• Freddan

Är jag omanlig

I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar.

Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru.

Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!

• Svar på tråden Är jag omanlig
  • MiisPiis
    Freddan skrev 2009-12-11 16:17:07 följande:
    Jag har förstås fått en hel del intressanta och begåvad svar också. Men det argumenterade emot och som flera hakat upp sig på, var när jag skrev att jag inte ville ha snuttitnuttisvar i stil med "säkerhet är manligt" "att våga vara sig själv är manligt". Dels är det jävlit trista svar, dels svarar de inte på min fråga.
    Du får ju de svaren för att det är folks åsikt om vad som är "manligt" resp "omanligt". Sen kanske det inte var de svar du förväntade dig, du tycker dessutom de är trista.......har ju ingen betydelse då frågan löd som den gjorde.
  • guinevere
    AnnaKlara skrev 2009-12-11 16:20:14 följande:
    Eller jo, jag tycker det är rätt fånigt att raka bröstet. Vore "manligare" att trivas i det skal man hamnat, men visst, det är inte alla som lyckas. Så ta int ealltför hårt på att jag nämner det.
    Tycker du att kvinnor bör raka exempelvis benen? För isf är det ju kvinnligt att inte trivas i det skal man hamnat? Eller?
  • AnnaKlara
    guinevere skrev 2009-12-11 16:28:16 följande:
    Tycker du att kvinnor bör raka exempelvis benen? För isf är det ju kvinnligt att inte trivas i det skal man hamnat? Eller?
    Nä, jag tycker det känns lika trist. Förstår inte riktigt ditt resonemang här och jag undrar vad din avsikt med tråden var? Att dagligen kämpa "med att hitta rätt i alfahanedjungeln" känns inte som ett VUXET beteende, enligt mig.
  • Reglementet

gu

Kan du definiera lite då?

• isisisis

Jag tycker det är omanligt att vara FÖR fåfäng.
    Silicon i läpparna,timmar framför spegeln,raka bröstet och bombardera sig med parfym .
    Hårspray så håret ligger i bästa Hollywoodstil...

Det är fint med killar som vill vara snygga och fräsha,och snygga kläder uppskattas.
    Men det går en gräns för mig när det går över i fjollighet.

• Knastroll82

Jag tycker det är omanligt med en karl som spenderar mer tid framför spegeln än vad jag gör, och tar längre tid på sig att göra sig i ordning.
    Men det kan nog också bero på att jag själv inte är särskilt fåfängd.

• idiblon
    isisisis skrev 2009-12-11 16:37:17 följande:
    Jag tycker det är omanligt att vara FÖR fåfäng. Silicon i läpparna,timmar framför spegeln,raka bröstet och bombardera sig med parfym . Hårspray så håret ligger i bästa Hollywoodstil... Det är fint med killar som vill vara snygga och fräsha,och snygga kläder uppskattas. Men det går en gräns för mig när det går över i fjollighet.
    Jag tycker inte att det per definition är omanligt. Däremot är det inte personer jag attraheras av, men det är en helt annan sak.
  • isisisis
    idiblon skrev 2009-12-11 16:41:24 följande:
    Jag tycker inte att det per definition är omanligt. Däremot är det inte personer jag attraheras av, men det är en helt annan sak.
    Ja,det är kanske så jag också tänker,men attraktionskraften försvinner iaf kraftigt
    Jag förknippar det med omanlighet,men det kanske är personligt
  • Herr Hagelin

det är väl inte omanligt att köpa familje bil. behövs det så gör det.
    o gå på familjeutbildning är då fan inte omanligt. den som säger det är omanlig.
    kan man dela jämt på föräldraledigheten med sin fru så är det ju jätte bra det är väl snarare en ekonomi fråga o har inte med manlighet att göra.
    basta med badbrallor ( ´badshorts antar jag då... :) ) vist är man blyg så är man. inge fel i det...

men carola. ledsen mannen där kan jag inte säga annat än tummen ner.
    plocka ögonbrynen vist om dom är jätte stora såna som typ sitter ihop som ett..
    raka bröstet. det beror ju på vilken tjej man har, vissa vill ju det andra inte så det är helt upp till tjejen.

så där har du min åsikt hoppas jag va tydlig nog. :)

• Tonx
    guinevere skrev 2009-12-11 16:23:03 följande:
    Jo, tyvärr är det nog mer socialt accepterat. Och om man är fler som spelar kan man ju alltid dra paralleller till sällskapsspel. Men jag tycker att leksaker är omanligt. Och okvinnligt. Leksaker är för barn. Jag har slutat leka med Barbie, då kan väl maken släppa taget om dataspelen liksom.
    Det är ju en rätt stor skillnad på Barbie och dataspel.
    Jag ser inte mitt x-box som en leksak som passar någon under 15-18 år.
    Vad har du emot tv-spelande?
Svar på tråden Är jag omanlig