• Freddan

Är jag omanlig

I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar.

Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru.

Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!

• Svar på tråden Är jag omanlig
  • Ulf Harrys Farsa

Dom enda manliga bekanta jag har som rakar bröstet, gör det för:

1. Dom är transvestiter
    2. Dom är transvestiter & gay
    3. Dom är gay, och gillar naket bröst
    4. Dom är gay och extrem fjolliga (och rakar allt)

så omanligt att raka bröstet? JA, om man inte är tävlingssimmare iofs.

Resten är väl inte omanligt

• Milkina cerka

För mig är det omanligt att inte kunna försörja sin familj, att inte vara händig o. kunna laga saker/bilar/leksaker vad än det är som går sönder.
    En man som rakar sig någon mer stans än i ansiktet, är också omanlig för mig, likaså om han skulle använda smink o. en massa lotioner o. grejer.
    Kan säkert komma på mer, men detta var vad jag kom på lite snabbt..

• Tonx
    Milkina cerka skrev 2009-12-12 18:18:00 följande:
    För mig är det omanligt att inte kunna försörja sin familj, att inte vara händig o. kunna laga saker/bilar/leksaker vad än det är som går sönder. En man som rakar sig någon mer stans än i ansiktet, är också omanlig för mig, likaså om han skulle använda smink o. en massa lotioner o. grejer. Kan säkert komma på mer, men detta var vad jag kom på lite snabbt..
    Jag tycker tjejer ska lära sig att vara "händiga" själv och laga saker som går sönder. Att skruva bil är inte ett dugg svårt, så jag fattar inte varför alla fruntimmer lämpar över sånt på män.
  • Milkina cerka
    Tonx skrev 2009-12-12 19:10:43 följande:
    Jag tycker tjejer ska lära sig att vara "händiga" själv och laga saker som går sönder. Att skruva bil är inte ett dugg svårt, så jag fattar inte varför alla fruntimmer lämpar över sånt på män.
    Är väl lättare att lära sig när man obehindrat kan lägga sig under en bil, är liite svårt för mig som har ont i lederna o. ibland behöver kryckor för att ta mig fram.. - Hur andra gör lägger jag mig inte i, antar att det beror på vad man är intresserad av med..
  • chrissandra
    Milkina cerka skrev 2009-12-12 18:18:00 följande:
    För mig är det omanligt att inte kunna försörja sin familj, att inte vara händig o. kunna laga saker/bilar/leksaker vad än det är som går sönder.En man som rakar sig någon mer stans än i ansiktet, är också omanlig för mig, likaså om han skulle använda smink o. en massa lotioner o. grejer.Kan säkert komma på mer, men detta var vad jag kom på lite snabbt..
    Instämmer, körkort ska han också ha.

(körkort ska alla ha förresten)
  • Milkina cerka
    chrissandra skrev 2009-12-12 19:49:07 följande:
    Instämmer, körkort ska han också ha.(körkort ska alla ha förresten)
    Javisst, och varför inte kunna ratta en 24m lastbil också ...
  • Tonx
    Milkina cerka skrev 2009-12-12 19:26:30 följande:
    Är väl lättare att lära sig när man obehindrat kan lägga sig under en bil, är liite svårt för mig som har ont i lederna o. ibland behöver kryckor för att ta mig fram.. - Hur andra gör lägger jag mig inte i, antar att det beror på vad man är intresserad av med..
    Men karlar som inte är intresserade av sånt är omanliga?
  • Milkina cerka
    Tonx skrev 2009-12-12 20:03:33 följande:
    Men karlar som inte är intresserade av sånt är omanliga?
    De är inte några män jag skulle uppleva som manliga nej.
  • ChoopChoopSong

Min karl "får" inte raka bröstet. Han har inte ens mycke hår där, men lite grand

Jag är SÅ trött på detta hårlösa ideal. Jag älskar spretigt skäggstubb och brösthår (lagom mycket), samt ser inget större fel på håriga kvinnoben eller dyl heller. Rakar mig själv under armarna, men det är allt.

