• Freddan

Är jag omanlig

I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar.

Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru.

Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!

• Svar på tråden Är jag omanlig
  • Freddan
    AnnaKlara skrev 2009-12-11 16:35:59 följande:
    Nä, jag tycker det känns lika trist. Förstår inte riktigt ditt resonemang här och jag undrar vad din avsikt med tråden var? Att dagligen kämpa "med att hitta rätt i alfahanedjungeln" känns inte som ett VUXET beteende, enligt mig.
    Du gör dig till nu va?
  • Herr Hagelin
    guinevere skrev 2009-12-11 16:09:43 följande:
    Med risk för att bli hatad kom jag faktiskt på ett ytterst konkret exempel. Jag tycker att det är omanligt att lägga mycket tid (definitionen av mycket beror dock lite på livssituation) på TV- och dataspel.
    det är inte omanaligt att spela tv-spel. man kan va man o ha barnasinnet kvar. inga problem.
    :)
  • AnnaKlara
    Freddan skrev 2009-12-11 16:48:46 följande:
    Du gör dig till nu va?
    Inte det minsta, däremot var jag tvungen att dubbelkolla om tråden möjligen låg i sandlådan.
  • Tonx

Herr Hagelin skrev 2009-12-11 16:48:57 följande:

det är inte omanaligt att spela tv-spel. man kan va man o ha barnasinnet kvar. inga problem. :)
    Fast barnasinne och tv-spel går ju inte nödvändigtvis hand i hand. Det beror ju på vad för spel man spelar. Super Mario är ju mer barnspel än Halo t.ex.
  • Freddan

Fan, jag måste verkligen vässa min förmåga att skriva ironiskt. Beklämmande det här minst sagt.

• Tonx
    Freddan skrev 2009-12-11 16:50:59 följande:
    Fan, jag måste verkligen vässa min förmåga att skriva ironiskt. Beklämmande det här minst sagt.
    Bemöda dig inte, ironi och sarkasm är inget du kan förvänta dig att folk ska förstå här.
  • guinevere
    Tonx skrev 2009-12-11 16:47:01 följande:
    Det är ju en rätt stor skillnad på Barbie och dataspel. Jag ser inte mitt x-box som en leksak som passar någon under 15-18 år. Vad har du emot tv-spelande?
    Har inte sagt att jag har något emot dataspelande. Tycker att det är barnsligt i större mängder (vilket som jag skrev definieras av livssituationen).

Men tex de nintendo och sega-spel som fanns i i min barndom uppfattade jag definitivt som leksaker för barn. Och jag tror nog att det finns många under 15 som spelar x-box.
    Men spelen har helt enkelt vuxit med spelarna. Så då hade Barbie varit ok om hon vuxit med oss och funnits riktad mot vuxna.

Jag ville mest se manlighet i förhållande till ålder istället för kön.
  • Freddan
    Tonx skrev 2009-12-11 16:53:07 följande:
    Bemöda dig inte, ironi och sarkasm är inget du kan förvänta dig att folk ska förstå här.
    Jodå, vissa personer här förstår faktiskt både ironi och sarkasm. Tyvärr gör inte många det, utan tar allt som skrivs på blodigt allvar. Men å andra sidan så är det en del av behållningen med att skriva sån här trådar.
  • Tonx
    Freddan skrev 2009-12-11 17:02:20 följande:
    Jodå, vissa personer här förstår faktiskt både ironi och sarkasm. Tyvärr gör inte många det, utan tar allt som skrivs på blodigt allvar. Men å andra sidan så är det en del av behållningen med att skriva sån här trådar.
    Ja, annars hade man ju blivit mörkrädd. De finns, men är som sagt få.
    Och visst är det roande, och dessvärre är man ju en ondsint jävel så ofta anpassar man sitt sätt att skriva just för att man vet vad som retar folk. Mohahaha.
Svar på tråden Är jag omanlig