• Laman

Gick jag för långt?

Har en liten kille på knappt två år som verkligen börjar bli trotsig. Han har börjat kasta saker och få utbrott ofta. Idag var jag själv med honom, och hela dagen var precis så. När min fru sen kom hem så var vi mitt uppe i en städning av en massa bollar som han hällt ut. Han låg och vred sig på golvet och kastade iväg de istället. Till slut orkade jag inte mer utan sa att han får gå upp till sitt rum tills han lugnat ner sig. När jag ställt honom på rummet så ställde jag mig i hallen utanför att stängde hans dörr och väntade. Han skrek förstås. När min fru kom efter så blev hon helt skogstokig över att jag hade stängt dörren.

Nu till det jag behöver få kommentarer till. Gick jag för långt som stängde hans dörr? Överreagerade min fru? Min fru och jag är överens om att vi kan låta honom vara på sitt rum när han är som argast men dörren har aldrig stängts förut.
    All kritik är välkommen. Tycker ni att jag gjort fel så säg det!

• Svar på tråden Gick jag för långt?
  • Tokern
    en glad skrev 2010-01-20 21:51:01 följande:
    Avvisande barnuppfostran är aldrig ok! (Mer än möjligen i nannyprogram där man hänger ut barn i ett anglosaxiskt samhällssystem där fortfarande aga är tillåten!) www.pedagogiskamagasinet.net/main.asp?Article... Så ja, ts - du gick för långt med din ambition att uppfostra en liten 1-åring!
    Så bra länk! Tack snälla du. Lars H Gustafsson är så bra. Dessutom är han en av få för allmänheten kända, som faktiskt bryr sig om evidens.
  • en glad
    Tokern skrev 2010-01-20 21:57:59 följande:
    Så bra länk! Tack snälla du. Lars H Gustafsson är så bra. Dessutom är han en av få för allmänheten kända, som faktiskt bryr sig om evidens.
    Ja han är en guru och som sådan en otrolig opinionsbildare som bla ifrågasatt de föräldrautbildningsprogram (några nämns i artikeln) som i ett hårdnande politiskt klimat gått som en löpeld över landet men numera ifrågasätts även av Folkhälsoinstitutet i vart fall i de delar som handlar om time out och avvisning ...
    Lars H har även under det senaste året ifrågasatt Anna Wahlgrens stundtals stolliga insomningsmetoder (mer därom i hans blogg http://larsh.wordpress.com/ )

