• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

TT: Som vanligt då. *suckar* Det kanske är receptfritt utomlands *hoppas*
    Jo, vi tänkte ta en paus och ge SSRIn en chans att verka ordentligt. Ge oss lite tid att försöka komma ihåg allt annat som var viktigt för oss innan den här cirkusen. Den här månaden hade vi redan börjat ställa in oss på försök, så vi tar det från nästa månad.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Frikadellen: Hos mig hittade de ingenting alls, sa läkaren. Sen insåg jag själv att jag hade för högt TSH och tvingade därför till mig levaxin. Med andra ord gav inte utredningen något alls egentligen..
    Har dock fått innohep ändå (av drLM i Helsingborg) och tar ASA på eget bevåg. Blir nog även prednisolon om jag blir gravid igen.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

irma: Nej, man har ju inte det.
    Tänker försöka lägga fokus på att träna och må bra under pausen. Ge kvarvarande tösen rejält med uppmärksamhet.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Frikadellen: Jag tänker nog tvärtom; hade hellre fått veta att något varit fel så att man hade kunnat åtgärda det. Nu famlar vi i mörkret vad gäller behandling och det är ruskigt otrevligt. För något fel ÄR det när man får upprepade missfall, det gäller bara att hitta det.

snigelkatt: Gôtt!

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Så det är bara jag som enbart träffar stolpskott på SU. Min vanliga tur. Murphy fucking loves me.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

mikroproppar är ju rätt enkla att behandla ändå, så det är ju en "bra" diagnos. Lite innohep/fragmin så är saken biff.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Bling: Ojdå. Men samtidigt var det ju hemskt bra att få reda på. Och att det finns hjälp att få även om det är omständigt och dyrt.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

hej, alla. Är tillbaks igen, men hinner inte skriva mkt nu. Skickar bara en stor varm kram till Irma. Är så himla ledsen för din skull vännen.

inga: Privat utredning låter som en bra idé; själv hade jag nog avvaktat med kromosomprovet dock. Min uppfattning är att det sällan ger något. Se till att kolla sköldkörteln och ev proppbenägenhet. Finns listor i tråden vilka prover som är viktigast att ta. Hionner inte skriva mer nu tyvärr...

*vinkar*

*svooooooosch*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

irma: Fy fasen. Skiten kommer i stor sjok ibland. *kramar-om*

Odd: Hoppas verkligen att det inte är x. Konstigt att hcg inte sjunker ändå...

mojutten: Mitt bästa tips är att läsa "bibeln", dvs dr Beers fenomenala bok.

DND: Så du har också varit där? Hoppas verkligen det ger resultat.

Får man fråga er englandsresenärer ungefär vad det går på att konsultera dr Gorgy?

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

irma: Det är egentligen ingen skillnad på fragmin och innohep. Enligt dr LM.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

lillaD: härligt att "höra" från dig och att allt är bra med lillkillen.
    Här är det riktigt skrutt tyvärr; har just börjat med antidepp och hoppas att det kan hjälpa mig lite. Tar paus från hela verkstaden några månader för att ge SSRI en chans.
    Letar läkare med ljus och lykta, men det är svårt i mina delar av landet.

Irma: Är grön av avund för din tur med läkare. Hade kunnat ge rätt mycket för att få tag på en bra läkare som bryr sig, verkar vara jäkligt tunnsått här uppe tyvärr.
    För övrigt har du ju haft mindre tur tyvärr. Hoppas verkligen att du förbrukat oturen så det räcker för ett tag nu. *kram*

Pinglan: Fy fasen. *kramar-om*
    Linköping säger du? Försök tjata hål i huvudet så du får träffa dr. Berg. Han är fantastisk; en nära kollega och vän till dr LM. Säkert svårt att få en tid hos honom (är ju professor och har väl fullt upp med forskningen), men försöka duger.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Btw, såg program med en prof Lesley Regan på 2:an. Är detsamma Regan som kritiserat dr Beer tro? Som tror att allt som krävs för att motverka upprepade mf är TLC... *muttrar*

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Pinglan: Stor skillnad på trombyl och fragmin/innohep. Jag tar båda delarna.
    Vitamier tar jag dels en multivitamin, därutöver folacin, omega3 (låg dos), Evitamin, D-vitamin och kalk (de båda sistnämnda bara vid graviditet och då eftersom jag tar prednisolon). Prednisolon har jag inte fått utskrivet.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Laban: ja, kalk och D-vitamin är absolut bra om man tar prednisolon. Har ingen läkare sagt något om det? Lite dåligt kan jag nog tycka.

Mojutten: jämfört med min utredning så var din lista med prover lång. Fast kromosomprov tog de faktiskt.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Laban: Japp, det finns risk för det. Jag tar en kombotablett som heter VitaKalk som även innehåller D-vitamin. Tar dock lite extra D-vitamin också, för en del menar att det som är i kombon inte räcker.

Det är för din skull och det är inte försent att börja nu. Man skall bara undvika att äta pred för länge utan att ta tillskott.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

Det låter absolut som om det räcker, Laban. Jag tar 500-1000mg kalcium och runt 15 mikrogram D-vitamin. + lite D-vitamin i multivitamintabletterna.

Ja, visst är fl toppen? Har lärt mig hur mycket som helst här.

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13