• lia27

Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Ny tråd
    Utredning efter upprepade missfall osv... Del13

Har du fått upprepade missfall och inte har någon att tala med? Kom in till oss! Här finns också många kloka gummor som sitter på mängder av information.

Tidigare trådar:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m17369948.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m20348731.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-138/m23204477.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m25833976.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28634807.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m33915758.html
    Del 8. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m36533392.html
    Del 9. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
    Del 10. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m42548947.html
    Del 11. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m45061912.html
    Del 12. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m47480735.html

Behandlingslista:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-11-261/m25450137.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m28382945.html
    Del 3. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31257830.html
    Del 4. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m34145521.html
    Del 5. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m38034570.html
    Del 6. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m41272718.html
    Del 7. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m44144604.html

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger:

Del 1. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m40119318.html
    Del 2. www.familjeliv.se/Forum-7-137/m43259007.html

Här finns vi lyckliga som har blivit föräldrar till små mirakelbebisar:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m47309403.html

• Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13
  • Amatory

Så de proverna som står listade högre upp i tråden plus blodstatus är det jag borde be om?

Tycker man har läst och läst om allt möjligt som man inte förstår någonting om. Vad är alla dessa prover? Är det prover de tar på blodet eller?

Det verkar vara så att man måste veta vad man vill innan man kommer in på en utredning för annars är nog risken att de tar lite blod från mig och sedan säger att allt ser bra ut och jag helt enkelt tror på dem.

Kan man be dem att få en lista på vilka prover som tagits och vad svaren blev på de olika? eller är det någonting man inte kan få på papper? Är av naturen väldigt misstänksam och vill gärna se svart på vitt att de tagit dessa prover och vad svaren blev även om jag sedan inte vet vad siffrorna betyder..

De namnen på testerna som skrevs här ovanför, är det de de heter om man skulle få ett papper med testerna och svaren på? Mycket frågor jag vet men jag vill verkligen vara förberedd innan jag går in i utredningen för annars är jag rädd att jag totalt tappar talföret när man väl är där...

• Rondellen

Hej! Jag har precis skickat in egenremiss för utredning. Jag har haft två tidiga mf och ett X. Mf nr 2 kom nu i januari, och jag småblöderfortfarande... Vad har ni fått för besked vid utredning?

• Irma

Bettan: Hoppas ni hittar tillbaka till det roliga ni hade innan karusellen började. Har tänkt på det ibland om man är helt märkt av allt detta för all framtid? Men man har ju inte så mkt val...

Intressanta diskussionern om Dexametason. Men som ni säger. Vem håller på med sånt i Sverige?  

Frikadellen: Jag fick svaret att det inte var något fel (vilket jag inte tror på). Fick inte ta några immunologiska prover...

Hoppas alla haft en fin helg med mycket kärlek! *vinkar till alla*
  • BettanB

Frikadellen: Hos mig hittade de ingenting alls, sa läkaren. Sen insåg jag själv att jag hade för högt TSH och tvingade därför till mig levaxin. Med andra ord gav inte utredningen något alls egentligen..
    Har dock fått innohep ändå (av drLM i Helsingborg) och tar ASA på eget bevåg. Blir nog även prednisolon om jag blir gravid igen.

Sorg i BettanMansion.
  • BettanB

irma: Nej, man har ju inte det.
    Tänker försöka lägga fokus på att träna och må bra under pausen. Ge kvarvarande tösen rejält med uppmärksamhet.

Sorg i BettanMansion.
  • Irma

Bettan: Låter klokt. Att träna och fokusera på att må bra Och pussa mycket på vovven  

• jazzy
    Rondellen skrev 2010-02-14 19:57:20 följande:
    Hej! Jag har precis skickat in egenremiss för utredning. Jag har haft två tidiga mf och ett X. Mf nr 2 kom nu i januari, och jag småblöderfortfarande... Vad har ni fått för besked vid utredning?
    hos mig/maken hittades inte heller några fel vid utredningen. Men fick Trombyl o Fragmin...
    3 barnsmamma
  • Rondellen

Även om det är frustrerande att inte ha ett säkert besked, så är det väll bra om inget hittas? Då¨har man iaf inga antatomiska fel? JAg hoppas att mina mf har hormonella skäl, för då kan man ju behandla medicinskt. Men jag skulle nog tycka det var skönt om inga fel hittades med...

• snigelkatt

Hej Hej!
    Jag smyger mest runt i bakgrunden här i er tråd, och läser vad alla kloka gummor skriver
    Var idag på missfallsutredning på SU, eftersom vi fått 4 MF.
    Träffade världens bästa doktor, som jag varmt kan rekommendera- Åsa Magnusson. Man har ju hört att läkarna på SU kan vara lite kalla, så jag väntade mig det värsta......
    Hon var i alla fall väldigt förtroendeingivande, informativ och rak, men ändå varm och trevlig och gav mig hopp inför framtiden
    Besöket gick väl i stort sätt som jag hade tänkt.
    Vi gjorde vår fertilitetsutredning i somras på IVFkliniken, så de flesta prover och spolning av äggledare var redan klart.
    Idag gjordes VUL, och det togs en faslig massa blodprover, bla kromosomprover på oss båda. Jag fick recept på Trombyl och Progesteron att ta från nästa plus, och blir kallad åter för resultat om ca 6 veckor.
    Hon sa att det mycket väl kan vara att våra missfall beror på micro blodproppar i moderkakan, och den teorin tror jag på. Jag har tex inte fått äta p-piller pga att mamma och mormor hade proppar. Vi får väl se vad de säger sen. Det går ju i alla fall att medecinera!
    Börjar få tillbaka hoppet litegrann nu igen!
    Nu vågar vi börja försöka igen

• BettanB

Frikadellen: Jag tänker nog tvärtom; hade hellre fått veta att något varit fel så att man hade kunnat åtgärda det. Nu famlar vi i mörkret vad gäller behandling och det är ruskigt otrevligt. För något fel ÄR det när man får upprepade missfall, det gäller bara att hitta det.

snigelkatt: Gôtt!

Sorg i BettanMansion.
Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del13