• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

irma: Attans. Vilken tid kan du då?
    Jo, har funderat på att skriva ett mail till henne... Kanske är dags att ta tag i det. Är så himla trött bara...

Monchichi: Beklagar verkligen.
    Kolla på internetmedicin.se efter miniminivån på tester.
    internetmedicin.se/dyn_main.asp&ref=Spec&link=2&linknamn=Gynekologi/Obstetrik
    Åtminstone dem bör man ta. Sen är det alltid god idé att stöta på för heparinbehandling (fragmin/innohep) vid nästa graviditet; oavsett vad proverna visar.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Nej, långt ifrån alltid. Vi har inte fått vare sig det ena eller det andra. Däremot gjordes en hydrosonografi (eller vad 17 det heter); som en spolning, men enbart för livmodern för att se om det finns knutor etc.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

irma: för mig funkar 16:30 också; vi kan väl höra vad icka säger. Annars får vi titta på tillfälle senare. Det kommer ju fler möjligheter.

lia: Ditt inlägg blev helskumt, men jag lyckas plocka ut din fråga om TRAK. Det jag hittar helt snabbt är:
    "TRAk/TRAb = antikroppar mot TSH-receptorn. Dessa kan vara stimulerande (Graves sjukdom), men också (mindre vanligt) blockerande. Båda bestäms och skiljs ej med kliniskt använda analyser."

feia: Underbart med vinkande 3 cm.

MB: Härligt att liten mår bra och lever rövare.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

lia: Är ingen expert alls på just trak, men har för mig att det beror lite på vilken typ av trak det är. Tycker att du skall ta ett ordentligt snack med din läkare om det. Och kanske kolla in på någon av skk-sidorna och fråga mer.
    www.thyroid.se/
    turtles.egetforum.se/board/index.php

icka: Kanske lika bra att skjuta på det då... Vi tittar på ett nytt datum i januari tycker jag. Jag börjar jobba igen den 7/1 så efter det kan jag på eftermiddagar.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Klippt från Monchichis artikel:

Plasma volume expansion and lowered
    hemoglobin concentration are
    physiologic responses to pregnancy.
    Plasma volume expansion is considered
    important for fetal growth, and
    several studies have reported an increased
    incidence of low birth weight
    associated with a high maternal hemoglobin
    concentration. The mechanism
    by which expansion of the plasma
    volume enhances fetal growth is not
    known, but reduced blood viscosity
    may favor blood flow in the maternal
    intervillous space. High hemoglobin
    values are associated with placental infarction,
     and pregnancy hemodilution
    may, by preventing thrombosis in
    the uteroplacental circulation, promote
    fetal nourishment and growth.

Så jag tänker som så; ASA kan naturligtvis inte förändra Hb, men det kan kanske motverka att blodet blir så trögflytande som det annars kan bli vid högt Hb? Det är nämligen det jag hört tidigare också; Högt Hb kan vara farligt då blodet helt enkelt blir tjockare och det kan då öka risken för proppar i livmoderns ytteputtesmå ådror. Typ.... Så jag tycker absolut att man skall ha extra koll på sitt Hb och inte knapra järn i onödan. Å andra sidan tror jag detta främst gäller dem som haft senare mf/ma.

Dock!

Moreover, although women with
    the highest initial hemoglobin value had
    the largest drop in hemoglobin concentration,
    the risk of stillbirth was almost
    exclusively confined to this group.
    Thus, high hemoglobin levels in early
    pregnancy may per se be deleterious for
    fetal survival.

*fortsätter-läsa*

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Monchici: Ja, jag fattar också som att tidiga mätningarna är starkast prediktorer. Om jag fattar rätt så var medeltiden för tidig mätning v 10,5 (inskrivningen antar jag).

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

monchichi: Speciellt läkareengeksla. I övrigt är jag väldigt van att läsa artiklar på engelska, men ibland finns det ju termer som är lite svårare.

Irma: mailade din läkare, men hon har tyvärr inte tid.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

TT: Skickar en extra kram här med. *kram* Hoppas nu innerligt att du åtminstone skall slippa ett x.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

TT: Skönt att det inte var x i varje fall.
    Ja, det känns kanske lite mindre om man är mer förberedd. Helt sjukt att man skall behöva vara det dock. När f*n skall man kunna tro på en graviditet egentligen?

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13