• Cam82

LCHF

Jag hänger med här, har årecis börjat med LCHF, det är 3:e dagen idag, ungefär så här ser min dag ut, ja inte samma middag jämt så klart, men bara för att jämföra med er andra:

Frukost: En kopp kaffe med grädde, fil med kanel + 2 skivor ost med smör på + ev ett ägg med majonäs.

Lunch: Mat av något slag, idag falukorv med ädelost + vanlig ost och tomat, åt även lite kalops, till det mjölk(3 %)

Middag: Kycklingburgare med sallad + mangorajasås

Kvällsfika: Avocado med majonäs och räkor tex nu ikväll har jag ätit lite jordgubbar med grädde.

Mellanmål: Äter ett eller två mellanmål beroende på hur hungrig jag känner mig, det kan vara tex ett ägg med majonäs samt lite rökt fisk + kaffe med grädde

Vad tycker ni om detta? Frukosten är i princip alltid samma, jag är nybörjare på detta med LCHF, får man äta när man vill, dvs även om man inte känner sig direkt hungrig, men kanske sugen på kvällen, är det då ok att äta en avocado tex?

Äter ni mer eller mindre än det ovan?

• Cam82

-0,5 kg sedan i onsdags känns som en bra början, jag väger nu 69,9 och är 160cm, hur långa är ni andra samt hur mycket väger ni? Jag har som mål att väga 60kg, vad har ni andra för mål?

• Cam82

Kan inte ni skriva ungefär hur ni äter på en dag? detta har jag ätit idag.

Frukost: fil med kanel, 2st ägg med majonäs och nån ostskiva, kaffe med grädde.

Lunch: 2st biffar och ett glas mjölk(det hanns inte annat idag)

Middag: Tjälknöl med sallad, brunsås och fetaost+keso

Fika under dagen: Kaffe med grädde(kanske 4stkoppar) lite jordgubbar med grädde, en skinkskiva, lite sylta+ lite brieost och lite vanli ost med keso.

Är detta alldeles för mycket? det kändes så när jag skrev ner det.

Ge mig tips och råd ärni snälla.

• Cam82

Är det ok att äta kvällsfika när man äter enligt lchf? Hur gör ni? Jag äter i så fall en avocado med majonäs och räkor och kanske en bit brie, eller lite rökt fisk.

• Cam82

Jag gillar att äta en skål med jordgubbar och hallon med grädde emellanåt, är det ok? nån som brukar äta det som efterrätt ibland? jag kan äta både det och kvällsfika vissa dagar, det kanske blir för mycket? Jag gick ner 0,6 kg första veckan med lchf, sedan har det varit jul så jag gick upp igen, men är 0,6 kg för lite? vad är lagom att gå ner varje vecka? Hur mycket går ni andra ner? Jag har slutat att äta fil och dricka mycket mjölk, tänkte om det kan vara det som gjorde att jag inte gick ner mer.

• Cam82

Det står att de innehåller 6gr kolhydrater per 100gr, det är väl inte mycket att äta nån gång i veckan ? eller?

Vad äter du istället om du är sugen på något?

frökenskabb skrev 2009-12-27 16:53:27 följande:
    Jag äter varken jordgubbar eller hallon då det enligt mig innehåller lite för mycket kolhydrater, på julafton unnade jag mig lite hallon med grädde och kände direkt att hjärnan gick igång och ville ha mer. Då blandar jag hellre grädde med protein pulver, om jag känner mig sugen. Tycker inte att o,6kg på en vecka är för lite. Jag har gått ner olika, en vecka o,2kg och nästa 2kg. Om jag fick välja skulle jag vilja gå ner 0,5kg/vecka, känns bättre och hållbarare med en långsam viktnedgång för min del. Tålamod är nog också ett bra ord i detta sammanhang!
  • Cam82

Kan man äta lite hallon/jordgubbar varja dag om man blir sugen? är det någon som gör det? Jag är ny på detta så har inte provat vad som funkar och inte.

frökenskabb skrev 2009-12-27 22:18:15 följande:
    Nej det är det inte. Men jag känner av minsta lilla så för mig är det "för mycket", dvs jag vill bara ha mer mer och mer. Samma sak då jag äter paprika..Om jag blir sugen brukar jag äta kesella med kanel, kesella el. turk youghurt med proteinpulver.
  • Cam82

Tack för tipset, det ska jag göra =)

frökenskabb skrev 2009-12-28 21:49:32 följande:
    Kan och kan, går du ändå ner och vill ha lite hallon är det klart du kan =DDu får prova dig fram. Jag kan rekomendera dig att gå in på Annika Dahlqvist´s blogg, där finns all info om vad vi får äta och bör undvika om du känner dig osäker. blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
  • Cam82

Tack :D

cindorella skrev 2009-12-30 11:25:19 följande:
    Grattis!!! :)
Svar på tråden LCHF