• Freddan

Är jag omanlig

I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar.

Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru.

Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!

• Svar på tråden Är jag omanlig
  • SweetLilly
    Freddan skrev 2009-12-11 13:26:48 följande:
    Om en man som är trygg i sig själv är manlig, vad är då en kvinna som är trygg i sig själv? Manlig? Nä, jag tänkte väl det. Alltså håller inte de där mjukisargumenten särskilt bra. Ge mig ngt bättre!
    en kvinna som är trygg i sig själv är kvinnlig... Man förstärker sin könsidentitet genom att vara självsäker, det tycker jag..
  • Freddan
    Stårschan skrev 2009-12-11 13:12:10 följande:
    Du chockerar mig! Av det du har räknat upp ränkar jag bröstrakning, ögonbrynsplockning och Carola som synnerligen omanliga. Att köpa och läsa Expressen är ju däremot direkt gubbigt, så där plockar du tillbaka några manlighetspoäng, om än inte av den upphetsande typen. Familjebussen, föräldrautbildningen och föräldraledigt är manliga familjefarsattribut. Alltså något som passar en redan etablerad alfahanne. Be din fru hämta en öl åt dig nästa gång hon skrattar, så återställer ni balansen!
    Fast mitt exempel om Expressen inbegriper själva söndagsbilagan. Expressen innehåller en del sportsidor som du vet och dessa lockar ngn en del män i varierande ålder.
  • Freddan
    guinevere skrev 2009-12-11 13:28:45 följande:
    Du bör nog sticka ner handen i brallorna och kolla. Hittar du penis och kulor? Eller kanske bara det ena, vad är man då?
    Kastrerad? Enuck?
  • isisisis

Jag skulle ju inte "döma" en man som omanlig för att han broderar eller simmar konstsim...

Men nu frågade ju TS om just lite omanliga grejer med vad jag tror glimten i ögat.

Tror inte han är ute efter att nålfara inläggen och diskutera varje inlägg utifall det föreligger fördomar eller ej

• Stårschan
    isisisis skrev 2009-12-11 13:24:22 följande:
    Att brodera eller simma konstsim är väl ändå lite omanligt?
    Absolut. En syssla i sig kan uppfattas som kvinnlig eller manlig, men de säger ju inte så mycket om personen som utför dem.

Sen kan ju jag till exempel tycka att det är okvinnligt att köra folkrace. Inte fel på något sätt, men okvinnligt. Sen kan ju tjejen som kör vara hur kvinnlig som helst ändå.
    Det är trevligt att titta på gymnaster. Mycket trevligt!
  • Tette86021

Jag tycker hela inlägget är omanligt!

• Freddan
    Stårschan skrev 2009-12-11 13:31:01 följande:
    Absolut. En syssla i sig kan uppfattas som kvinnlig eller manlig, men de säger ju inte så mycket om personen som utför dem. Sen kan ju jag till exempel tycka att det är okvinnligt att köra folkrace. Inte fel på något sätt, men okvinnligt. Sen kan ju tjejen som kör vara hur kvinnlig som helst ändå.
    Nja, nu undrar verkligen om du inte väl blek i din uppfattning. Brodyr är brodyr. Den kan väl inte utföras på ett sätt som är manligt i förhållande till ett sätt som är kvinnligt?
  • Freddan
    guinevere skrev 2009-12-11 13:32:08 följande:
    Är man per automatik kvinnlig om man är omanlig?
    Nej, det tror jag inte. Mellantingen blir väl fjollig. Iaf om vi utgår från ett manligt perspektiv.
Svar på tråden Är jag omanlig