• alarik82

akvarium

hej hej på er där ute
    är de nån här som har akvarium. skulle vara troligt å prata isåfall. har nämligen nyss satt igång ett eget akvarium å är inte så duktig än

• Svar på tråden akvarium
  • alarik82

aj då inte bra å köpa småfisk som mat ;)
    nu kommer jag inte ihåg va dom heter, men dom ser typ som black mollys men är orange
    jag har ju inte så stort akvarium, så de blir inte så många fiskar till

• alarik82

jojust de jag tror guppihonorna är gravida... ser ut som dom ska spricka när som helst

• Mamasnest

Har du yngelkar? Kan vara bra att ta ut ynglen tills de blir lite större. Risken finns ju att de " försvinner" annars...

• Tingeling13

Hur stort akvarium har ni?
    Köp neontetror de är fina och färggranna.

Våra Guppy och Tigerbarber funkade inte alls.
    Tigrarna år upp guppynas stjärtfenor, snyft.

• alarik82

mamasnest, nej nått yngelkar har jag inte..
    måste man ha pump å doningar till de oxå? jo jag läste nånstanns att honorna kan äta upp dom för att få ny energi. syns ynglen bra när dom har kommit eller?

tingeling... de är bara ett 60 L akvarium. jag tycker neonisarna är lite trist ja, fast dom är ju väldigt vackra förstås..

• alarik82

egentligen är väl alla fiskar tråkiga, de gå rju liksom inte å göra nått med dom som. t,ex med en hund eller katt, men man har ju nått väldigt vackert å titta på istället :)

• Michanna

HEjsan.

Hittade dena tråd.. skoj..
    Har själv 2 st akvarium . Ett 250 liters och ett 80 liter.
    I det lilla ( som går under namnet dotterns.. ) är det 4 st slöjskärtar och 2 ansistrusar och 2 andra algätare..
    I det stora går svarta neontetror,guldbarber, ansistrusar. ( en hane 15 cm och en hona 10 cm samt 2 mindre som vi inte vet ännu vad den har för kön 3 cm )
    5 st svarta mollysar coh några fler algätare..

Vad ska man göra för att plantera in fler fiskar när dom fiskar man köper i affären inte är så stora.. Min största guldbarb är nästan 6 cm... ( mätte den när vi flyttade.. )
    allstå i storlek av en mindre strömming...

• Bisquit

Hej hopp!
    Har själv ett akvarium sen en längre tid..

Tänkte på det här med småfisk. I nystartade akvarium, tänk på att inte stoppa ner för mycket fisk åt gången. För då kan det bildas ett gift som gör att dina fiskar dör...

Så ta ett par st bara, vänta ett par veckor ( för att vara på den säkra sidan ) så vattnet stabiliserar sig, var noga med vattenbyten!
    Sen kan du försiktigt fylla på mer.

Mvh G

• Mamasnest

emmamaria: Ett yngelkar är bara en liten blastbalja med små hål i som du hänger på insidan av ditt akvarium. Det delar alltså vattnet med de andra fiskarna, men kan inte komma åt dem. De får alltså syre från pumpen du redan har i akvariumet.

Det är sant att man inte ska sätta i för mycket fisk åt gången, men mer än en sort tycker jag nog att man kan stoppa i om man inte har väldigt mång förstås.

Tingeling: Jag har ett 540 liters akvarium. Det tar förvisso upp nästan hela vardgasrummet, men jag har så stora fiskar att jag inte kan ha mindre akvarium ( fullvuxna påfågelciklider)

• alarik82

nu har jag varit å handlat. de blev 3 stycken ... f*n nu har ja glömt bort va dom hette...
    gansk avanlig fisk, ser ut som typ black molly fast röda oranga

Svar på tråden akvarium