• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15

Femtonde tråden!

Syskon BF-lista:
    Sole- födde Vera 6/11
    Vivs- födde Ellie 25/1
    Zul- födde Simon 30/1
    Pippil8- födde Alvar 31/3
    Bassekatt- födde Oskar 13/6
    Emma- födde Wilma 7/8
    Ginger- födde Lilly 15/8
    Hellur-födde Felix 5/10
    Frill - bf 2/12

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15
  • Plutten forever

sole- 25-bitarspussel själv? men gud, vilket geni! jag är imponerad. A brukar mest försöka lösa pussel med våld. D v s trycka dit bitarna lite varstans, haha..

hellur och emma: Ang. trots så har jag uppfattningen att vi är ganska skonade än så länge? Eller jag vet inte. Visst har han sina trotsiga dagar, absolut. Och tidigare i höstas när det började nya småbarn på dagis hade han en jättejobbig period med skrik o bråk och våldsamhet. Det var väl motsvarande en sån reaktion många får när de får syskon tror jag? Nu är det  inte så längre och nu ska han ju byta avdelning till en med 3- och 4-åringar. Ser fram emot det! Hoppas på lite större framgång med potträningen också i samband med det.

Vi som har haft, som ni allla vet, mycket problem med sömn, framför allt snortidiga morgnar, har nu en kille som somnar snabbt och utan problem, sover ca 20:30 - 07.00 och sen 1 - 1,5 timme på dagen. Det har varit så länge nu. Sååå skönt att gå och lägga sig på kvällen och vara helt säker på att man inte blir väckt kl 5! Usch och fy för att gå upp kl 5! Hoppas han ALDRIG går tillbaka till det
    Ni som har bebisar, hur har deras sömn varit jämfört med storebror/syster? Är de lika i sin sömn? Blir det lättare med andra barnet?

• Frill

Halloj!

Pippil8, hoppas visningen gick bra och att ni får många och höga bud.

Sole och Vivs, instämmer i "hoppsan-kören". Vart tog tiden vägen? Jag såg ju Vera som alldeles ny bebis på Mississippi Inn för inte så länge sedan. Lycka till med inskolningarna.

E började jobba i torsdags efter att ha varit hemma sedan Moa kom 9 dec, och A började dagis efter att ha varit hemma sedan 18:e. Och jag tycker att det är SÅ SKÖNT att julledigheten är över. A är på mycket bättre humör sedan han fick gå till dagis igen. Han blir helt rastlös av att vara instängd i lägenheten pga kylan. Och äntligen får jag lära känna min nya bebis!

Det har varit jättetrevligt att fira jul och nyår, och det var guld att ha mormor-underhållning av A en hel vecka. Men det blir så splittrat. Vips var Moa en månad och jag hade i princip aldrig varit ensam med henne, utan bara shoppat julklappar, jagat trotsbarn (japp, här också, sjukt trotsig! Och flinar bara när man skäller på honom. Otroligt provocerande.) och varit social (= inte kunnat bryta ihop i omotiverade hormontårar hur som helst.)

Det funkar hittills väldigt bra med Moa. Hon har fått den goda vanan att äta ofta på dagarna och sova riktigt långa pass på nätterna, så vi brukar klara oss på en enda matning under natten. Hon har sedan förra veckan börjat göra lite ljud och le mot oss, men bara i korta ögonblick. Och hon sover i bilstol och vagn, så det har gått över förväntan att hämta och lämna på dagis.
    Öht går allt lättare, vi hade dagiskompisar på hemlagad gryta igår. När A var liten bjöd vi på pasta med burkpesto

Nu har hon dock börjat få ont i magen de sista dagarna, framför allt på kvällarna. Men så verkar det ha varit för många? Har för mig att A också var så.
    Hon är mycket stadigare och rörligare än vad brorsan var och "ormar omkring" mer i famnen.

A är jättegullig mot henne. Idag höll jag precis på att tappa tålamodet för att han som vanligt segade när vi skulle byta blöja, men då hörde jag hur han satt vid Moas filt och pratade "såja lilla gumman, jag kommer snart tillbaka. Mamma ska byta min blöja men sen kommer mamma också till dig."

Ser fram emot att få börja göra "föräldraledigsaker". Så jag hittar gärna på något med andra trådmammor.

Ursäkta romanen Ha det bra!

• Vivs

Frill - vad skönt att få lite tid med lilltjejen! Förstår att det måste varit hektiskt under julhelgen..det finns liksom ingen extra tid över då.

Plutten - J har alltid sovit dåligt och sover fortfarande dåligt. Hon vaknar varje natt och gråter..jobbigt!
    E sover inte heller något vidare just nu, hon har tre tänder på gång vilket nog är orsaken till mest vakenhet hela nätterna men normalt sover hon hyfsat, somnar vid åtta i sin säng och vaknar upp någon gång på natten, då får hon komma över till oss och somnar om på en gång, sen vaknar hon vid sex-halv sju.
    Jag kan inte ens beskriva i ord hur mycket jag längtar efter att ha två barn som sover hela kvällar och nätter! Man blir ju galen av detta ständigt vaknande!

Sole - även jag blir imponerad av pusselläggandet! J gör precis som A, försöker tvinga dit bitarna! Tur att hon är bra på andra saker Trotsig är hon också, har varit det länge nu, jag börjar fundera på om det är så hon är, hon har världens temperament och blir ofta jättearg.

• Pippil8

Plutten - sömn - fy farao... Fast nu äntligen har A sovit 7 timmar i sträck två nätter i rad. I sitt 9 månader långa liv är det nu tredje gången han sover så länge (den första gången var vid 3 månaders ålder). Annars har han oftast bara sovit 3-5 h i sträck. Jag som var så säker på att tvåan skulle vara lika lätt att få att sova som ettan. Vi har ju gjort likadant tycker vi...

