• Swenglish

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15

Femtonde tråden!

Syskon BF-lista:
    Sole- födde Vera 6/11
    Vivs- födde Ellie 25/1
    Zul- födde Simon 30/1
    Pippil8- födde Alvar 31/3
    Bassekatt- födde Oskar 13/6
    Emma- födde Wilma 7/8
    Ginger- födde Lilly 15/8
    Hellur-födde Felix 5/10
    Frill - bf 2/12

• Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15
  • Sole

Hej och god fortsättnign på er alla!
    Hoppas ni haft det härligt i nyår. Vi var i Sälen som Hellur och det var ju så satans kallt att det bara gick att vara ute korta stunder (där vi bodde var det 10 grader kallare än Sälen). Ska bli kul om några år då barnen kan gå i skidskola! PÅ torsdag börjar Vera på dagis - inte klokt vad tiden går fort!

kram

• Pippil8

God fortsättning på 2010 allihop!
    Vi har haft en jättemysig jul-nyårs-ledighet - det är så mycket roligare när det är snö och man kan vara ute än om det är regn och mörkt. Fast de dagarna då det var riktigt kallt pallrade vi oss inte utanför dörren. Idag och i morgon tok-fixar vi inför visning av huset på söndag. Det blir inte inflyttning i vårt nya hus förrän i sommar men vi provar att gå ut redan nu och sälja. Vore skönt att ha det avklarat så håll tummarna för att det kommer många på söndag och att de gärna bjuder på huset också

Sole - men hjääälp, nu har ni två barn på dagis. Ska bli spännande att höra hur det livet är. Det kan nog också vara rätt tufft. Få iväg två barn till dagis på morgonen låter inte som nåt jag skulle klara utan att bli genomsvettig Förresten - vet inte om jag svarat på frågan om husleverantör, men det blir ett lösvirkesbyggt hus så ingen "känd" leverantör.

Swe - bra val av bransch Blir nyfiken på vilket bolag?

Plutto - julvärdar i 8 år - det kallar jag tradition. Wow. Vilket slit. Fast det låter mysigt också, jag skulle kunna tänka mig att göra så också om det gick att samla släkten här.

Frill - hur mår ni nu? Tvåbarnskaos? Och Hellur, Emma och Ginger som också har rätt små bebisar - ni är i den perioden när jag tyckte det var riiiktigt jobbigt... Fast en el kompisar verkar inte alls haft det så jobbigt, de har nog haft lite lugnare förstabarn (eller varit mindre stressade/hispiga än jag kanske?).

Trevlig helg allihop!

• Sole

Pippi
    lycka till med visningen - håller tummarna! Kul att ni bygger själva! tror inte det kommer bli jobbigare att lämna två (ioförsig på två avdelningar så det tar väl lite lägnre tid) men den lilla var ju klar och påklädd nu när man lämnar.
    Det kommer bli intressant att se hur det kommer bli med två barn på dagis och vi båda jobbar (så har vi ju inte haft det ännu)

PLutten
    det var länge! i år vill vi ha det i vårt nya hus!

Alla relativt nya tvåbarnsföräldrar ja....hur går det föör er??

nu har vi kommit till ny fas i detta liv - syskonbråk och två barn som springer (nja Vera går ändå väldigt fort men springa är väl att överdriva) åt varsitt håll

• Vivs

God fortsättning på det nya året!

Sole - ja, spännande att höra hur det går med båda barnen på dagis. Ellie börjar också snart, första mars ska hon skolas in. Hon känns alldeles på tok för liten för att börja dagis. Har ännu inte börjat gå på riktigt, bara ett och annat steg då och då, säger bara ett par ord, har inte riktigt börjat sova en gång om dagen än och äter fortfarande bara med händerna..så liten och pluttig och jag har så dåligt samvete för att jag ska sätta henne på dagis. Det trista är att det blir långa dagar också då Mattias jobbar långt bort och jag har så oregelbundna arbetstider. Men jag antar att hon kommer klara av det, man har ju inget val

Vintern är fin, det håller jag med om men den här kylan tycker jag är fruktansvärd..det går ju inte att vara ute med barnen och de blir så uttråkade här hemma. På måndag börjar J på dagis efter jullovet, ska bli skönt att återgå till den riktiga vardagen igen! För min del får vintern gärna försvinna och sommaren komma lite tidigare i år..typ nu..

• Vivs

Undrar förresten om någon har en POP skaloverall i strl 86 eller 98 att sälja till mig?

• Plutten forever

god fortsättning! Sista dagarna ledigt nu, vi har haft ledigt hela familjen sen den 18 dec, så himla lyxigt och mysigt! Synd att det ska ta slut bara!