Vilken otroligt pappaförebild han är (8-barnsfar dessutom)! Det kan man fra läsa om i hans bok Barnapappa (nu skall jag sluta strössla kred om honom!
  • ungmamma89
    FrkJenny skrev 2010-01-20 21:22:08 följande:
    Nej, det är faktiskt bara din egen fantasi som gör dig kräkfärdig. Och eftersom dina exempel saknar logisk koppling till något av inläggen i den här tråden så undrar jag lite varför du kräker ur dig här?
    Det är ett väldigt känt faktum att barn som inte får den uppfostran de behöver (och tänkt nu på att alla barn inte är exakt likadana, och att alla barn därför inte behöver exakt samma sak - Detta gäller även i uppfostringsbehov) har svårt att klara sig ute i verkligheten när de blir vuxna. Alltså: Ett barn som inte stoppas på det sätt det (barnet+situationen) kräver har lättare att utveckla tendendes till att bli kriminell. Så var saknade mitt inlägg logisk koppling? Visst, man kan säkert sitta och vara överpedagogisk och ge en 15 minuters föreläsning för vissa barn, medan det helt enkelt inte fungerar så på andra barn.
    Och jag kräker ur mig här för att ni tjatar om att alla barn har bli rätt att bli respekterade (Och ja, naturligtvis ska man respektera barn) MEN respekt är olika saker, man ska inte springa runt och överrespektera folk och deras uppföranden till höger och vänster, detta gäller även barn. Och så länge man inte slår ett barn, eller utsätter barnet för psykisk misshandel, så länge ska inte några överduktiga familjelivs-morsor tala om för en att man gör fel. Han gjorde det situationen och barnet krävde just då.
    Min egen fantasi säger du... Du menar den som är baserad på fakta, framtagen av forskare och samhället i stort va?
    Usch.
  • FrkJenny
    ungmamma89 skrev 2010-01-21 00:04:44 följande:
    Det är ett väldigt känt faktum att barn som inte får den uppfostran de behöver (och tänkt nu på att alla barn inte är exakt likadana, och att alla barn därför inte behöver exakt samma sak - Detta gäller även i uppfostringsbehov) har svårt att klara sig ute i verkligheten när de blir vuxna. Alltså: Ett barn som inte stoppas på det sätt det (barnet+situationen) kräver har lättare att utveckla tendendes till att bli kriminell. Så var saknade mitt inlägg logisk koppling? Visst, man kan säkert sitta och vara överpedagogisk och ge en 15 minuters föreläsning för vissa barn, medan det helt enkelt inte fungerar så på andra barn. Och jag kräker ur mig här för att ni tjatar om att alla barn har bli rätt att bli respekterade (Och ja, naturligtvis ska man respektera barn) MEN respekt är olika saker, man ska inte springa runt och överrespektera folk och deras uppföranden till höger och vänster, detta gäller även barn. Och så länge man inte slår ett barn, eller utsätter barnet för psykisk misshandel, så länge ska inte några överduktiga familjelivs-morsor tala om för en att man gör fel. Han gjorde det situationen och barnet krävde just då. Min egen fantasi säger du... Du menar den som är baserad på fakta, framtagen av forskare och samhället i stort va? Usch.
    Ja, din fantasi, säger jag. Den som gör att du inte läser det folk skriver utan istället omtolkar det till att de förespråkar att t.ex. "ge en 15 minuters föreläsning", "muta med godis, eller helst av allt inte säga något alls" "Låt ungen härja fritt" "aldrig tappa tålamodet", "kasta sig åt sidan för saker som kommer flygande mot en" etc.

Hade du läst och förstått vad de faktiskt skriver så garanterar jag att du inte skulle blivit det minsta kräkfärdig.
  • en glad
    ungmamma89 skrev 2010-01-21 00:04:44 följande:
    "Det är ett väldigt känt faktum att barn som inte får den uppfostran de behöver (och tänkt nu på att alla barn inte är exakt likadana, och att alla barn därför inte behöver exakt samma sak - Detta gäller även i uppfostringsbehov) har svårt att klara sig ute i verkligheten när de blir vuxna."
    - Det är ett väldigt välkänt faktum att det barn som inte har en god anknytning till sina föräldrar, som inte får ett gott, vägledande och närvarande samspel med dem får svårigheter att utveckla samvete och empati.... Ett barn som kränks fysiskt eller psykiskt (tex genom en avvisande uppfostringsmetod som time-out) riskerar att utveckla en otrygg anknytning och/eller får ingen förståelse för andras känslor (eftersom det inte själv blivit bemött på ett empatiskt sätt)! Läs gärna länken till Lars H Gustafsson i mitt inlägg ovan och dessutom John Bowlbys bok "En trygg bas" och Anders Brobergs mfl böcker "Anknytningsteori" och "Anknytning i praktiken" ...

"Ett barn som inte stoppas på det sätt det (barnet+situationen) kräver har lättare att utveckla tendendes till att bli kriminell."
    - Det handlar inte om att "stoppa barn" och det handlar inte om att barn som uppfostras på ett humanare och lagligt sätt i positivt samspel (dvs icke bestraffande och avvisande typ time out) utvecklar kriminella tendenser - tvärtom skulle jag vilja säga!