Idag är alla i familjen utom jag magsjuka så idag sov vi allihop mellan 9 och 11.30 på fm. Det är första gången på länge jag känner mig riktigt utvilad

• Sole

plutten & vivs
    geni vet jag inte ha ha men det är ju kul att se att barnen har olika intressen

pippi
    skönt att ni haft några dagars bar sömn, här går det upp och ner för båda barnen - oftast är det inte samtidigt såklart utans over en bra så får den andra stökiga nätter. dock sover de oftast igenom även de värsta skrikperioderna från den andra (de delar rum) men vi är nog mer eller mindre uppe nån gång per natt även fast det är snabbisar.

Hur gick det med visningen?

vis ka nu välja kakel och klinkers...vilken djungel! och köksluckor från vedum. nån som gjort sånt och har bra tips??
    fast jag längtar tills vi flyttar - nya grananr alla med småbarn som barnen kan bli kompisar med, vara ute i sin egen trädgård - grilla, dricka rosé på altanen....åhhh jag längtar efter sommaren!!

vivs
    här har lillasyster ett J**la humör undrar om det är en tjejgrej?

frill
    skönt att få lite egentid med Moa - det behöver man ju!!
    här är det trots till och från - han hade en period då han gick på Vera rätt mkt (eller rättare sagt haft flera sånna perioder) men syskonbråk kommer man ju ha läänge

• Emma3

Hm verkar som mina inlägg går osynligt förbi men kanske är för att jag inte skriver så ofta.

Plutten: Skönt att A sover bra nu och inte vaknar kl 5 Men höll inte ni på att ta bort sömnen på dagen? Elr blev det inte så?

Leo har i princip jämt sovit hela natten men undantag att han är morgonpigg, brukar oftast vakna mellan 06:00-06:30.
    Wilma verkar ta efter sin bror hon somnar ca 19:30 och sover oftast till runt 07. Men nu är hon förkyld stackarn och sover oroligt och vaknar massa för att hon är täppt.

Frill: Skönt att få egentdi med lilla Moa och härligt att hon börjat göra ljud och le lite.

Sole: När är det ni flyttar till sommaren?

Vill kollar oxå på massa hus men inte hittat något ännu skulle ju vara så skönt att slippa lägenheten till sommaren.

♥ Våra underbara barn! Leo mars 2007 ♥ Wilma augusti 2009 ♥
  • Vivs

Sole - vad underbart det lät med rosé och grill...åååå vad sugen jag blev nu! Kanske ska dra fram grillen i snön och trotsa vintern

Emma - jag läser dina inlägg Kommer bara aldrig ihåg vem som skriver vad så jag missar väl att kommentera en del, sorry! Skönt att ni har så bra sovande barn, jag önskar jag kunde säga detsamma...! Jag har funderat på allt man gör och så men jag tror egentligen att barn har sin sömnrytm och är på sitt sätt..när jag gjorde min praktik på bvc hade en av sköterskorna två barn som aldrig hade sovit bra trots att hon försökt allt. Det kändes så skönt när hon som jobbar med sånt hade det likadant som en själv, då känns det som att det kanske inte är ens eget fel

• Swenglish

Åh vad ni skriver fina mammor! Så kul att läsa om allt om alla!

Tvåbarnsmammor- duktiga ni! (åja, vi enbarnsmammor också... )

Allt bra här, börjat jobba och det är ROLIGT men intensivt! Inte så mycket trots här, inte så mycket potta, bra sömn, glad kille, pratet kommer mer och mer, inga huvudfotingar, gillar pussel, ÄLSKAR tågbana, älskar att mysa.

Kram på er och jag tycker vi bokar in en AW, början av februari? Kanske med enkel mat på typ Vapiano?

• Plutten forever

Ååh jag vill jättegärna gå till Vapiano med er!! Men snälla, nån gång efter den 5 feb? Har en megatenta då :)

emma- säger precis som Vivs, jag läser allt men är inte så bra på att svara alla alltid kanske, förlåt.. Var kollar ni hus någonstans? och var bor ni nu om jag får fråga?
    Vi har inte en tanke på hus faktiskt, men det vore kul att byta lägenhet :)

• Hellur

Skrev ett långt inlägg igår och så krånglar datron  

Även jag läser allt men kommer inte ihåg allt tyvärr. Är dålig på att skriva ibland också. 
    Sömn - W sover nu bra. Har nästan helt slutat sova på dagen, gör det bara ibland om vi åker bil. Dock har han perioder då han vaknar och är ledsen, men somnar då om fort. Borttagningen av dagsömnen, vilket han taigt bort själv, gör nu att han somnar runt 20 och sover till ca 7 på dagisdagar, andra dagar kan han sova till över 8 ibland. 
    F sover också väldigt bra. Han sov bra redan från början. Han äter oftast en gång/natt och sover vanligtvis 6-7 h första passet, ibland 8. Det är jätte skönt! Är inte van vid det, W åt flera ggr/natt. Dock äter han mycket på dagarna och kan ha riktiga maraton på kvällarna, men samtidigt får jag sova längre pass. 
    F fick sina första sprutor i måndags, det gick bra, den första reagerade han inte ens på. Han är väger nu 6 190 g och är 63 cm lång. Snart ska han börja få smakisar, redan, tiden har gått så fort! 
    AW på Vapiano låter jätte bra! Bestäm datum ni som pluggar och jobbar, jag och F kan när som  
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15