36 fucking minusgrader i Lappland.
Jag ber för dem.
Vad gör man vid 36 minusgrader? Långkalsonger lär ju inte hjälpa. Kan man andas? Kan man åka till jobbet?
Jag ber för dem.
Vad gör man vid 36 minusgrader? Långkalsonger lär ju inte hjälpa. Kan man andas? Kan man åka till jobbet?
det är ju skillnad på kylan uppe i norrland och tex nere i göteborg. det är en torrare kyla, precis som det är en torrare värme nere i turkiet än i sverige.det upplevs inte lika kallt som här nere i södra sverige.
när jag var uppe i edsbyn så var det -30 och det kändes inte mycket kallare än -10 här.
Jag kan inte begripa hur det kan finnas människor som frivilligt håller på med vintersporter. Blir de inte kalla om kinderna? Längtar de inte in till en kopp kaffe och en tidning? Varför inte?
När jag gick i skolan så slapp vi utegympan om det var kallare än -30.
haha, vilken härlig tråd. När jag gick i högstadiet så slapp jag gå till skolan när vi hade -42, klasskompisen hade -46 där hon bodde. Men annars promenerade jag oavsett väder och vind, men jag kommer ihåg att jag var goda förbannat less och arg när jag efter att ha vandrat i -35 grader till skolan fick en utskällning av min lärare för att jag var sen, hur lätt var det att ta sig fram på oplogade vägar klädd som en michelin?
Nu bor jag "bara" i norrbotten men har fått min beskärda del kyla, måste däremot säga att jag konstigt nog inte kunde kännas killnad på -35 och -42 grader, det bet liksom lika illa i kinderna ändå. Men jo, det är nog skillnad när vi har torr luft och att det sällan blåser när det är så kallt, det är snarare som om hela världen frusit till is, inget rör sig. Går man lungt eller står still så nyper det bara i kinderna (förutsatt att man klätt sig rätt), men blåser det det minsta så känns det som att huvudet ska explodera och händerna falla av (tårna brukar jag oftast ha tappat känseln i för länge sen).
Jag må vara norrbottning men jag ogillar kyla likt förbannat, kommer nog aldrig att vänja mig.