Strawberry3 skrev 2010-01-07 17:37:43 följande:
Hej alla kloka! En liten fråga, eller lite råd önskas snarare. Jag har haft tre upprepade
MF (vecka 5 - 6 allihop) och är nu gravid igen efter en 4:e provrörsbefruktning (ICSI). "Inga fel" hittade vid
MF-utredning (fast den var ju inte fullständig har jag förstått när man läser här). Jag går på progesteron Crinone 2ggr/dag och 75mg Trombyl och läkaren har sagt att jag skall göra det tom v. 9+0 (som är idag om det inte är en
MA som lurar, nervöst!). Jag frågade honom idag om man t.ex. skall trappa ner Crinonen innan man slutar helt men han sade att det var bara att tvärsluta med både progesteronet och trombylen idag. Är detta verkligen vettigt? Vad tror ni? Har själv tänkt forsätta med trombyl eller 1/4 albyl minor så långt det går. Och Crinone har jag så det räcker till 11+6 om jag börjar ta en om dagen nu istället eller oxå kan jag ta två om dagen ett tag till och sedan trappa ner. Jag vill verkligen inte sumpa detta som känns som sista chansen, får ut så få ägg vid provrörbefruktningarna så det känns lite hopplöst! Några kloka råd?!
Hmm... Generellt sett skall man väl göra som läkaren säger, men ärligt talat så hade jag gjort precis som du skriver: Fortsatt med ASA (trombyl/albyl) ett bra tag till och trappat ut progesteronet (2/dag ett tag till, sen 1/dag ==> 1 varannan dag). Förstår att du är livrädd, men jag hoppas verkligen att det går vägen den här gången. Lycka till!