• Penno

LCHF

Oj, vad jag blev förvånad när jag räknade ut mitt kolhydratintag på en dag, på "min mat" sidan. Jag har under denna dag fått i mig genom frukost, lunch o middag; 26,66 kh! ooops! Det trodde jag inte men där ser man!

Har i och för sig inte vägt mitt intag utan jag tog på ett ungefär vad jag trodde det vägde.

Har till frukost ätit äggröra på 3 ägg, 1 msk smör, 1 msk grädde. Till det en stor kopp kaffe med 1 msk grädde.
    Lunch: falsk fläskfilé med grädde o cremefraice sås. Till det greksik sallad.
    Middag: samma som lunchen. Lat idag!

Nu har jag förstått det som att har man under 10 kg att gå ner i vikt så ska man hålla sig under 27 g kolhydrater per dag. enligt Sten Sture Skaldeman...

Jag trodde i alla fall att jag inte översteg 20 g kh/dag... Är det kanske därför som jag inte märker av något när jag äter enligt LCHF, jag menar, jag mår inte alls dåligt de första dagarna. Märker inte av något faktiskt...  Jag ska kanske ta bort större delen av mejeriprodukterna så kanske de sista kilorna lossar snabbare.

Är inne på min 3:e vecka nu och har gått ner ca 1 kg. Har fuskat lör, sön och måndag denna vecka :(

• Penno
    Jen nifer skrev 2010-01-25 17:33:30 följande:
    okej ja men dåså, som sagt brukat aldrig överstiga 5 kolhydrater om dagen :)
    Oj, en aning skillnad mot för mig! Vette tusan om jag skulle klara av att inta så lite kolisar. Är rädd för att jag skulle bli superless att bara äta protein och smör och inga grönsaker till :(
    Fast jag kanske ska prova. Står vågen fortfarande på samma på torsdag morgon då blir det "fakirstuket"!!
  • Penno
    jagäraf skrev 2010-01-25 17:56:34 följande:
    Går du på gym? När jag började äta lchf så pratade jag med ägaren till det Nautilusgym jag då gick på. Han sa i princip att jag skulle avlida om jag tränade utan att äta kolhydrater. Behöver jag säga att jag inte gick dit igen...
    Skulle vara intntressant att höra om det är någon här som styrketränar o som märkt av någon skillnad, positiv som negativ.

Åt LCHF i somras i 6 veckor. (ja, fast jag fuskade en del, bla rödvin på kvällarna. Var ju på semester;) ) Jag gick på raska långpromenader varje morgon, i minst 45 min. eller joggade. Det brukar jag göra i vanliga fall också och jag märkte absolut ingen skillnad åt det negativa hållet. Däremot så är jag lat gällande styrketräning men tänkte ta tag i den biten nu!
  • Penno

Hmm, nu blir jag oxå lite förvirrad :) Jag har läst "Gi noll" av Sten Sture Skaldeman och jag har fattat det som att 5g kolhydrater/100 g är en mål att gå efter. Matvaror som innehåller mer kolhydrater än så /100 g ska man rata. Däremot så kan man bara för att en vara innehåller under 5 kh/100 g inte äta en massa av det. För mig som ingår i Skaldemans så kallade 10 + (har mindre än 10 kilo att gå ner) så är målet att hålla sig under 27 gram/dag, så det innebär att man bör ha lite koll på hur mycket som man stoppar i sig. Jag gör som Jen nifer och gissar på ett ungefär hur mycket som jag ätit väger.

Kanske jag missuppfattat eran diskussion och gör en massa förvirrade nu :)

• Penno

Jag håller absolut inte koll på varj dag, hur mycket som jag äter. Har bara gjort det nu under de två senaste dagarna för att se om jag håller mig under rekommenderat kolhydratintag...

• Penno
    elinl skrev 2010-01-25 22:30:29 följande:
    Hur mycket tränar eller rör ni på er när ni äter denna kost? Jag är nyfiken på LCHF men är lite feg för att testa. Det känns lite mräkligt att man kan gå ner i vikt genom att äta massa korv, majonäs och annan fet mat samtidigt som jag vet att det funkar kanon för många. Berätta gärna för mig hur ni gör!
    Kolla in bla sidan "Kolhydrater i fokus", sen finns det förmodligen en massa andra bra sidor.

Kort o gått så utesluter jag bröd, pasta, potatis, ris, socker. Äter kött/kyckling/fisk tillsammans med sås och grönsaker. Oftast blir det sås på grädde, creme fraise. Äter även ost. Grädde i kaffet, tydligen bättre än mjölk... Sen blir det rätt mycket ägg också :)
  • Penno
    "Skaldeman har någon uträkning - Skaldemanprincipen tror jag han kallar den - men jag minns inte riktigt hur den var. Men generellt kan man säga att så få kolhydrater som möjligt är bäst och alltså max 5 % av det du äter per dag ska komma från kolhydrater."

"Skaldemans ratio"= fett dividerat med protein och kolhydrater. Fettet i maten bör väga lika mycket som summan av proteiner och kolhydrater, enligt honom....
  • Penno
    The Kittycats skrev 2010-01-26 07:58:06 följande:
    Nu behöver jag hjälp... Tycker egentligen inte om blomkål, men tänkte att jag skulle ge blomkålsmos en chans. Det blev alldeles vattnigt och såg inte så bra ut heller Använde fryst blomkål om det gör någon skillnad, är det bättre med färsk?Hur gör ni moset, vad mosar/mixar ni med? Jag gjorde inte efter något speciellt recept nu.
    Jag brukar använda färsk blomkål. Kokar det i grädde 1-2 dl i 10 minuter. Brukar hälla bort (spara) lite av grädden innan jag mixar blomkålen. Ibland har jag nämligen haft lite för mycket grädde och då blir den lös. Om jag, efter att jag mixat den, vill ha den lite lösare häller jag bara i lite av den borttagna grädden, till en lagom konsistens. Saltar och pepprar. Fast jag o andra sidan, gillar blomkål :)
  • Penno

Det där med att man kan forma om kroppen och bygga muskler utan att träna fattar jag inte hur det går till?! Någon som kan rekommendera någon bra sida där det står om just detta. Skulle vara väldigt intressant att läsa om de bakomliggande orsakerna till detta "fenomen" :=)

• Penno

Haha! Tänk om man skulle bli värsta muskelberget! Snacka om att folk skulle sluta träna styrke o börja äta fett o protein istället :) Jag förstår att man inte får stora muskler av det men då borde alltså testosteronhalten hjälpa muskeluppbyggnaden ytterligare om man tränar styrka, om jag förstår det rätt :S
    Med andra ord så borde man alltså få snabbare resultat i muskeluppbyggnad med hjälp av LCHF?!

Svar på tråden LCHF