Däremot tycker jag att föräldraledighet är jävligt manligt. Min karl kommer kanske inte att vara hemma riktigt lika länge som jag var (beror på när vi får dagisplats). Men i alla fall några månader. Han är hemma nu och det är jäkligt sexigt Särskilt när man kommer hem efter en kortare utekväll med polarna och han redan har lagat mat och nattat barnen FINNS inget sexigare än en man som står vid spisen i förkläde, har städat hela köket och ungarna sover och hundarna har fått sin promenad... Inte varje kväll förstås (ja, jag hjälper till hemma, även nu när jag jobbar). Men ibland!

• redneck girl

det är omanligt att.....raka sig precis överallt,att inte kunna laga bilen,killar som kletar in sig med olika saker tex lotioner,plockar sina ögonbryn,inte har körkort,och så dessa "stekare",en karl som jobbar som frissa.....ryser.en karl som har lenare händer än sin fru;) listan kan ju göras lång om så är=)

• Mjolle

Jag rakar allt under halsen. Noppar ögonbrynen regelbundet. Har bara string på mig. Har klänning - det är jämställt.

Gråter ofta och mycket, helst till tv-program som Oprah eller liknande. Älskar att scrapbooka, har nog köpt små klisterlappar och sånt för 2-3000 kr per månad det senaste året.

Nu när julen närmar sig blir jag alldeles till mig. Älskar att sätta upp de fina julgardinerna och pynta hemmet med tomtar. Har nog ett par hundra småtomtar nu.
    På sommaren gillar jag att pyssla med blommorna. Det blir många timmar i rabatten, men när pelargonerna slår ut för fullt så är det värt allt hårt slit!

Givetvis skall jag dela kommande föräldraledighet med min fru. Vi är så jämställda att jag tar 75% av ledigheten. Barnet behöver minsann sin pappa, det vet alla. Ett biologiskt faktum att barnet behöver pappan mest under de första åren. Jag menar hallå - det finns ju bröstmjölksersättning!

När jag och grabbarna går ut gör vi det för att ha roligt. Efter ett par Gin och Tonic blir det vilt på dansgolvet! Ibland hånglar vi framför några tjejer som gärna tittar på, men de brudarna skiter vi i.
    Man får så många inviter när man är ute att man spyr på alla äckliga tjejer till slut. Det är som att tjejer bara tar en för ett stycke kött!
    Nej, vi dansar natten lång och spenderar dagen efter med lite skönt hemmaspa. Ansiktsbehandlingar, peeling och fruktsmoothies så att vi är härligt fräscha för jobbet på måndag morgon!

Det är gött att vara manlig!

• Liten2008

Det är omanligt att skriva och ifrågasätta sin manlighet på ett övervägande kvinnligt forum men det är långt ifrån alla som vill ha det som betecknas "manligt", alla ÄR inte brandmän som räddar kvinnor i nöd och bara talar känslor med sin fru när han verkligen måste och då kan fälla en tår för att snabbt torka den igen

Manligt blir mer och mer förlegat men visst lockar det kvinnor i fantasin men i verkligheten?
    Njae, knappast, inte gällande urtidsmanlighet med hårda, tuffa slag på brösten och ett frustande ljud

Män över lag är rätt mjuka i sverige, lite helylle och det verkar gå för ni förökar er så det finns egentligen inget problem för dig.
    Inte mer än din strävan att bli något du inte är

• FabulousMom

Jag tycker att det är omanligt att sminka sig, att vara för känslig, att inte arbeta och försörja sin familj, att inte kunna ta mogna beslut, att dela på sysslor som städning och föräldraledighet, att inte vara händig, att dansa balett, att vara intresserad av feminina saker som smink eller överdrivet intresserad av kläder. Att vara osäker och alltid behöva fråga om ditt beslut är okej. Att följa tv serier och kolla på Idol eller Lets Dance och liknande.

Tycker generellt sett att svenska män är omanliga på många plan, men det är väl summan av allt feminist-tjafs och tydligen gillar många kvinnor såna män. Tur att det finns riktiga karlar till oss andra

• FamBroberg

Ser att något återkommande är att det är omanligt att inte kunna försörja sin familj.
    Själv tycker jag det är jätteomanligt att inte kunna försörja sig själv...

