• Penno
    jagäraf skrev 2010-01-29 09:52:00 följande:
    Hoppas ni inte tycker att jag tjatar men jag råkade hitta lite om det vi pratade härom dagen, ang hur mycket kolisar man ska äta. Skaldeman igen."Hur mycket kolhydrater ska man äta?Det beror på hur mycket du äter. Det är inte mängden kolhydrater som är avgörande, utan andelen. Den som äter 4000 kcal om dagen kan äta betydligt mer kolhydrater än den som äter 1000 kcal. Det här är något som många av dagens lågkolhydratförespråkare missar.Sikta på 5 energiprocent kolhydrater om du vill ha snabb viktnedgång. Lägre än så är det svårt att ligga uthålligt. Blir det tio procent en och annan dag är det ingen katastrof. 5 energiprocent innebär 25 gram om dagen om du äter 2000 kcal. Äter du 2400 kcal blir det 30 gram.Med sådana siffror är du på den säkra sidan. Kroppen noterar att det fortfarande råder vinter och att du är tvungen att leva på fett - dietfett och dina egna fettlager."Jag tycker det är förståeligt skrivet.
    Intressant! Jag är bara fundersam nu över varför jag har börjat bli mer hungrig tidigare. Måste nu ta mellanmål o kvällsfika pga hunger/sug. Det behövde jag inte de 2 första veckorna.
  • Penno
    Sagalin skrev 2010-01-29 10:26:15 följande:
    Du  har inte börjat träna eller ska du snart ha mens?
    Nej, har inte börjat träna o har precis haft mensen, så den kan jag inte skylla på...
    jagäraf skrev 2010-01-29 10:45:30 följande:
    Jag tycker sånt där går upp och ned. De senaste dagarna har jag varit konstant hungrig vilket jag inte var innan veckorna innan dess. Men så är jag precis före mens också... Om du tänker efter så var du säkert så innan du började med lchf också, alltså att vissa dagar kändes det som att du skulle kunna äta konstant.
    Ja i o för sig... blir bara så snopen att helt plötsligt bara vilja äta, vara hungrig och ffa sugen!!!
  • Penno

Mums för semlor {#lang_emotions_foot_in_mouth} {#lang_emotions_surprised}

men kan man göra semla á la LCHF?? Någon som har något bra recept att dela med sig nu när fettisdagen närmar sig :)

• Penno
    helene306 skrev 2010-02-01 18:47:36 följande:
    Åh kära nån ... jag provade att göra Lembasbröd och har nu fått i mig en (gjorde den aningens större än handflatan) med ost och Bregott och är så himla mätt! Gott var det också så detta lär jag göra igen, det smakade grovt bröd. Till och med maken godkände det Nästa gång ska jag ha i lite mer aniskrydda bara.
    Nu blev jag lite nyfiken på hur du gjorde dina :)

Jag har nämligen oxå gjort dessa idag men blev inte nöjd med smaken. Mina smakade inte grovt bröd utan snarare salt/majonäs-aktigt. Jag blandade ner linfrön, sesamfrön, lite fibrex...
  • Penno

Tack för era tips angående lembasbrödet! Ska testa nästa gång att blanda i anis och göra på philadelphiaost istället för majonäs.

• Penno
    sara1981 skrev 2010-02-02 23:28:52 följande:
    Jag tycker helt klart att pones är det godaste och mest brödlika "brödet". Allt annat har smakat ägg/majonnäs, blä..Ska prova att göra med brödkryddor nästa gång så tror jag att det blir ännu bättre. Otroligt mättande, receptet var på 6 bröd och jag orkar äta 1/2 eller som mest 1 om det är som lunch..
    Måste testas! Har dock inge pofiber hemma så det blir att inhandla. Jag håller med om att myckey smakar ägg/majonäs, blä! Jag kan inte påstå att jag gillar oopsies, för mycket äggsmak, gillar inte konsistensen. Lembasbröden smakade för mycket majonäs, fast man kan ju göra dem på philadelphiaost har jag läst.
    Det bröd som jag gillat bäst, eller rättare sagt tycker är gott :) är Airams LCHF bröd, det är ett bröd i min smak!
  • Penno
    Jen nifer skrev 2010-02-04 08:24:34 följande:
    En bajafråga igen ;)Alltså jag går på toa kanske 1 gång i veckan nu, nu är de snart en vecka igen. Så va de inte förr. De finns lixom inget som kan komma ut känns de som ;) Men jag äter ju. Idag stod vågen + nästan ½kg. Har inte fuskat. Men är de normalt?Ne borde sluta väga mig och hålla mig till mätningen. På 2½ vecka har ja tappat ca 7 cm.  Men lite omotiverad blir man när vågen vänder upp igen.
    Låter som att du har problem med förstoppning. Att inte bajsa mer än 2 ggr/v. räknas till detta. Kanske ditt + beror på det? ;)
  • Penno

Någon som vet om det finns bröd på affären o köpa som innehåller max 5g/100g?

Jag trodde att det är billigare att baka eget bröd men satt och räknade på Airams LCHF limpa, och den kostar ca 60:- att baka {#lang_emotions_surprised} , fast jag känner mig fortfarande tveksam till om jag verkligen räknade rätt.... jäkligt dyr limpa i alla fall, även om den räcker längre än en vanlig.

• Penno

Happ, så sitter man här med 1,5 kg plus på vågen :( Jag får skylla mig själv då jag har spårat ur i fyra dar. Det var som att direkt när jag fuskade en dag så fortsatte jag dan därpå och sen så var sötsuget igång. Godis, kakor m.m. Förbannat oxå! Inte för att jag har så många kilon att bli av med men fram för allt bli av med begäret efter det söta! Antar att det tar månader att få hjärnan att inse att man inte är sugen på den där chokladkakan. Just nu funderar jag om det någonsinn går att sluta vilja ha godis.....

Svar på tråden LCHF