• Penno

LCHF

Men va kul med en sån här tråd! Speciellt som jag har börjat med LCHF i torsdags. Körde ca 6 v. i somras men av någon anledning så spårade det ur :S .  Tar nu nya tag och blir inspirerad av alla er och era olika tips på vad man kan äta.

Jag har en fundering; jag brukar gå morgonpromenader innan frukost för bästa förbränning. Innan den så dricker jag en kopp kaffe, helt enkelt för att jag tycker att det år gott och mysigt att vakna till med denna {#lang_emotions_smile}.  Kan jag ta grädde i kaffet utan att det hindrar fettförbränningen under promenadpasset? Jag har nämligen lärt mig att ska man förbränna effektivast så ska det vara just på tom mage (dock ok med kaffe/te men inget mer) ..........

Jag blir även en såsfantast med denna kost. Äter ofta gräddsås eller kall sås på creme fraiche. Är detta något som jag borde dra ner på? Känns så tråkigt med bara kött och kryddsmör och sallad. Smaskens med kött, pepparsås och grekisk sallad till!{#lang_emotions_tongue_out}

• Penno

Hej alla!

Är det ok att äta hallon med grädde innan man avklarat 2 veckor med LCHF eller ska man vänta med sånt så att kroppen ställer in sig på ren fettförbränning och inte förbränning av kolhydrater? Kan 1 dl hallon sabba denna "inställningsperiod" ?

• Penno
    Karo Lina skrev 2010-01-10 19:31:32 följande:
    jag är absolut ingen expert men jag TROR att så länge du inte överskrider 20g kh/dag så är det ingen fara. Däremot kan det ju trigga igång sötsuget men bara du blir mätt på grädden så är det nog ingen fara
    Tack för ditt snabba svar!! Kanske jag måste dra mej mot frysboxen på en stund {#lang_emotions_tongue_out}
    Har i och för sig ingen aning om hur många kh som jag ätit idag. Gräddsås till maten samt kall sås av creme fraiche, ett par matskedar skulle jag tro....
  • Penno
    En Liten Blå skrev 2010-01-10 21:01:37 följande:
    ....måste bara tjata lite till om dendär moccagrädden: den måste ju bli SUUUPERgod om man dessutom ställer in den i frysen ett tag innan man äter den... gahhh.. ska nog testa redan imorgon!
    Måste bara kolla om du har testat o göra moccagrädde än? Jag blev plötsligt väldigt sugen på detta {#lang_emotions_tongue_out}
  • Penno

Go morgon! Det här brödet som ni skrivit om (LCHF brödet), hur många skivor av det törs man äta/dag? om man i övrigt endast tillför kroppen kolhydrater via grädde, CF, grönsaker, 1 näve nötter,,, Det kanske är svårt att svara på men är det ok att äta en skiva av detta bröd till frukost och sedan även kunna äta gräddsås till köttet till lunch och CF till kycklingen till middan???

Jag tror att jag har fastnat i nått slags GI tänk där man först kör en rivstart och sen succesivt för in kolhydrater. Enligt den metoden skulle jag inte ännu kunna ta en skiva bröd.... :(

• Penno

Behöver föslag på tillagning av kycklingfileér, helst något som kräver så lite tid vid spisen som möjligt :) Har grädde, Creme fraishe att ta till. Ej kyckling i ugn i gräddsås (med grädde, CF, sambael oelek, soya) för det är den enda kycklingrätt som jag brukar göra. Efterlyser något nytt!

• Penno

Tusen tack för alla receptförslag med kycklingfileér! Har nu sparat dessa bland mina LCHF recept{#lang_emotions_smile}. I alla fall så blev det små kycklingfiléer som jag stekte på runt om och la ner i en form. Stekte sen bacon i mindre bitar och strödde dessa över kycklingen. Till detta gjorde jag en ost-gräddsås med lite kycklingfond och soya i (vet ej om man får äta detta enligt LCHF :S ) som jag hälde över kyckling och baconen, och in i ugnen. Till det blomkålsmos, mums!

• Penno

Det där med äggmjölk verkar inte vara min grejj :S Har just provat en 1/2 kopp resten får vara. Gjorde den på 2 dl vatten, 2 ägg, ca 20 g smör och smaksatte med cacao i förhoppningen att det skulle smaka som varm choklad, men icke! Kanske funkar bättre med en skvätt i kaffet om gräddet skulle ta slut....

• Penno

Någon som vet hur länge man ska grädda Airams pannkaka? Enl receptet som jag gör efter ska ugnen vara på 250 grader men det står ingen tid....
    Tacksam för snabbt svar =)

• Penno

Fick ett riktigt chokladsug i kväll så jag blandade vispad grädde, äggvita, äggula och 70% mintchoklad. Kan säga att mitt sug är definitivt borta efter detta! Kändes extremt onyttigt och blev alldeles för mycket kolisar... fy på mig!

Svar på tråden LCHF