• Sedek

Tråddödare forts....

Roses skrev 2010-02-03 20:51:49 följande:
    * Hänger läpp *
    Tror inte du hade fått ut så mycket av mina diskussionsinsattser om persiska/arabiska. Jag kan säkert fejka kunskap ett tag men det brukar bli genomskinligt efter ett tag...

Så du kan nog dra in den där läppen igen.
  • Sedek
    Velour skrev 2010-02-03 20:53:37 följande:
    Känns det inte något bättre idag?
    Åh jo då, idag leker livet och fåglarna sjunger i solens skimrande strålar{#lang_emotions_sunny}

Nej men ärligt, jag går inte runt och är deppig. Men ibland börjar tankarna snurra. När man närmar sig lite större beslut i livet så tåls det att tänka igenom en extra gång.
  • Sedek
    Roses skrev 2010-02-03 21:03:03 följande:
    Oj, nån som inte är på humör ikväll. Jaja, jag ska gå.
    Jo jag är jätteglad.

Men gå du och samla in den där läppen, den kan bli torr och så spricker den. Det gör jäkla ont faktiskt.

(Ärligt talat så hittar jag inte tillbaka till den där tråden...{#lang_emotions_embarassed})
  • Sedek
    Velour skrev 2010-02-03 21:01:03 följande:
    Oj, men jag förstår att det är så. Fick man gå in i själva rummet som var bakom bokhyllan? Fanns deras saker kvar där?
    Ja man får gå in där, och hennes dagbok i original finns där också.
  • Sedek
    Velour skrev 2010-02-03 21:07:19 följande:
    Jag förstår det..Det är också lätt hänt att det överanalyseras en del. Fast så är kanske inte fallet för dig. Jag själv brukar ha lätt för att grubbla, tyvärr, och vips har jag grävt ner mig i en massa tankar.
    Tror det är en del i processen att bearbeta vissa händelser. Hos mig i alla fall. Alla är vi olika men precis som du säger så har jag också en tendens att överanalysera många saker.

Vill förstå in i minsta detalj, för att få en klar bild över vad som händer.
  • Sedek
    Velour skrev 2010-02-03 21:13:55 följande:
    Ja, vad ska man säga......
    Sätt upp på listan över platser du ska besöka!

Folk står helt tysta i kön, otrolig stämning där. Det ÄR verkligen fascinerande.
  • Sedek
    Velour skrev 2010-02-03 21:17:57 följande:
    Där sa du det! "Vill förstå in i minsta detalj". Det är exakt så jag är. Men det är också på gott och ont. Det är inte många som orkar med en person som vill förstå allt i minsta detalj faktiskt eftersom man vrider och vänder på allt och ifrågasätter hela tiden. Nu vet jag inte hur du är, men om jag inte får den klara bilden så får jag svårt att släppa det. Många gör det eftersom de inte orkar tänka på det mer, men för mig blir det tvärtom, jag tänker ännu mer på problemet om jag inte får klarhet i det. Det är det som gör att jag lätt gräver ner mig.
    Likatänkande ännu en gång!
    Samma här, kan inte släppa det förräns jag förstår. Det är ju först då man kan bearbeta det på rätt sätt för att få det ur systemet. Jag blir irriterad om jag inte förstår, och den jag pressar på information med en massa kniviga frågor blir också irriterad av att behöva svara på MINA frågor, när "den" personen redan sagt det på sitt sätt... En ond spiral.

I mitt fall, som tur är, så har jag blivit begåvad med ett enormt tålamod. Fattar inte hur jag skulle överlevt utan det.
  • Sedek
    Velour skrev 2010-02-03 21:31:08 följande:
    Nice nummer. Mitt i prick igen! "Den jag pressar på information med en massa kniviga frågor blir också irriterad av att behöva svara på MINA frågor, när den personen redan sagt det på sitt sätt..." Det är mycket det som är den onda sidan av att analysera och vilja förstå. Och det är ju det som också kan vara irriterande för mig, när personen sagt det på SITT sätt. Det är ju inte alltid jag förstår hur h*n känner och tänker då. För att jag ska "bli nöjd" (dåligt ordval, men kom inte på nåt bättre), så måste ju JAG förstå och jag måste känna ett "Aha". Då och först då kan jag känna att pusselbiten har fallit på plats och känner den där lättnaden. Det där tålamodet du skriver om, menar du under de omständigheter då det är du som får kniviga frågor och måste förklara?

Nej inte frågorna från andra! Det kan jag hantera. Men att ha tålamod med den som blir irriterad på mig. Om jag blir irriterad tillbaka så förstörs kommunikationen, det som kommer efter är inget av värde.
    Eftersom drivet att få klarhet är stort, kommer mitt tålamod till användning när den andre blir irriterad. Det rinner av mig och jag kan fortsätta utan irritation att ställa frågor tills jag får ut det jag vill ha ur den andre. I alla fall tills den personens irritationsgräns är nådd och det går över i ren och skär ilska, då är ju kommunikationen bruten igen...

Som sagt, en ond cirkel!

Det beror ju på hur personen man pratar med är funtad, lättirriterad, arg, glad, tålmodig, logisk, ologisk, kännande osv.

Det är irriterande att själv kunna distansera sig medans motparten inte kan det, så fort distansen försvinner blir det nästan omöjligt att dra det vidare.
  • Sedek
    Mandi74 skrev 2010-02-03 21:56:46 följande:
    Vilken tur.. Jag fick piggpiller idag av min läkare, så nu kommer jag bli sååå pigg.
    Piggpiller?
Svar på tråden Tråddödare forts....