• Freddan

Är jag omanlig

I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar.

Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru.

Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!

• Svar på tråden Är jag omanlig
  • Freddan

Dorian Ertymexx skrev 2009-12-11 15:31:12 följande:

Det är inte snuttnittåsikter, det är MIN åsikt. Men fine, vill du ha något slags norm-mall så... om du inte bär rutig flanellskjorta, har mörk monoton röst, fårrat ansikte och småsuper och har svårt med kvinnor så är du en fjolla. Nöjd?
    Nej, jag vill inte ha ngn slags norm-mall. Jag vill veta vad andra, män som kvinnor, anser vara löjligt omanligt. Du är väl läskunnig?
  • Dorian Ertymexx
    Freddan skrev 2009-12-11 15:47:46 följande:
    Nej, jag vill inte ha ngn slags norm-mall. Jag vill veta vad andra, män som kvinnor, anser vara löjligt omanligt. Du är väl läskunnig?
    Ja, men jag börjar ifrågasätta om man kan säga detsamma om dig... Jag skrev ett inlägg ovan.
  • Mirla
    Freddan skrev 2009-12-11 15:47:46 följande:
    Okey, jag tycker inte att det finns något som är omanligt. Förutom möjligtvis tuttar och fittor. Men du verkar inte tycka att den åsikten räknas.
  • guinevere

Men TS, du missar en viktig poäng när du avfärdar inlägg som snuttåsikter, nämligen att många av dem faktiskt definierar vad som är omanligt. Att tala om att självsäkerhet osv är manligt kan ju tolkas som att osäkerhet är omanligt. Det lyser igenom ideal även i dessa svar. De hänger förvisso inte upp sig på Carola-skivor eller ögonbrynsplockning, men likväl finns där ett glimt av vad som kan anses omanligt; nämligen låg självkänsla eller hur man ska bete sig.

• Freddan
    Mirla skrev 2009-12-11 15:31:55 följande:
    Vad som anses vara löjligt omanligt i den stora massans ögon eller vi som svarars ögon? Verkar mycket märkligt att vara missnöjd med svar för att de är för "snuttiga". Jag kan rabbla upp en lång lista med saker som anses som omanliga för de flesta även om jag själv tycker det är ren bullshit. Så, vilket vill du veta?
    Är inte heller du läskunnig? Läs sista raden ts så ser du klart och tydligt vad jag frågar efter. Jösses.
  • guinevere
    guinevere skrev 2009-12-11 15:56:19 följande:
    Men TS, du missar en viktig poäng när du avfärdar inlägg som snuttåsikter, nämligen att många av dem faktiskt definierar vad som är omanligt. Att tala om att självsäkerhet osv är manligt kan ju tolkas som att osäkerhet är omanligt. Det lyser igenom ideal även i dessa svar. De hänger förvisso inte upp sig på Carola-skivor eller ögonbrynsplockning, men likväl finns där ett glimt av vad som kan anses omanligt; nämligen låg självkänsla eller hur man ska bete sig.
    Syftar f ö inte på Dorians inlägg utan tidigare svar
  • John D
    Reglementet skrev 2009-12-11 15:15:10 följande:
    John
    Willow?
    Måste väl erkänna att det är någonting med henne som är grymt charmigt. Vet inte vad, hon är egentligen inte särskilt snygg, men nånting är det. ;)
  • Freddan
    guinevere skrev 2009-12-11 15:56:19 följande:
    Jodå, jag förstår både dig och vad de åsikter du nämner innebär. Men nu var jag ute efter just mer raljerande åsikter och mer konkreta exempel. Därför listade jag själva flera exempel på vad som kan anses som omanligt. Men skitsamma, vissa förstår vad jag är ute efter, andra förstår inte och dessa säger jag till vad jag menar.
  • Mirla
    Freddan skrev 2009-12-11 15:57:02 följande:
    Är inte heller du läskunnig? Läs sista raden ts så ser du klart och tydligt vad jag frågar efter. Jösses.
    Varför viftar du då undan våra åsikter med anledningen av att de är för snuttiga? Du får tycka precis vad du vill men det gör inte mitt svar till ett sämre svar.

Det kanske helt enkelt finns många människor där ute som tänker annorlunda än du. Uppenbarligen.
  • Freddan
    Mirla skrev 2009-12-11 16:02:09 följande:
    Varför viftar du då undan våra åsikter med anledningen av att de är för snuttiga? Du får tycka precis vad du vill men det gör inte mitt svar till ett sämre svar. Det kanske helt enkelt finns många människor där ute som tänker annorlunda än du. Uppenbarligen.
    För att de inte på ngt som helst svarar på den fråga jag ställde i ts. Ja, folk tänker annorlunda och är man inte intresserad av att svara på vad min ts handlar om så finns det 7000 andra trådar och diskussioner att välja på.
Svar på tråden Är jag omanlig