"Visst, man kan säkert sitta och vara överpedagogisk och ge en 15 minuters föreläsning för vissa barn, medan det helt enkelt inte fungerar så på andra barn."
    - som om en 15 minuters föreläsning är den enda metoden utöver kränkningar? Hur blev du själv uppfostrad undrar jag ...?? Självklart handlar uppfostran om anknytning, samspel och känslomässig närvaro. Källhänvisning till annan forskning om lyckosam uppfostran skulle vara kul om du kunde visa på!

"Och jag kräker ur mig här för att ni tjatar om att alla barn har bli rätt att bli respekterade (Och ja, naturligtvis ska man respektera barn)"
    - ja, självklart har barn i Sverige sedan 1978 en laglig fätt att bli respekterade! Fö kan du läsa hur lagstiftaren tänkte om att avvisa och stänga in barn i Lars H Gustafssons länk ovan ....

"MEN respekt är olika saker, man ska inte springa runt och överrespektera folk och deras uppföranden till höger och vänster, detta gäller även barn."
    - men varför måste uppfostran bestå av avvisanden och tuffa tag? Det skapar inga empatiska barn ....  

"Och så länge man inte slår ett barn, eller utsätter barnet för psykisk misshandel,"
    - Time out är psykisk misshandel!

"så länge ska inte några överduktiga familjelivs-morsor tala om för en att man gör fel."
    - och jag förbehåller mig rätten att lyssna på barnsforskare samt har våra barn och barnbarn lärt mig vad som fungerar - och du, jag är så gammal att jag har facit på att det blev bra! 

"Han gjorde det situationen och barnet krävde just då."
    - Självklart, men det är väl inte alltid sagt att det blir rätt när man i en frustrerad situation reagerar med reptilhjärnan? Och dessutom media förevisar program där kränkning av barn är legio (tänker förstås på supernannyprogrammen ...)  

"Du menar den som är baserad på fakta, framtagen av forskare och samhället i stort va?"
    - Jag skulle vilja veta vilka forskare du har att hänvisa till? "Samhället i stort" hoppas jag inte heller står för inhuman syn på barns fostran, jag ser också tendenserna ....
  • ungmamma89
    FrkJenny skrev 2010-01-21 00:27:41 följande:
    Ja, din fantasi, säger jag. Den som gör att du inte läser det folk skriver utan istället omtolkar det till att de förespråkar att t.ex. "ge en 15 minuters föreläsning", "muta med godis, eller helst av allt inte säga något alls" "Låt ungen härja fritt" "aldrig tappa tålamodet", "kasta sig åt sidan för saker som kommer flygande mot en" etc. Hade du läst och förstått vad de faktiskt skriver så garanterar jag att du inte skulle blivit det minsta kräkfärdig.
    Det var faktiskt en som sa att man skulle faktiskt skulle ducka när ungen kastade något. Och flera har sagt att det är fullkomligt förbjudet att ge barnet ett "straff" (så som mattsittning, få vara inne på rummet i några minuter, sluta leka, bli ifråntagen sådant man kastar). Och motsatsen till sådana "straff" måste ju vara antingen mutor, ge långa föreläsningar eller låta ungen härja fritt. Så var har jag fel? Om du läser från sida ett så lär du förstå vad jag menar. Sen överdrev jag lite, ja. För att dra det till sin spets. Men hade inte speciellt mycket med fantasi att göra. Mer ilska över folks ignorans gentimot det sunda förnuftet. Och vadå? Ni tappar ju aldrig tålamodet! Aldrig någonsin! Eller så är ni för "perfekta" för att någonsin få för er att säga det till någon.
  • Tokern
    ungmamma89 skrev 2010-01-21 17:05:04 följande:
    Det var faktiskt en som sa att man skulle faktiskt skulle ducka när ungen kastade något. Och flera har sagt att det är fullkomligt förbjudet att ge barnet ett "straff" (så som mattsittning, få vara inne på rummet i några minuter, sluta leka, bli ifråntagen sådant man kastar). Och motsatsen till sådana "straff" måste ju vara antingen mutor, ge långa föreläsningar eller låta ungen härja fritt. Så var har jag fel? Om du läser från sida ett så lär du förstå vad jag menar. Sen överdrev jag lite, ja. För att dra det till sin spets. Men hade inte speciellt mycket med fantasi att göra. Mer ilska över folks ignorans gentimot det sunda förnuftet. Och vadå? Ni tappar ju aldrig tålamodet! Aldrig någonsin! Eller så är ni för "perfekta" för att någonsin få för er att säga det till någon.
    Jag tappar tålamodet. Det gör jag. Jag handerar det med att be om ursäkt mot den som drabbas oavsett personens ålder. Jag är glad över att kunna lära mitt barn att det är ok att be om ursäkt när man gjort något fel.
    Jag avbryter aktiviteter som inte fungerar, dock inte som bestraffning. Om du vill veta lite mer om hur man kan fostra barn utan kränkningar och i med målet att fostra starka, harmoniska människor rekomenderar jag att du läster Jesper Juuls böcker. Till skilnad från att bara agera efter sitt eget "sunda förnuft" använder han sig av klinisk erfarenhet och evidens för att backa upp sina teorier.

