-
Jo, jag har varit på toa :) fast det är inte lika ofta nu. Har blivit hjättehård i magen, inte kul!Sagalin skrev 2010-02-19 08:30:39 följande:Det är väl jättevanligt att gå upp i vikt innan mens?Har du kunnat gå på toaletten och göra nr2? -
Det undrar jag också....Åsalie skrev 2010-02-19 17:21:21 följande:Ja, nu borde det väl hända saker.... Så länge man äter sig mätt borde det vara lugnt visst? Men nu har jag verkligen tagit "mycket fett" på allvar. Vad händer med överskottsfettet om inte kroppen använder detta till energi?
Ikväll lär det skena iväg för mig då vi ska ut på krogshow med mat till o den tänker jag faktiskt äta! Kostar flera hundra så då tänker jag "spåra ur" ! :) dessutom blir det något glas rött också. Blir intressant att se resultatet på vågen på nån dag... blir väl mindre kul men men, det blir framtidens bekymmer :) -
Jen nifer: har du uteslutit mjölkprodukter eller bara enbart ökat på fettmängden? Hur mycket fett tar du på ett ungefär, till exempel till 2 ägg eller kött/kyckling m.m. Jag har också ökat på fettmängden men vet inte vad som är mycket. Som exempel till 2 ägg tar jag 20 gram smör...
-
Finns det något sötningsmedel som är ok förrutom vaniljpulver?
Jag tycker att vaniljpulvret knappt smakar något... -
Hittade hemma i skafferiet något som heter Hermesetas (sötningsmedel) med 0 kcal, kolhydrater... det borde väl vara ok? Åsikter om den?
Sen så har jag inte helt greppat detta kring hur tillfört fett sätter fart på fettförbränningen. Jag har läst på bla Kostdoktorn men fattar ändå inte helt fullt, jag kanske har blivit trög av för lite kolhydrater ;)
Är det så här: genom att tillföra kroppen mycket fett så intalar man den att det inte är svält, så istället för att förbränna det som man äter tar den utav det inlagrade fettet istället? Men vad händer då med allt fett som man äter, rinner det bara rakt genom kroppen eller???? Fungerar det endast som en "signal" att det är inte svälttider?! -
Tyckte inte heller det var någon hitt första gången men nu är det helt ok! nästan gott till och med. Första gången så gjorde jag den på hela ägg men fick tipset att göra det på endast gulan, så nu gör jag på 1,5 dl vatten, 2 äggulor och ca 20 g smör och smaksätter med pulverkaffe med lite kanel på toppenPixxi skrev 2010-02-22 15:08:48 följande:Dricker min första äggmjölk -
Efter att jag har mixat ihop allt...Pixxi skrev 2010-02-22 15:21:08 följande:Det låter ju lovande Ska testa ditt recept nästa gång. Jag blev mätt iaf När häller du i kaffepulvret? -
Alltså måste man dra ner på den goda gräddsåsen då :S Jag har också funderat på hur man ska göra när man väl nått målvikt.jagäraf skrev 2010-02-22 16:57:15 följande:Man ska äta 20% istället för 5% och dra ned motsvarade på fettet om man vill hålla sin vikt. Men jag tror tyvärr att man går upp ett par kg till att börja med. De flesta dieter funkar så när man slutar vara strikt.Ser att du tänkt samma som jag. Just det med att gå ner 1-2 kg extra pga förväntad viktuppgång då man inte äter lika strikt längre. Fast jag har nog närmat mig min startvikt igen :( så nu är det fler kilon igen innan jag är i mål. Fast de är inte så många men de sitter fast. Har ätit ostbågar o kakor i helgen och igår. Tröstätande då jag miste min hund i söndags kväll och plötsligt så var det inte så viktigt att tänka på vad jag stoppade i mig längre....Jen nifer skrev 2010-02-22 18:27:05 följande:jag ska nig försöka gå ner 1-2 kg till eftersom man som sagt säkert kommer gå upp de när man börjar äta lite mer kolisar igen. Sen kommer jag nog fortsätta välja bort mycket kolhydrater men unna mig lite mer någongång ibland. -
Ställde mig på vågen i morse (har egentligen vägdag på tordagar men ville inte igår), jag som var helt säker på att jag skulle vara tillbaka till min startvikt hade helt plötsligt gått ner igen. Har inte passerat det som jag gick ner första veckorna, men i alla fall. Körde strikt LCHF kanske ca 5 dagar men gav faktiskt upp då det inte hände nått. Hade innan det gått upp 1,5 kg. Har sen dess kört på som vanligt, förrutom i veckan då jag inte ätit så bra. Åt bla från Max igår, kycklingburgare med strips och hela baletten! Idag smög jag mig till vågen och nu väger jag helt plötsligt 1 kg mindre igen. Ja, ja man kan ju pendla några kilon hit och tid men tycker ändå det är lite märkligt.
