• BettanB

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

TantTingeling skrev 2010-01-05 16:51:58 följande:
    Monchichi o Bettan:Ang Hb: Högt Hb i sig behöver inte betyda att man har tjockt blod, man kan ju tillex ha högt Hb för att man är uttorkad. Man tittar också på andra värden i blodstatus, t.ex. EVF, som mäter hur mycket volym de röda blodkropparna har. Och är det också högt så brukar man gå vidare och kolla EPO. Jag har inte hittat nån artikel i min lunta om Hb och missfall, och jag hittade inget heller vid snabb sökning på pubmed, men ska kolla mer sen. Artikeln ni diskuterat gäller väl dödfödda barn, och inte mf/ma som jag förstår det (har inte läst den)? Snigelkatt: Välkommen hit oxå!
    Jo, den gällde dödfödda (men även prematurt födda om jag fattar rätt), men jag ser inte varför man inte skulle ta och kolla noggrannare när det gäller mf också. Det är så förtvivlat dåligt forskat på upprepade missfall, så man får ju tjuvkika på andra områden också. Kan högt Hb i tidig graviditet öka risken för dödfött barn tillföljd av proppar i livmodern, så tänker jag att det skulle kunna inverka på risken för mf/ma också. Borde forskas mer.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    TantTingeling skrev 2010-01-05 17:02:37 följande:
    Självklart kan det vara en orsak till upprepade mf, det var inte så jag menade. Det verkar ju såklart logiskt. Var det inte du som sa att Beer skrivit om det?
    Nä, men det skulle inte alls förvåna mig om han HAR skrivit om det. Vad heter det på fackspråk?
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Monchichi: Har nog också lärt mig att kalcium "neutraliserar" järn och att man därför inte skall dricka exvis mjölk om man tar järntabletter. Borde isf funka omvänt också. Eller?

egentligen ingen större skillnad på albyl och trombyl; mest att det senare är receptbelagt och jag förstår det hela rätt.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    BettanB skrev 2010-01-05 17:34:59 följande:
    Monchichi: Har nog också lärt mig att kalcium "neutraliserar" järn och att man därför inte skall dricka exvis mjölk om man tar järntabletter. Borde isf funka omvänt också. Eller? egentligen ingen större skillnad på albyl och trombyl; mest att det senare är receptbelagt OM jag förstår det hela rätt.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

DND: Det var inte igår. Kul att se dig. Hur går det för dig?
    Får ta och kolla upp vad hennes forskning går ut på då. Men D-vitamin knaprar jag så öronen flaxar redan. Bra det alltså.

Btw, fick jag tipset någonstans att ta extra E-vitamin; det hjälper vid celldelning och kan också vara bra vid infertilitet och upprepade missfall.

Monchichi: Var i norr? Lucia Mincheva-Nilsson finns ju i Umeå.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Var inte mycket om henne på google dock, orkar inte kolla i databaser ikväll.
    Det jag hittade var att hon skulle föreläsa om "Androgen metabolism in human reproductive organs". Hmm...

Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13