• Laman

Gick jag för långt?

Har en liten kille på knappt två år som verkligen börjar bli trotsig. Han har börjat kasta saker och få utbrott ofta. Idag var jag själv med honom, och hela dagen var precis så. När min fru sen kom hem så var vi mitt uppe i en städning av en massa bollar som han hällt ut. Han låg och vred sig på golvet och kastade iväg de istället. Till slut orkade jag inte mer utan sa att han får gå upp till sitt rum tills han lugnat ner sig. När jag ställt honom på rummet så ställde jag mig i hallen utanför att stängde hans dörr och väntade. Han skrek förstås. När min fru kom efter så blev hon helt skogstokig över att jag hade stängt dörren.

Nu till det jag behöver få kommentarer till. Gick jag för långt som stängde hans dörr? Överreagerade min fru? Min fru och jag är överens om att vi kan låta honom vara på sitt rum när han är som argast men dörren har aldrig stängts förut.
    All kritik är välkommen. Tycker ni att jag gjort fel så säg det!

• Svar på tråden Gick jag för långt?
  • lövet2
    Hannah74 skrev 2009-12-30 21:11:58 följande:
    Va? Vi har en snart tvååring och han blir väldigt trotsig ibland och kastar sakerhårt både på oss och lillasyster.
    Se till att han inte har tillgång till hårda saker att kasta, och beslagta direkt alla saker han kastar. Det är en logik som är tydlig t o m för en 2-åring; kasta saken och den försvinner!

• Hannah74

Jamen ska jag ta bort alla hans bilar, duplo, byggklossar och böckerna så tar jag i princip bort ALLT han leker med. Eg leker han nästan bara med bilar.

Vi tar ju bort det han kastar men det finns alltid mer att hämta i en lgh när han är på det humöret?

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • Trulsa00

Ja det är fel att stänga in någon på det viset. Han är två år, herregud, borde finnas mer föräldrakurser...

• Hannah74

Jag tycker inte det, jag är en bra förälder, men min son får vara, med dörren stängd, i sitt STORA rum med leksaker och gosar i 1 minut ibland. Det är ju inte så att jag stänger in honom i en liten garderob utan saker i precis..

Hur gör ni då Trulsa00?

jag tar gärna emot tips.

• kutiom

Jag skulle nog aldrig kunna stänga in mitt barn på det viset och tycker därför att den behandlingen är för sträng men... då han kunde och faktiskt även öppnade dörren och samtidigt var van vid detta sätt så tycker jag att du förstärkt straffet en aning genom att stänga dörren.

• Hej hopp i blåbärsskogen

Det var fan helt jävla rätt av dig att stänga dörren och din kärring till fru borde bara ta och hålla käften. Hade jag haft en unge som betett sig sådär så skulle jag tamigfan slängt in honom i en mörk garderob och låst dörren. Sen skulle han fått sitta där tills han ångrat sina synder.

Fy fan va upprörd jag blir av att läsa sånt.

• lövet2
    Hej hopp i blåbärsskogen skrev 2009-12-30 22:19:39 följande:
    Det var fan helt jävla rätt av dig att stänga dörren och din kärring till fru borde bara ta och hålla käften. Hade jag haft en unge som betett sig sådär så skulle jag tamigfan slängt in honom i en mörk garderob och låst dörren. Sen skulle han fått sitta där tills han ångrat sina synder. Fy fan va upprörd jag blir av att läsa sånt.
    Betett sig hur? Lekt, som TS barn gjorde?

• Hannah74

Han har börjat kasta saker och få utbrott ofta. Idag var jag själv med honom, och hela dagen var precis så. När min fru sen kom hem så var vi mitt uppe i en städning av en massa bollar som han hällt ut. Han låg och vred sig på golvet och kastade iväg de istället. Till slut orkade jag inte mer.

Detta var vad TS skrev, han reagerade ju inte på leken- som vem som helst förstår- utan på att sonen kastar saker och ofta får utbrott, nu hände det igen under städningen och då fick pappan nog.

• lövet2
    Hannah74 skrev 2009-12-30 22:56:22 följande:
     Detta var vad TS skrev, han reagerade ju inte på leken- som vem som helst förstår- utan på att sonen kastar saker och ofta får utbrott, nu hände det igen under städningen och då fick pappan nog.
    Att kasta saker är en lek för en 2-åring. Nyttig lek dessutom, som tränar det motoriska (det gäller bara att styra vad och var det kastas). Utbrott? Ska barn straffas om de blir arga? Vilka fler känslor ska då straffas bort? Glädje, rädsla, ledsenhet ...?

• Sarah84

Tycker inte alls du överreagerade. de vet över lag vad de får göra & inte får i den åldern. Dock kan man ju kanske inte begära att de ska städa upp alla sina leksaker, därimot kan man kräva att de ska vara med & städa, att man hjälps åt.

Svar på tråden Gick jag för långt?