• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • Dr Mupp
    Danitrass skrev 2009-11-14 15:22:20 följande:
    Men just ätandet kan man ju ofta göra på båda sätten. Jag som är högerhänt KAN äta med besticken i fel händer, men också i rätt. Det borde därmed en vänsterhänt också.
    Jag är högerhänt och kan inte äta på fel sätt. Jag är så pass dominerat högerhänt. Gissar att samma problem finns hos vänsterhänta.
  • längtar och väntar

Jag har aldrig känt mig lost på bröllop eller andra finare middagar för att jag använder vänster hand när jag äter efterrätt t.ex..

kattis b skrev 2009-11-14 15:21:34 följande:

Kunde inte hålla med mer. Man måste inte äta som om det är nobelmiddagen varje dag, men det är så skönt att inte vara helt lost när man sitter där på firmamiddag, begravningsmiddag, bröllop etc.
  • Danitra
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:23:18 följande:
    Det säger mer om dem än den som äter fel. Det är normalt hyfs att inte fnissa åt folk som är tex väsnterhänta. Är det sånt du gör så är det inte konstigt att det finns mobbing.
    Jag har aldrig varit med om att någon på en finare middag har hånat eller skrattat i smyg åt något som "gjort fel". Men jag har däremot stött på många som tyckt att det har varit jättejobbigt att inte veta hur man bör göra, som sneglat på alla andra och försökt gissa sig till vad som är rätt.
    Även om ingen tar illa upp eller hånar så handlar det om statusmarkering och social tillhörighet.
  • längtar och väntar

Lycka till säger jag! Får du en dominant vänsterhänt så är det riktigt riktigt svårt att använda andra handen! Men lycka till, berätta för mig om du lyckas.. Får jag en vänsterhänt kommer jag låta barnet använda den hand som känns bekvämast!

Varför är detinte bra att bara kunna använda en hand? Jag har aldrig lidit eller känt behov av något annat..

Anatha skrev 2009-11-14 15:24:05 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:20:38 följande: Om din högerhand är så handikappad så bör du träna den. Ja du har säkert jättebra bordsskick bara inte helt korrekt. Är mina barn dominanta vänseterhänta kommer det ändå gå jättebra att lära sig använda båda händerna och inte bara använda vänsterhanden. Det är inte bra att bara kunna använda en hand.
  • längtar och väntar

Jag har aldrig känt mig mindre värd eller så för att jag använder vänster hand, snarare tvärtom! Jag är stolt att jag är vänsterhänt!

Danitrass skrev 2009-11-14 15:26:04 följande:
  • Dr Mupp
    Danitrass skrev 2009-11-14 15:26:04 följande:
    Jag har aldrig varit med om att någon på en finare middag har hånat eller skrattat i smyg åt något som "gjort fel". Men jag har däremot stött på många som tyckt att det har varit jättejobbigt att inte veta hur man bör göra, som sneglat på alla andra och försökt gissa sig till vad som är rätt. Även om ingen tar illa upp eller hånar så handlar det om statusmarkering och social tillhörighet.
    Man kan mycket väl kunna de rätta ordningen att ta besticken osv även om man sen äter med fel hand. De två sakerna hänger inte ihop.
  • Danitra
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:24:11 följande:
    Nej inte om man är dominant vänsterhänt.. Jag kan inte göra något med höger hand i princip.. Min man kan lite grann, men inte jag.. Jag är mycket mer dominant vänsterhänt.. Skulle jag äta med skeden i höger hand skulle det mesta hamna utanför munnen..
    Men då pratar vi ju om ett funktionshinder och då blir det en helt annan sak!
  • Anatha

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:26:45 följande:

Lycka till säger jag! Får du en dominant vänsterhänt så är det riktigt riktigt svårt att använda andra handen! Men lycka till, berätta för mig om du lyckas.. Får jag en vänsterhänt kommer jag låta barnet använda den hand som känns bekvämast!Varför är detinte bra att bara kunna använda en hand? Jag har aldrig lidit eller känt behov av något annat..
    Om du stukar din rätta hand har du ju ingen att använda om du bara har en hand du kan använda. Alla kan träna så att man inte är helt hadnikappad i ena handen. Det kan man tex se på människor med handkapp m.m. De kan verkligen utnyttja de förutsättningar som finns. Det är bara dumt att själv göra så man inte kan använda de händer man har.
  • Danitra
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:25:17 följande:
    Jag är högerhänt och kan inte äta på fel sätt. Jag är så pass dominerat högerhänt. Gissar att samma problem finns hos vänsterhänta.
    Återigen, då handlar det ju om funktionshinder.
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:25:20 följande:
    Jag har aldrig känt mig lost på bröllop eller andra finare middagar för att jag använder vänster hand när jag äter efterrätt t.ex.. kattis b skrev 2009-11-14 15:21:34 följande:
    Vad skönt!
  • längtar och väntar

Så nu är vänsterhänthet ett funktionshinder! Tillåt mig skratta! Jag är inte ett dugg funktionshindrad!! Hur många högerhänta kan använda vänster hand t.ex...

Patetiskt!

Danitrass skrev 2009-11-14 15:28:31 följande:
    Men då pratar vi ju om ett funktionshinder och då blir det en helt annan sak!
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!