• alarik82

akvarium

hej hej på er där ute
    är de nån här som har akvarium. skulle vara troligt å prata isåfall. har nämligen nyss satt igång ett eget akvarium å är inte så duktig än

• Svar på tråden akvarium
  • Mausiii

Halloj!

Jag vet inte om jag kommer att kunna följa denna tråd, men jag har jobbat med akvarier och fiskar och haft allehanda fiskar sedan jag var barn. Är det någon som undrar något speciellt, är ni välkomna att maila frågor till mitt krypin eller lämna gästboksinlägg.

Som mest har jag haft 9 akvarier samtidigt, varav det största var på 500 liter.
    Det hela började med en kuli-ål och slutade med mina favoriter som är dvärgtandkarpar och tanganyika-ciklider. Julidochromis marlieri och jag har ett speciellt förhållande
    Har haft alla möjliga och omöjliga sötvattensfiskar, dock inget saltvattensakvarium.

• alarik82

gissa om lilleman tycker de är spännande å se på akvariet, de både lyser ju å bubblar där :)

• Mamasnest

Ikväll börjar jag rensa ur akvariet inför flytten imorgon... Det är inte lätt att flytta och jag kommer att ha mardrömmar om det i natt. Håller ni tummarna för oss att allt går bra?

• Mamasnest

Nu är akvariet flyttat och fiskarna är tillbaka i det. Jag har fyllt det upp till hälften, och nu gäller det att hålla tummarna för att det inte läcker under natten...
    Herregud vad trött jag är nu. Nu blir det pizza och stupa i säng tidigt.

• MayaS

Gå in och kolla www.zoopet.se världens bästa sida om man är akvarieintresserad.

Marsbebis06:

detta med 1 cm/per fisk stämmer inte... man måste ta hänsyn till hur stora fiskarna kommer att bli... ex scalarer ska ha bo i ett akvarium som är minst 50 cm högt för att deras ryggfenor inte ska skadas... och bör minst ha 260 liter.... men det betyder juh inte att man kan stoppa in 26 scalarer......

Vi har 4 akvarier här hemma

1 på 250 liter som bebos av
    6 scalarer
    2 svärdbärare
    2 ancistrusar...

ingen fisksoppa här inte

1 på 100 Liter:
    3 guppysar
    3 ancistrusar
    1 pakistanbotia

2 på ca 50-60 liter
    ansistrusodling
    + 1 miljon guppysar

TS:
    Stoppa inte ner för mycket fisk på en gång... eftersom risken för nitrit blir väldigt högt...
    ser du att dina fiskar står vid ytan och kippar efter luft... gör omedelbart ett vatten byte på ca 50% har du inget nitrit test så byt efter det stora vattenbytet ca 25% varje dag i ca 3-4 dagar... gör du inte detta lär fiskarna dö av nitritförgiftning.

• Lindicken

Jag håller som bäst på att leta efter ett akvarium... Har hittat ett nu på 250 liter, med pump, värmare, ramp, bänk att stå på, sand och bakgrund som sitter fast framför pumpen och allt det så man slipper se det.. Det kostar 500kr.. jag tycker att det är helt ok.. så det ska bara hämtas och faxas iordning o sen ska det iväg och handlas fisk!!

• Mamasnest

Lindicken: Jag vet inte om du har haft akvarium tidigare, men 250 liter är lagom att börja med. 500 kr för allt låter som ett riktigt kap tycker jag. Säg till när det är klart och du har bilder i galleriet.

Mina fiskar överlevde natten och har idag fått påfyllning av vatten. Lyckades tom få dem att äta lite trots chocken.

• alarik82

nu har ju jag satt igång mitt akvarium å stoppat dit en sorts fisk(guppis_) hur längre ska ja vänta innan ja kan sätta dit enny sort

• Mamasnest

Guppys är ju inte direkt en svår sort, så jag tror nog att du kan stoppa ner nåt mer direkt. Se bara till att den andra fisken du stoppar ner inte är för stor så att småfisken blir mat...
    Det händer hela tiden i mitt akvarium...
    Vad för fisk har du tänkt att ha tillsammans med guppys?

Svar på tråden akvarium