Velour skrev 2010-02-03 21:31:08 följande:
Nice nummer. Mitt i prick igen! "Den jag pressar på information med en massa kniviga frågor blir också irriterad av att behöva svara på MINA frågor, när den personen redan sagt det på sitt sätt..." Det är mycket det som är den onda sidan av att analysera och vilja förstå. Och det är ju det som också kan vara irriterande för mig, när personen sagt det på SITT sätt. Det är ju inte alltid jag förstår hur h*n känner och tänker då. För att jag ska "bli nöjd" (dåligt ordval, men kom inte på nåt bättre), så måste ju JAG förstå och jag måste känna ett "Aha". Då och först då kan jag känna att pusselbiten har fallit på plats och känner den där lättnaden. Det där tålamodet du skriver om, menar du under de omständigheter då det är du som får kniviga frågor och måste förklara?
Nej inte frågorna från andra! Det kan jag hantera. Men att ha tålamod med den som blir irriterad på mig. Om jag blir irriterad tillbaka så förstörs kommunikationen, det som kommer efter är inget av värde.
Eftersom drivet att få klarhet är stort, kommer mitt tålamod till användning när den andre blir irriterad. Det rinner av mig och jag kan fortsätta utan irritation att ställa frågor tills jag får ut det jag vill ha ur den andre. I alla fall tills den personens irritationsgräns är nådd och det går över i ren och skär ilska, då är ju kommunikationen bruten igen...
Som sagt, en ond cirkel!
Det beror ju på hur personen man pratar med är funtad, lättirriterad, arg, glad, tålmodig, logisk, ologisk, kännande osv.
Det är irriterande att själv kunna distansera sig medans motparten inte kan det, så fort distansen försvinner blir det nästan omöjligt att dra det vidare.