• Penno

LCHF

Här sitter jag o ser på "efter tio" och väntar med spänning vad de ska säga om LCHF metoden :)

• Penno

Spännande inför vägardag i morgon, får se om vågen gått upp, ner eller stått stilla :S Vad jag har förstått så ska man så småningom bli mindre hungrig=äta mindre portioner, men än har det inte hänt för mig. I morgon har jag kört 3 veckor och jag har upplevt de senaste dagarna att jag blivit mer hungrig, behöver ta något till mellis. Ändå har jag ätit på samma sätt som tidigare. Använder smör, grädde, CF i maten..... mysko....

• Penno
    jagäraf skrev 2010-01-28 07:06:03 följande:
    Det beror väl på hur man ser det. Under viktnedgång äter man max 5 gram kolhydrater/100 gram i lchf. När man nått sin målvikt kan man äta max 20 gram/100 gram och det kan väl också ses som att man introducerar kolhydrater i sin kost?
    Nu känner jag mig trög igen ;) !! Alltså, när man har nått sin målvikt då är det alltså ok att äta sånt som innehåller max 20g kg/100 g?? Jag trodde att det alltid gällde att hålla sig till varor som inte innehåller mer än 5 g/100g.... Med 20g/100g så blir ju valmöjligheterna sååå mycket större!
  • Penno
    jagäraf skrev 2010-01-28 09:04:55 följande:
    Jag tycker det är så enkelt egentligen. Ska man gå ned i vikt ska man äta enl principen livsmedel med max 5 gram kolhydrater/100 gram. Man kan också se det som 5 % och proteinet ska ligga på max 20 procent, resterande på fett, alltså 75 %.När man sen gått ned det man vill och inte vill gå upp igen så håller man sig till livsmedel som har max 20 % kolhydrater per hundra gram vilket som någon skrev gör utbudet betydligt större.Det där med max 20 kolhydrater per dag osv har jag ingen aning om utan jag har hållit mig helt till det jag skrivit ovan och min man har gått ned 18 kg. Själv gick jag ned det jag behövde med GI tidigare men gillar att leva med lchf så jag kör det också. Skulle dessutom helst vilja gå ned några kg till.Jag kan ärligt säga att jag inte mäter och räknar särskilt mycket utan vi äter kött, fisk, ägg osv med smör, grädde och så kanske några få blad sallad. Sen festar vi gärna på blåbär och jag även jordnötter utan problem.
    Superenkelt med det tänket! Det blir nog så jag kommer att göra, så enkelt som möjligt ska det vara i vårat "frossande" =) Är fortfarande förvånad att jag gått ner trots all vispad grädde med hallon :) o fastän det bara handlar om några få kilo som jag vill bli av med. Jag kan knappt ens påstå att detta är en metod för att gå ner i vikt, det är ju så enkelt, tycker jag! Ja, ska väl erkänna att en påse blandgodisar inte skulle sitta helt fel o få trycka i sig i helgen, men det SKA JAG INTE!!!
  • Penno

Jag har läst det i boken "GI noll". För mig som räknas in i 10+ gruppen så skriver han att kolhydratgränsen är 9gram/Måltid, eller max 27 gram/dag....

Sen tror jag att det var på sidan "Kolhydrater i fokus" som jag läst 20g kh/dag.

• Penno

Ela007: för mycket mjölkprodukter? en del klarar inte av så mycket av dessa, kört på olika "svältdieter" förrut så att kroppen nu gör allt för att "hålla kvar" för att den är rädd för att svälta, för en del kan det ta ett par veckor innan vågen rasslar neråt,

hmmm, ja finns säkert många fler saker att tänka på. Själv hade jag nog testat ett par dagar "fakir" = protein + fett...

• Penno

Jag tror att det är så att om du äter för lite fett så kan viktminskningen stanna av pga av kroppen ställer in sig på svält och gör allt för att hålla kvar fettet som finns i kroppen. Rätten mig gärna någon om jag har fel!

Det verkar i övrigt bara vara jag som inte märkt av något speciell biverkan av denna kost. Jag har aldrig upplevt att jag trätt in i ketos o luktat illa ur munnen :( .
    Inte för att jag deppar för att jag inte luktat illa :) men kan det vara så att jag inte är i ketos eller vad??????? Hållt på i 3 veckor....

• Penno
    Cam82 skrev 2010-01-28 20:06:47 följande:
    Äter ni här i tråden något på kvällen? Om ni känner er småhungriga/sugna?
    Jodå, jag äter :) Brukar ta ost/skinkrullar, grädde med hallon och som nyss; Airams LCHF bröd med smör, skinka o ost. Senaste veckan har jag varit sugen på något varje kväll, det var jag inte de 2 första veckorna. Det är som att jag inte blir lika mätt längre fastän jag äter på liknande sätt som tidigare. Har provat att lägga till ytterligare fett till maten men det har inte hjälpt. Behöver även nu mellis på eftermiddagarna. Förstår ingenting.....
  • Penno
    USB skrev 2010-01-29 09:01:59 följande:
    Vet ni, jag är alldeles chockad. På tre dagar har jag gått ner 2,2kg och det otroligaste av allt: minskat 8 cm i midjan!! Hur sjutton går det till? Misstänker själv att det är vätska som försvunnit men det känns så otroligt skönt! Förut har jag bantat med cambridge och det har också gått väldigt lätt men tyvärr har jag gått upp allting och lite till. Tänk att man kan äta gott och ändå gå ner! Helt otroligt! Nu är maken överbevisad. Hoppas bara att det håller i sig så jag inte börjar öka istället!
    Oj, va kul!! 8 cm, det är ju mycket! Bara att kämpa vidare, eller du kanske inte behövt kämpa så mycket med tanke på att du skrivit att du ätit gått ;)
Svar på tråden LCHF