I övrigt gällande denna kost så är det väl som med alla andra, en del passar vissa och en del passar andra. Jag har en släkting som på 1 år gått ner 17 kg med LCHF. Hon vräker inte på med extra fett så som smör och cocosfett utan äter som vanligt men utesluter mjöl, bröd, socker, pasta, potatis m.m. Hon har dessutom ätit blandat godis varje lördag och ändå gått ner. Hon hade en övervikt på ca 20 kg. -
Jag tänkte faktiskt baka lembas nu på philadelphiaost istället för majonäs. Jag gillade inte alls dem när jag bakade dom första gången. Jag hade då majonäs i, urk.Jesster skrev 2010-02-26 07:25:55 följande:Ang. Lembas. Gjorde dom för första gången igår och de blev ju bättre än Oopsis. Mer brödiga. Men majonäsen, har den någon specifik egenskap eller kan man ta bort/byta ut den mot något annat? Tycker det blev lite skum bismak -
Gjort lembas bröd nu för andra gången. Denna gång på philadelfiaost istället för majonäs men de är inga höjdare för mig. Jag tycker de har för mycket ägg/ost-smak. Blev så besviken då det är så många av er här som gillar dessa bröd. Jag trodde att om jag byter ut majonäsen så kommer de kanske bli toppen, men inte det :( Nää, tacka vet jag Airams LCHF limpa, den är helt klart godast hittills av de som jag bakat. Ett bröd i min smak :)
-
Hej! Jag gjorde efter detta recept:Jen nifer skrev 2010-02-26 10:03:58 följande:jag gillar inte äggsmak och avskyr oopsies, men mina smakar inte alls ägg. Vad har du i dina lembas mer? Man kan variera i en oändlighet och jag har fått pröva mig fram.3 ägg
3 dl riven ost
3 msk majonnäs
1/4 dl sesamfrö
½ dl linfrö
3-4 msk fiberhusk
2-4 msk kruskakli
2 nypor anisfrön
-
Kanske inte ska säga att de smakar just ägg utan det är nog kombinationen av ägg och ost... jag vet inte. Gillar annars ägg och ost men tydligen inte på det här sättet i bröd. Har en mild ost i....
-
Typsikt omgivning att vara negativa! Är det så att de själva skulle behöva bli av med några kilon kanske? Hur bra mår egentligen kroppen av en massa kolhydrater?! Det är ju inte så att du dricker pulver utan du äter ju faktiskt mat! Blir så irriterad på andras kommentarer på att det inte är bra att inte äta några kolhydrater men många fattar inte att kolhydrater får man i sig i alla fall dock inte i överflöd!USB skrev 2010-03-01 09:38:30 följande:Den här kosten är verkligen superbra för min kropp. På 5 veckor har jag gått ner 8 kg och minskat 13 cm i midjan men det bästa av allt är att min PCO har blivit mycket bättre. Förut hade jag inte haft mens på ett halvt år men sedan jag började med LCHF har jag haft två menstruationer. Det känns att kroppen mår bättre.Synd bara att alla i min omgivning är så negativa till den här dieten. Alla har åsikter om det men jag har bestämt mig för att fortsätta köra som jag gör. Det är min kropp och så länge den mår bra så tycker jag att det är okej.
Det är ju toppen att din PCO har blivit bättre!! -
Här väntar jag på spänning på omslag på mina ketosstickor :)
Har kollat förrut och då var det ingen tvekan att jag var i ketos. Har nu fuskat (igen) i fredags+lördags och det har straffat sig. Är inte i ketos ännu så nu väntar jag på och se hur många dagar det kommer att ta för att få "rätt färg" på stickan. Jag vill minnas att dr Dahlqvist sagt att om man fuskar och kastas ur ketos så tar det fyra dagar för kroppen att ställa om och börja förbränna av fettet igen.... får se om det stämmer på mig då.... Är ju faktiskt inte så värt att fuska då med tanke på att fyra dagar/vecka förstörs..... (om man som jag fuskat åtminstone 1 dag/vecka de senaste veckorna) :( -
Av ren nyfikenhet så måste jag fråga er gravida här i tråden;
Hur äter ni? Siktar ni fortfarande på ett kolhydratinnehåll på 5g/100g eller lägger ni er på en högre nivå? Det var någon här (kommer nu inte ihåg vem) som skrev att när man nått sin målvikt så kan man tillåta sig ett kolhydratinnehåll på max 20g/110g. Alltså tillåta sig matvaror som innehåller mängden kolhydrater under detta. Kan det vara en nivå som är ok att sikta på om man är gravid???
(och nej, jag är inte gravid)...
Vad ligger egentligen potatis, pasta och ris på? -
Halkade in på en annan tråd här som heter "sockerhysteri på dagis". Där var det en som länkade från livsmedelsverket att barn ska dricka lättmjölk
pga att det innehåller mer D-vitamin och mindre mättat fett. Barn ska inte dricka fetare mjölk än så pga att det mättade fettet är farligt. ghaaaa, säger jag bara!!!!! Jag ger o tänker då inte ge mitt barn lättmjölk pga dessa råd -
åååå, det lät intressant med frallor! Du skulle inte vilja dela med dig av receptet :)Tiger Af Lilja skrev 2010-03-02 14:32:56 följande:.Jag älskar mina huskfrallor och är verligen inte i behov av vanligt bröd längre.Känns skönt och kul att få fantisera ihop recept och hitta roliga recept på nätet också!