Jag har haft god hjälp och fått insipiration av böckerna och rekomenderar dem verkligen. {#lang_emotions_wink}
  • vittra

Har man en sådan hemsk attityd som vissa har i den här tråden gällande barnuppfostran kanske man bör hålla sig i de anglosaxiska länderna som någon tog upp som exempel, och kör man likt förbannat med det förhållningssättet här i Sverige då får man nog stå ut med en hel del diskussioner! HÄR är det inte på långa vägar lika accepterat att straffa, håna och slå barn som om de vore varelser varken utan kompetens eller känsla!

Vilket jag är jäkligt glad för!

Svar på TS: Ja du gick för långt.
    Helt vansinnigt för långt då du har att göra med en 1-åring!

• FrkJenny
    Det var faktiskt en som sa att man skulle faktiskt skulle ducka när ungen kastade något.
    Är det detta du syftar på?

lövet2 skrev 2009-12-30 23:22:27 följande:
    Jag låter inte ett barn kasta saker på mig. Jag hindrar barnet i förväg eller flyttar mig så h*n inte träffar. Med så små barn har jag alltid ett halvt öga åt det hållet.
    Ja, om man nu inte har hunnit hindra barnet från att kasta så vore det rätt korkat att inte ducka. Det betyder förstås inte att man har som strategi att ducka istället för att hindra barnet från att kasta saker.
    Och flera har sagt att det är fullkomligt förbjudet att ge barnet ett "straff" (så som mattsittning, få vara inne på rummet i några minuter, sluta leka, bli ifråntagen sådant man kastar). Och motsatsen till sådana "straff" måste ju vara antingen mutor, ge långa föreläsningar eller låta ungen härja fritt. Så var har jag fel? Om du läser från sida ett så lär du förstå vad jag menar. Sen överdrev jag lite, ja. För att dra det till sin spets. Men hade inte speciellt mycket med fantasi att göra. Mer ilska över folks ignorans gentimot det sunda förnuftet.
    Nej, det stämmer att det inte är acceptabelt att använda bestraffningar. Man kan inte lära barn vad som är rätt och fel genom att själv bete sig fel.

Det du har fel i är helt enkelt ditt antagande om att om man inte gör A så måste man göra Ö. Men B, K, R, och alla de andra däremellan A och Ö då?

Du har inte dragit någonting till sin spets utan du har bara visat total okunskap om vad alla föräldrar som fostrar utan att kränka barnen egentligen gör...

Även jag rekommenderar dig att läsa Jesper Juul, Lars H Gustafsson mfl.
     Och vadå? Ni tappar ju aldrig tålamodet! Aldrig någonsin! Eller så är ni för "perfekta" för att någonsin få för er att säga det till någon.
    Jodå. "Vi" tappar humöret. Och "vi" gör saker som inte är de bästa för våra barn heller. Men då ber vi dem om ursäkt istället för att lägga över skulden på barnen och påstå att barnen "kräver" det.