Tänk att Vera börjar dagis nu, vad fort det gått! och E också snart! hon hinner säkert lära sig gå innan dess. Och även A äter ibland med händerna fortfarande faktiskt (men oftast inte)

Ja 8 år får man väl räkna som en tradition antar jag :D Det är inte så mycket slit ändå, alla hjälps åt. Vi brukar vara mellan 9-13 personer. I vår kommer jag och D att fira 10 år tillsammans, helt otroligt..

Så imponerad av era barn som ritar huvudfotingar, A verkar helt ointresserad av att rita, han vill bara skriva bokstäver. Inte så avancerade bokstäver dock, mest I och J och O
    men det måste vara ovanligt att hoppa över ritandet & gå direkt på alfabetet?

• Sole

Härligt med så länge ledigt plutten!
    Vi har varit lediga sen 22a med några dagars jobb/plugg

vad roligt att barnen utvecklas så olika!

Viktor:pratar flytande och har väldigt stort ordförråd
    ritar mest streck men lägger 25-bitars pussel själv.

Vera: säger mest mamma och nej nu (kan även där och pappa ), går bra och äter själv med sked

ikväll och över natten är vi barnfria - farbror med familj tar barnen ochv i ska på middag hos några kompisar och ska ha låååång sovmorgon!

• Hellur

Hej! 

Kul att alla verkar ha haft en mysig och skön ledighet. 
    Det har även vi haft. Var som Sole i Sälen över nyår, det var riktigt kallt, men inte lika kallt som i Sälen by. Var skönt med lugnt nyårsfirande och några dagar utan måsten och ska bara. 
    Själv tycker jag det är mysigt med denna snö och vinterväder. Roligt med en riktig vinter! Hatar det gråa, mörka och blöta. Men klart längtar jag till sommaren, finns inget bättre än en varm sol. 
    E började jobba i torsdags och W var på dagis, var skönt med en mjukstart, välbehövlig för W. 
    W är så otroligt jobbig just nu. Han är väldigt trotsig. Det är mycket "nej", "inte än", "sen", "William" hemma hos oss. Ego och lite aggressiv i sitt uttal. Lyssnar inte, säger emot och är allmänt arg och ska inte göra det han ska/måste. 
    Fler som är så eller har varit? De säger att det kan komma när man får syskon, och här stämmer det. 
    Felix har hunnit bli 3 månader! Tiden har verkligen gått fort. Han är så glad och snäll. Han gillar uppmärksamhet och blir lätt grinig när han ligger/sitter själv, men när man då pratar med honom skrattar och pratar han. Så söt!  
    I morgon ska vi till BVC för de första sprutorna, ska bli roligt att se hur lång han är och vad han väger nu, det var en månad sen sist vi var där. 
    Sole - V börjar på dagis! Men oj vad fort det gått, hon föddes ju nyss Hoppas det går bra. 
    Vivs - Och snart börjar lilla E också, det känns som de nyss var nyfödda. Hoppas hon börjat gå tills dess. Det kommer att gå super bra tror jag. 
    Ni som är hemma med syskon - Någon som har lust att ses något? 
    Det skulle vara roligt med en AW eller liknande snart! 
  • Emma3

Hej!

Härligt att de flesta verkar ha haft det bra under julledigheterna. Vi har oxå varit lediga tillsammans sedan den 18 dec och maken börjar jobba imorgon.
    Tycker det är skoj med snö och riktig vinter men inte så här kallt. Blir ju inte att man är ute så mycket då och Leo blir snabbt uttråkad då.

Hellur: Känner igen mig precis i det du skriver elr jag Leo Han kan vara riktigt trotsig och sen imellan åt en sådan mysig kille. Men ibland känns det som det bara är gnäll och tjafs och tjat hoppas det vänder snart.

Ja duktiga de som kan rita är Leo ritar mest sträck och den bokstaven han ritar är O Den vet han finns i hans namn Pussla gör han en del och färger kan han. Annars är det mest lek med dinosaurier för närvarande

Wilma har hunnit bli 5 månader och är för det mesta en glad tjej som kan ligga länge på filten och leka. Började ju vända sig vid 4 månader så nu kan hon ta sig lite framåt genom att vrida och vända sig. Gillar att sitta i sin matstol, kan än så länge bara sitta några sekunder utan stöd.
    Går bra med gröten och snart kan jag byta ut gröt mot en amning.

Ja oj att era små nu elr snart börjar dagis känns inte som det var så länge sedan de föddes

♥ Våra underbara barn! Leo mars 2007 ♥ Wilma augusti 2009 ♥
  • Emma3

Just det Leo som varit så fäst vid sina nappar gav dom till tomten. Han har varit så duktig han var ledsen de två första kvällarna sen har det gått över förväntan.

Sen får vi se om vi kan få bort nattblöjan snart. På dagen har han ju varit utan sedan juli.

♥ Våra underbara barn! Leo mars 2007 ♥ Wilma augusti 2009 ♥
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 15