• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • längtar och väntar

Men herre gud! Ska vi binda händerna, vi som är vänsterhänta?

Jag är äldre än 21 och min man också och vi har ALDRIG hört något negativt om att vi använder vänster hand!

kattis b skrev 2009-11-14 15:17:09 följande:

Under ALLA dina _snart_ 21 år? oj, du som har levt så otroligt länge har aldrig hört nåt om det? Det kommer, tro mig.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:17:14 följande:

Inte med arbetet men privat. Spelar det någon roll? Ingen av mina kolleger har någonsin sagt något om att jag är vänsterhänt. Bara att det ser lite farligt ut när jag skär bröd..Min man är också vänsterhänt och de är ute emellanåt och äter, inga kommentarer där heller.. Hans ena kollega är dessutom också vänsterhänt..FÖRDOMAR!!!Bite me skrev 2009-11-14 15:13:38 följande:
    Jösses vad du har snöat in på vänsterhäntheten.
  • MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 15:15:29 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:10:15 följande: Nej, W.T brukar inte må dåligt av sånt.
    Vad är det för nåt påhopp??
  • Anatha
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 15:16:33 följande:
    ser du ner på vänsterhänta? tycker du att vi ska införa at man binder fast vänsterhanden för att lära om dessa att använda högerhanden istället?
    Nej absolut inte jag ser inte ner på någon och som jag har skrivit så är det ingen jättegrej. Att skylla på att man är vänsterhänt är för övrigt löjligt. Jag är högerhänt och kan äta med båda händerna. Var och en får uppfostra sina barn som de vill men jag vill att mina barn har korrekt bordsskick och följer vett och etikett.
  • kattis b

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:18:59 följande:

Men herre gud! Ska vi binda händerna, vi som är vänsterhänta? Jag är äldre än 21 och min man också och vi har ALDRIG hört något negativt om att vi använder vänster hand! kattis b skrev 2009-11-14 15:17:09 följande:
    Säger som jag sa till den förra vänsterhänta facisten;
    NYANSERAT, verkligen.
  • längtar och väntar

Men herre gud! Jag har aldrig kunnat använda andra handen!!! Jag har alltid använt vänster hand.. Så du tycker att mina föräldrar skulle "lärt" mig använda höger hand?

Jag använder vänster hand när jag skär, klipper, äter med sked/gaffel, skriver, spelar fotboll (fast då vänster fot så klart) etc etc..

Jag har bra bordsskick! Det hade jag inte haft om jag varit tvungen att använda höger hand!!

Tur för dig att dina barn inte är dominanta vänsterhänta då!

Anatha skrev 2009-11-14 15:17:55 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:15:12 följande: Det är ju för att du inte fick lära dig vilket som var korrekt från att du var liten. Men jag har inte sagt att det är en jättegrej. Däremot finns det ett sätt som är mer korrekt än det andra och jag kommer vilja att mina barn lär sig att hålla besticka på rätt sätt och följa vett och etikett på bästa sätt.
  • Bite me

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:18:59 följande:

Men herre gud! Ska vi binda händerna, vi som är vänsterhänta?Jag är äldre än 21 och min man också och vi har ALDRIG hört något negativt om att vi använder vänster hand! kattis b skrev 2009-11-14 15:17:09 följande:
    Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er.
  • längtar och väntar

Fast om dina barn skulle vända på besticken, skulle du sagt att de inte fick göra det då?

Danitrass skrev 2009-11-14 15:18:28 följande:
    Nu är jag faktiskt av åsikten att det är väldigt bra om barn får lära sig "rätt" sätt att äta med kniv och gaffel. Samt hur man hanterar en servett och liknande. Om föräldrarna inte är vana vid att äta på "rätt" sätt eller inte ser det som nödvändigt att lära ut så är det ju jättebra att skolan gör det. Sen behöver man givetvis inte äta så jämt och ständigt. Jag äter rätt ofta med enbart gaffel t ex och ibland med händerna - men jag vet ändå hur man "ska" göra och känner mig inte ovan vid finare middagar. Det tackar jag mina föräldrar för.
  • kattis b
    Danitrass skrev 2009-11-14 15:18:28 följande:
    Nu är jag faktiskt av åsikten att det är väldigt bra om barn får lära sig "rätt" sätt att äta med kniv och gaffel. Samt hur man hanterar en servett och liknande. Om föräldrarna inte är vana vid att äta på "rätt" sätt eller inte ser det som nödvändigt att lära ut så är det ju jättebra att skolan gör det. Sen behöver man givetvis inte äta så jämt och ständigt. Jag äter rätt ofta med enbart gaffel t ex och ibland med händerna - men jag vet ändå hur man "ska" göra och känner mig inte ovan vid finare middagar. Det tackar jag mina föräldrar för.
    Kunde inte hålla med mer. Man måste inte äta som om det är nobelmiddagen varje dag, men det är så skönt att inte vara helt lost när man sitter där på firmamiddag, begravningsmiddag, bröllop etc.
  • längtar och väntar

Fast det finns ju de här inne som tycker jag ska "lära" mig äta med höger hand... Och att annars så har jag inte rätt bordsskick etc etc och då berättar jag att det inte är något problem för vi lever i 2000-talet!!!

Bite me skrev 2009-11-14 15:19:05 följande:

längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:17:14 följande: Jösses vad du har snöat in på vänsterhäntheten.
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!