Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

Tråddödare forts....

Scratchy skrev 2010-01-20 20:33:23 följande:
    Nej, det skulle inte vara roligt... snarare tragiskt... i alla fall i mitt fall...
    hur vore det tragiskt?
  • Polly S
    Midka skrev 2010-01-20 20:32:04 följande:
    jag upplevde att det var större skillnad på hur killar och tjejer både uppförde sig och bedömdes på högstadiet, på gymnasiet var det jämnare.
  • Polly S
    Midka skrev 2010-01-20 20:39:19 följande:
    Wow! Det är nya tider... Praaatar ni lärare med varandra! *högst ironisk*
    tyvärr är det inte helt vanligt. helt sant.
    det är sån prestige i att vara sig själv nog, man vet bäst, kan bäst, kan inte medge problem.
    tur att man har en del bra kollegor!
  • Polly S
    Velour skrev 2010-01-20 20:27:35 följande:
    Jag har gillat de lärare som behandlat mig som människa och varit respektfulla. Vissa gillade jag, trots att jag inte fick högre än t.ex. G. Grejen är att jag aldrig har utnyttjat sliskiga lärare för att få högre betyg, men jag har erfarenhet av (kvinnliga) vänner som gjort det Det var därför jag frågade, eftersom jag såg det med egna ögon hur lätt det var att påverka lärarna.
    min absolut värsta klass som höll på att få mig att gå i väggen, som fick mig och 2 kollegor till att få gå hos företagshälsans psykolog en vår, var en killklass på ett yrkesprogram.
    de blev uppviglade av en idiotkollega och även om de var OK i par eller en & en så var de hemska i grupp och inte ett dugg intresserade av engelska. vi hade såååååååååå många duster och mer än halva klassen fick IG.
    trots detta talade de efter avslutad kurs om att jag var deras absoluta favoritlärare eftersom jag inte dömde dom på förhand och inte gav upp.
    2 av dom läste dessutom Engelska B (hade jag aldrig trott när vi började!) och en av dom var och hälsade på på öppet hus och saknade oss.
    sånt gör det ju värt att slita!
  • Polly S
    Scratchy skrev 2010-01-20 20:44:15 följande:
    Äh, jag bara kommer att tänka på några kvinnliga lärare vi hade. Det står i likabehandlingsplanerna vi hade att man inte skulle utstå verbala förnedranden på grund av kön, men både högstadiet och gymnasiet hade vi kvinnliga lärare som sa en hel del sjuka grejer mot oss killar. Som typ att det var onödigt att ha oss i klassen eftersom vi ändå har primitiva och underutvecklade hjärnor. Det gick inte att göra något åt det heller eftersom jämställdhetsplanerna var till för att skydda tjejerna, inte killarna. Man blir bara så trött på sånt.
    what! det är tragiskt!
  • Polly S
    Midka skrev 2010-01-20 20:46:50 följande:
    Fiona: Du frågade förut om det var viktigare med högre betyg än rättvisa.
    gjorde jag?
    Midka skrev 2010-01-20 20:46:50 följande:
    För mig var de högre betygen bara ett bevis på att lärarna inte såg mig och med det menar jag att det var inte bra. De/den (?) som såg och gav betyg efter det... Klart det sved men det känndes i alla fall som att att det var rätt. Tyvärr fungerade det väldigt sällan. Skulle jag blivit uppmärksammad i klass 4-5 och att jag fick bra (-ordentlig eller vad jag nu ska använda för ord...) hjälp så skulle det underlättat väldigt, väldigt mycket men då skulle jag å andra sidna inte vara en så ödmjuk människa idag.. Vem vet.... Känner mig väldigt rustad inför att lillen ska börja i skolan i alla fall. (Kanske lite väl paranoid men det skulle jag aldrig erkänna...)
    just det där att eleven får feedback under kursens gång och vet vad som bedömts och hur är en stor del i att eleven känner sig rättvist behandlad.
    tror jag iaf.
  • Polly S
    Scratchy skrev 2010-01-20 20:53:58 följande:
    Japp... tur att jag vet bättre än att generalisera. Vi hade kvinnliga lärare som var sjukt bra också. Det mest störande var en tysklärare vi hade som hånglade med en elev under en lektion och sedan upptäckte att det var ju himla dumt. Så sen gick hon in på lärarrummet och sa att hon hade blivit våldspussad av en elev. Så då kom den manligaste av alla naturkunskapslärare och skällde ut oss killar (kollektivt) efter noter i en halvtimma att vi måste respektera kvinnor, medan tjejerna fick resten av lektionen ledigt. Inte konstigt att feminismen inte har anhängare ibland...
    blir faktiskt chockad av att läsa det du skriver -vad är det för jävla skola du gått på?!
  • Polly S
    Grizelda skrev 2010-01-20 20:53:22 följande:
    Nej men fy! De hade nog inte läst planerna med glasögonen på. Minns ett ställe jag jobbade på där jämställdhetsplanen innehöll en text om sexuella trakasserier. Där stod ungefär att "om en kvinna blir trakasserad ska hon säga till sin chef"... Jag påpekade att dels är det ofta chefen som är förövaren, och dels finns faktiskt möjligheten att det är en man som blir trakasserad! Minns inte om det hjälpte, eller om vi skrev en egen plan. Skumt är det i alla fall. 
    det där sneda ser man ju överallt.
    killar är sviniga, men gör tjejer samma sak är det 'kul'.
  • Polly S
    Scratchy skrev 2010-01-20 21:02:02 följande:
    För att tala om något roligare. Jag planerar min semester och tänkte gå tillbaka till mina rötter och satsa på detta:
    ">

" target="_blank">

... nice... men kanske att jag satsar på Nya Zealand istället. Utsikten är väldigt lockande:
    ">

" target="_blank">

Om man är inne på ämnet har han väldigt god insikt i flygningens regler om man tittar på hans kommentarer. (Lite internt bland piloter kanske men ändå...)
    när ska du ha semester?
  • Polly S
    Jagbyttenick skrev 2010-01-20 21:10:17 följande:
    Vår tyskalärare hette Göran och han var så sträng att han fick elever gråta dagligen. Jag läste franska Kan inte ett skit nu Men jag som har gått i sex grundskolor och två gymnasieskolor plus kvällsskola på komvux vet ju att det finns rötägg på varenda skola. Jag hade en klassföreståndare som försökte kasta ut mig eftersom jag var den enda öppet rökande eleven. "Hennes" barn = eleverna hon haft längre än mig var minsann inte sådana otäcka människor. Att de knarkade rökte och hade magsår vid fjorton års ålder märkte hon inget av. Min mamma fick hota med att stämma skolan för att hon skulle slut hota ge mig IG i allt pga rökningen. Sedan hade vi ju läraren som gav mig MVG och min kompis G. Vi hade gjort ALLA arbeten och redovisningar tillsammans och hon hade bara ett fåtal poäng sämre än mig på provet. Så jag sade att jag ville att hon skulle motivera skillnaden för mig lite blygare kompis. Det kunde hon inte och höjde istället kompisens betyg till VG
    usch, vilka hemska lärare alla haft!
    tyvärr ser jag alltför många som jobbar kvar -kanske är några av mina kollegor ansvariga för era barndomstrauman?
Svar på tråden Tråddödare forts....