlar inte om bordskick i vilken hand man håller kniv och gaffel. Bordskick är när man kan uppföra sig vid bordet, tex inte söla osv.
    Jag bryr mig inte om ifall min son har gaffeln i höger eller vänster hand, själv ar jag gaffeln i vänster medan mina bröder har tvärtom.
    Inte skäms jag för dom när vi äter "ute"

Skulle då någon störa sig på min son om han gick på date och höll gaffeln i högerhanden,så hoppas jag det blir den sista daten för hans del med den bruden =)

• MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 14:50:50 följande:
    Öh, ja. Vad trodde du bordsskick var? För övrigt ser jag ny tydligt varför ditt barn behöver lära sig bordsskick.
    Ööööhhh...hur kn du "se" det?
    Bara för att jag inte tycker det spelar någon roll vilken hand dom håller besticken i?
    Men om det räcker för dej så...fine! Antar att dina barn smaskar och rapar och kladdar med maten MEN dom håller besticken "rätt"!!
  • SFHelen

jag tycker inte lärarna har nån som helst rätt att säga så till barnen.
    Så länge dem inte slafsar o kladdar spelar de ingen som helst roll i vilken han dem har kniven o gaffeln. De är ju som att säga till vänsterhänta att dem inte får skriva med vänster, utan man MÅSTE skriva med höger......

• kattis b

Hahahaha det är ju för fan så man skäms. Vuxna människor som inte kan äta med kniv och gaffel ordentligt.
    Om ni inte har något emot att ni och era barn kallas för inavlade banjolirande bonnläppar så fine, fortsätt som ni gör.

• MoSv74
    Hädvigg skrev 2009-11-14 14:51:06 följande:
    Det skulle jag tycka var bra. Varför skulle det vara "barnsligt" av lärarna att påpeka det?
    Men VEM är det som säger att det ka vara så?? Är det ingen som kan svara på det?
    Står det i skollagen,eller?
  • Anatha

Jag tycker det är jättebra att barnen lär sig bordsskicka i skola och ja i bordsskick ingår i vilken hand och hur man håller besticken. Uppenbarligen har föräldrarna brustit i den uppfostran och det kan ju bara drabba barnen om de framåt deltar i tillställningar där det krävs borsskick.

• MoSv74
    kattis b skrev 2009-11-14 14:55:46 följande:
    Hahahaha det är ju för fan så man skäms. Vuxna människor som inte kan äta med kniv och gaffel ordentligt.Om ni inte har något emot att ni och era barn kallas för inavlade banjolirande bonnläppar så fine, fortsätt som ni gör.
    Jösses,vad moget....
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 14:54:19 följande:
    Ööööhhh...hur kn du "se" det?Bara för att jag inte tycker det spelar någon roll vilken hand dom håller besticken i?Men om det räcker för dej så...fine! Antar att dina barn smaskar och rapar och kladdar med maten MEN dom håller besticken "rätt"!!
    Nej, att smaska o rapa vid matbordet e inte bra bordsskick, nu e ju den yngsta bara ett år o den äldsta fyra, men de har redan rätt bra koll. Jag försöker lära mina barn vett o etikett, så att de inte ska uppföra sig som W.T då de växer upp, jag vill att de ska ha bra liv o vara framgångsrika.
  • SFHelen
    kattis b skrev 2009-11-14 14:55:46 följande:
    Hahahaha det är ju för fan så man skäms. Vuxna människor som inte kan äta med kniv och gaffel ordentligt.Om ni inte har något emot att ni och era barn kallas för inavlade banjolirande bonnläppar så fine, fortsätt som ni gör.
    ja kallar då inga barn för de bara för att dem hålelr bestiken så. Varför skulle man de för? kallar man vänsterhänta för de med då eller? alla är vi ju olika. 

Bordskick för mig är så länge man kan tugga med stängd mun, hålla den mat man har på tallriken o inte sörpla m.m. har inget med hur man håller bestiken. men de är vad ja tycker.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!