Något som är så omanligt så det inte är klokt är dessa karlar (pojkar) som inte klippt navelsträngen till mamma. *Ryser*

• nano

Omanligt gör mig är att inte kunna ta hand om sig själ (eller det är snarare fruktansvärt avtändande med en _människa_ som inte fixar att laga mat, tvätta, diska, städa osv, dvs lever i en "ungkarlslya" oavesett kön).

Helrakad "där nere" är omanligt precis som det är okvinligt (enligt mig) att vara HELrakad där nere på en kvinna också.

I övrigt så tycker att det är väldigt få saker som gör någon omanlig. Det värsta som finns är män med attityden "slänger sig på soffan efter jobbet och förväntar sig att att sambon fixar allt annat", det är omanligt enligt mig. Manligthet betyder mycket beskyddande och då öven "bry sig om" och "hjälpa varandra" för mig. Älskar när mannen har städat hela köket, fixat upp hyllorna på väggen eller bakat/köpt nåt gott. Då ligger han väldigt bra till!

• Lillan M

Vad definierar en man? Hans kön....
    Det är manligt att våga visa sina känslor för sin maka.
    Det är manligt att hjälpa till hemma. Laga mat, städa osv.
    Det är manligt att tro på sig själv!
    (Och det är lika kvinnligt att tro på sig själv om man är kvinna!)
    Det är manligt att ta hand om sin hygien, vilja raka sig under armarna, på bröstet, ryggen, mellan benen. Personligen gillar jag dock lite hår på bröstet men inte under armarna... ;)
    Det är lika manligt att gilla mode och inte vara intresserad av bilar som det är manligt att gilla bilar och ogilla mode...
    Jag tror på att mycket hänger på vad du själv tycker och att du tror på dig själv!
    Försök att prata med din fru och säg hur du känner och vad du tänker...
    Var dig själv!

• Hertha

Sitter och försöker komma fram till vad jag finner avtändande hos män men allt jag kommer på kan snarare kopplas till att inte bete sig vuxet och det är ju lika avtändande hos kvinnor.

• Herr Hagelin
    Mjolle skrev 2009-12-13 00:34:15 följande:
    Jag rakar allt under halsen. Noppar ögonbrynen regelbundet. Har bara string på mig. Har klänning - det är jämställt.Gråter ofta och mycket, helst till tv-program som Oprah eller liknande. Älskar att scrapbooka, har nog köpt små klisterlappar och sånt för 2-3000 kr per månad det senaste året.Nu när julen närmar sig blir jag alldeles till mig. Älskar att sätta upp de fina julgardinerna och pynta hemmet med tomtar. Har nog ett par hundra småtomtar nu.På sommaren gillar jag att pyssla med blommorna. Det blir många timmar i rabatten, men när pelargonerna slår ut för fullt så är det värt allt hårt slit!Givetvis skall jag dela kommande föräldraledighet med min fru. Vi är så jämställda att jag tar 75% av ledigheten. Barnet behöver minsann sin pappa, det vet alla. Ett biologiskt faktum att barnet behöver pappan mest under de första åren. Jag menar hallå - det finns ju bröstmjölksersättning!När jag och grabbarna går ut gör vi det för att ha roligt. Efter ett par Gin och Tonic blir det vilt på dansgolvet! Ibland hånglar vi framför några tjejer som gärna tittar på, men de brudarna skiter vi i.Man får så många inviter när man är ute att man spyr på alla äckliga tjejer till slut. Det är som att tjejer bara tar en för ett stycke kött!Nej, vi dansar natten lång och spenderar dagen efter med lite skönt hemmaspa. Ansiktsbehandlingar, peeling och fruktsmoothies så att vi är härligt fräscha för jobbet på måndag morgon!Det är gött att vara manlig!
    ööööööh ok. ledsen men du skriver det är gött o va manlig.
    hur vet du det. du låter inte särskilt manlig , klänning , string o hångla med killar..

behöver jag va tydligare. nån behöver komma ut ur garderoben...
Svar på tråden Är jag omanlig