• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 15:02:39 följande:
    Ja,om min son nu inte kommer få ett bra liv och bli framgångsrik så är det pga att han höll besticken i fel hand när han gick i skolan!Men,vet du vad! Det tror ajg att jag kan leva med isf! Hoppas dina barn lyckas nu då eftersom dom är så väluppfostrade!
    Har jag väl aldrig påstått, men om han nu får ett väbetalt arbete o någon gång faktiskt befinner sig på en finare middag, vill du att han ska bli utskrattad då?
  • Rulltrappa

varför sätta barnens matglädje på spel för att respektive bestick ska hamna i en bestämd hand? snacka om konstig prioritering.

• längtar och väntar

Jag vet flera vänsterhänta som håller besticken i de andra händerna. Ska de inte få göra det då heller? Så länge man vet hur man beter sig vid ett matbord så!

Jag är själv vänsterhänt, ska jag inte få hålla skeden i vänsterhand då t.ex.?

• Bite me
    Rulltrappa skrev 2009-11-14 15:04:36 följande:
    varför sätta barnens matglädje på spel för att respektive bestick ska hamna i en bestämd hand? snacka om konstig prioritering.
    Hur får du fram att matglädjen prioriteras bort iom att man vill att barn ska lära sig äta "rätt"?
  • MoSv74
    kattis b skrev 2009-11-14 15:04:02 följande:
    Ts, googla bordsskick. du får massa svar. Säkerligen svar på alla dina avancerade frågor om den här frågan.
    Så du tycker dom var avancerade? Förstår inte ens varför du svarar,då?
  • längtar och väntar

Fast vad är "rätt" då? Ska man inte få skriva med vänster hand då heller för att det inte är "rätt"?

Bite me skrev 2009-11-14 15:06:15 följande:

Hur får du fram att matglädjen prioriteras bort iom att man vill att barn ska lära sig äta "rätt"?
  • mammatalman

fy vad vidrigt att det fortfarande finns såna människor. Det viktigaste är väll att man får i sig maten utan att kladda. Jag tycker det påminner om när de band fast vänsterhanden p åde stackars barn som var vänsterhänta. så de skulle lära sig skriva med höger. Jag trodde de dagarna var förbi. men tydligen inte.

• Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 15:04:54 följande:
    VART står det att det är dåligt bordsskick,då?
    Om det inte står beskrivet som bra bordsskick, så finns det liksom inte så mycket annat att välja på än dåligt.
  • Anatha
    MoSv74 skrev 2009-11-14 15:02:39 följande:
    Ja,om min son nu inte kommer få ett bra liv och bli framgångsrik så är det pga att han höll besticken i fel hand när han gick i skolan!Men,vet du vad! Det tror ajg att jag kan leva med isf! Hoppas dina barn lyckas nu då eftersom dom är så väluppfostrade!
    Givetvis blir man inte mindre framgångsrik om man håller besticken i fel hand. Men det är inte bra bordsskick och sådan syns ju om man frammåt ska delta i måltider som är tex arbetsrelaterade. Det är inte någon stor grej men en sådan sak som kan ses som negativt och det tycker jag inte man ska göra sina barn den björntjänsten att inte lära dem korrekt vett och etikett.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!