• alarik82

akvarium

hej hej på er där ute
    är de nån här som har akvarium. skulle vara troligt å prata isåfall. har nämligen nyss satt igång ett eget akvarium å är inte så duktig än

• Svar på tråden akvarium
  • Mamasnest

Jag har ett 540 liters akvarium som jag har haft i över 5 år. I det har jag 3 st fullvuxna Påfågelciklider!!! De är gigantiska kan jag lova! Nu på lördag ska vi flytta akvariet till vår nya lägenhet och det blir INTE kul.

Är det någon här som har/ har haft Papegojciklid? Funderar på att köpa och ha tillsammans med mina "Påfåglar", men är osäker på om de blir mat...

• Marsbebis06

I min 260liters balja idag simmar:

Silverhajen Stor (liten är död)
    Några Svärdbärare
    Kardinaltetror
    Några Citrontetror
    Några Riotetror
    Några Svarta Neon Tetror
    Algätaren Loranga (Troligen Ancistrus, L144A)Praktbotior Vill ha några Polka Dott Botior med
    Pansarmalarna (Mozart é död, 16/3, och så min linslus Blunder, men han lever) + 4 andra som jag inte kan se skillnad på! HEHE!
    Hajmalen Harald
    2 Eldstjärtar (än så länge har de gått bra, de bråkar inte)
    2 Jättefina slöjstjärtar
    3 st scalarer

och

2 söta Jättevändmalar, * Min LILLA Agda och Allram *
    + en liten vändmal bebis

vet inte vad en mal heter, men den har långa spröt iaf,

• alarik82

marsbebis, har varit till den sidan, men ja förstår mig inte så mycke på den... men jag har inte varit in där så mycke heller. jag vet ju aldrig va fiskarna heter :(

mamasnest.. jösses de var inte lilla akvariet de inte :)

avis på er som får ha större akvarium, ja måste verkligen truga på min gubbe.

• Marsbebis06

emmamaria
    hur stort har du då?

• alarik82

bara ca 60 liter.
    hur mycke fiskar kan man ha i ett sånt förresten? inte hur många som helst å inte så stora heller..

• Marsbebis06

emmamaria

räkna 1 liter vatten/per centimeter fisk!

• Mamasnest

Jag ska göra i ordning i mitt akvarium efter att vi flyttat så kan jag lägga in bilder senare. Det som är tråkigt med att ha så otroligt stora fiskar är att de flyttar på allt och förstör saker. Man kan tex aldrig stapla saker på varann eftersom de välter det, och man vill ju inte ha vältande stenar som kommer mot glaset! De skvätter också väldigt mycket vatten så man får se till att alltid ha ett badlakan i närheten.

emmamaria: Tjata på så du får ditt akvarium. Det blir mer levande på nåt vis när de blir större. Tycker du kan visa honom bilder på vuxna Påfågelciklider också så kanske han smälter. De är ju bara SÅ söta!!! Och de behöver ju massor av utrymme!

Jag har lagt in en (dålig) bild på min största "bebis" Ozzy i mitt galleri. Ska försöka att uppdatera det igen efter flytten.

• Marsbebis06

ja stora fiskar är knepigt

jag har två malar som är mellan 1½ och 2½ dm stora.. jag hade gjort en grotta av sten.. men den välte dom, jag kolla så att ingen skada sig och lät de vara, va bara ett tak som rasa in, där simmar de nu in och så simmar de ut genom "utgången"

• alarik82

mamasnest
    ja jösses de måste ta en bra srtund å göra iordning dedär akvariuet. jag som är så snål skulle inte ens ha råd å fylla på vatten i dedär akvariet :)

Svar på tråden akvarium