• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Monchichi: Bland annat. Googla på hennes namn så lär du hitta massor. Hon var rejält på tapeten i SIS ett tag.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

TT: Man skriver till grundaren och berättar kort om sig själv och varför man vill vara med.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    monchichi76 skrev 2010-01-06 12:38:35 följande:
    Nu är fortkortningsnovisen på G igen   Vad är SiS?
    Skandinavisk Immunologisupport; en grupp för oss med upprepade missfall och/eller lång rad av misslyckade IVF:er.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    Bling1975 skrev 2010-01-06 15:36:21 följande:
    Jag tycker ärligt att vår tråd är bättre än SIS. Men de har ett bra arkiv även om det mesta börjar bli lite gammalt.
    Jo, numera är det väl mest arkivet man vill åt. Den kära grundaren har ju en del bra att komma med emellanåt också.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    icka76 skrev 2010-01-07 14:24:55 följande:
    Bara jag igen. Vet någon vad testet för antiphospholipid antibodies APA heter på svenska. Tänkte höra med läkaren om jag tagit detta prov. 
    antifosfolipider (?) sa de på SU. Det tog de på mig iaf.
    Kan kolla min journal när jag kommer hem för större säkerhet.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Kardiolipinantikroppar heter det visst. Det är väl samma?

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Hmm.. Jag trodde det var samma, så ser det ut när jag tittar på mina provpapper och på internetmedicin fick jag det uppfattningen. Helt omöjligt att hitta bra sida med översättning dock. Vår kära TT kanske har koll?

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Hittade följande på internetmedicin.se:

"Kardiolipinantikroppstest (ACA) och eventuellt beta2-GP1 antikroppar. OBSERVERA: För fullständig screening avseende fosfolipidantikropps syndrom måste Lupus test OCH Kardiolipin AK och beta2 GP1 antikroppar analyseras !"

Alltså torde fosfolipidantikropps syndrom vara detsamma som "Antiphospholipid syndrome (APS or APLS) or antiphospholipid antibody syndrome". Typ.....
    Den som söker skall ock finna.
    Hur som helst är samtliga de proverna tagna på mig iaf. Alltid något. Tror att det var en av de grejer jag var tvungen att ligga på om.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    Strawberry3 skrev 2010-01-07 17:37:43 följande:
    Hej alla kloka! En liten fråga, eller lite råd önskas snarare. Jag har haft tre upprepade MF (vecka 5 - 6 allihop) och är nu gravid igen efter en 4:e provrörsbefruktning (ICSI). "Inga fel" hittade vid MF-utredning (fast den var ju inte fullständig har jag förstått när man läser här). Jag går på progesteron Crinone 2ggr/dag och 75mg Trombyl och läkaren har sagt att jag skall göra det tom v. 9+0 (som är idag om det inte är en MA som lurar, nervöst!). Jag frågade honom idag om man t.ex. skall trappa ner Crinonen innan man slutar helt men han sade att det var bara att tvärsluta med både progesteronet och trombylen idag. Är detta verkligen vettigt? Vad tror ni? Har själv tänkt forsätta med trombyl eller 1/4 albyl minor så långt det går. Och Crinone har jag så det räcker till 11+6 om jag börjar ta en om dagen nu istället eller oxå kan jag ta två om dagen ett tag till och sedan trappa ner. Jag vill verkligen inte sumpa detta som känns som sista chansen, får ut så få ägg vid provrörbefruktningarna så det känns lite hopplöst! Några kloka råd?!
    Hmm... Generellt sett skall man väl göra som läkaren säger, men ärligt talat så hade jag gjort precis som du skriver: Fortsatt med ASA (trombyl/albyl) ett bra tag till och trappat ut progesteronet (2/dag ett tag till, sen 1/dag ==> 1 varannan dag). Förstår att du är livrädd, men jag hoppas verkligen att det går vägen den här gången. Lycka till!
    Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13