Och det är rätt stor skillnad mellan att å ena sidan tappa tålamodet och då ta ett steg eller två över gränsen och att å andra sidan rekommendera föräldrar att i vardagen behandla sina barn på ett sätt som faktiskt inte är okej, utifrån allt det man idag vet om barns utveckling och lärande.
  • en glad
    "flera har sagt att det är fullkomligt förbjudet att ge barnet ett "straff" (så som mattsittning, få vara inne på rummet i några minuter, sluta leka, bli ifråntagen sådant man kastar). Och motsatsen till sådana "straff" måste ju vara antingen mutor, ge långa föreläsningar eller låta ungen härja fritt."
    - Vad har du haft för förebilder när det gäller uppfostran - menar du att det är bara dessa två motsatta alternativ som gäller? Vet du, barn fostras inte på något av dessa sätt .... de skall varken lyda av rädsla för straff eller för att få en förmån! Naturligtvis skall de lyda får att de får en insikt av sin samspelande förälder om vad som är ok eller inte. Men det fordrar att de har en god anknytning - att föräldern verkligen är den trygga punkt som barnet behöver ... och som det inte vill förlora ...

"Mer ilska över folks ignorans gentimot det sunda förnuftet."
    - och när man läser dina inlägg inser man ju att "sunt förnuft" kan ha flera ansikten....men vår föräldrastil inhämtar vi till 99 % från vår egen barndom ... det är helt säkert där du fått ditt sunda förnuft. Hård egen uppfostran blir gärna till en hård föräldrastil! 

"Ni tappar ju aldrig tålamodet! Aldrig någonsin! Eller så är ni för "perfekta" för att någonsin få för er att säga det till någon."
    - Självklart tappar alla föräldrar tålamodet ibland - men det är vilka uttryck det tar sig som man som vuxen har ansvar för! Och med vilken rätt använder föräldrar ett fysiskt maktspråk gentemot sina barn?  Förtjänar inte de samma respekt som andra människor?
  • ungmamma89

Okej, okej, okej. Jag ser mig själv som besegrad och låter er perfekta föräldrar ta över debatten, ni vet bäst, ni är bäst, ni är störst, ni är vackrast och gud förbjude om någon skulle ha en syn på något som inte stämmer överens med er syn på det hela.
    Så som sagt: Denna värdelösa, hårt uppfostrande, totalt okunniga, anglosaxiska mamman som förespråkar barnmisshandel, ska inte störa er längre. Ha ett bra liv och jag hoppas att era barn får den hälsosamma synen så att de aldrig någonsin säger till någon om någonting. Hälsosamt och bra, ingen som blir misshandlad där inte.

God natt och hejdå.

• en glad
    ungmamma89 skrev 2010-01-22 03:21:51 följande:
    Okej, okej, okej. Jag ser mig själv som besegrad och låter er perfekta föräldrar ta över debatten, ni vet bäst, ni är bäst, ni är störst, ni är vackrast och gud förbjude om någon skulle ha en syn på något som inte stämmer överens med er syn på det hela. Så som sagt: Denna värdelösa, hårt uppfostrande, totalt okunniga, anglosaxiska mamman som förespråkar barnmisshandel, ska inte störa er längre. Ha ett bra liv och jag hoppas att era barn får den hälsosamma synen så att de aldrig någonsin säger till någon om någonting. Hälsosamt och bra, ingen som blir misshandlad där inte. God natt och hejdå.
    Som sagt, jag kanske är en av de få här som har facit på att jag varit en rätt ok mamma om än långt ifrån perfekt (det behöver man inte vara) men jag har aldrig vrålat okontrollerat i ilska åt mina barn och jag har aldrig kränkt dem genom att avvisa dem till ett "reflektionsrum" eller "skämspall"!
  • Anderssonskan

Laman

Här verkar det gå hett till haha men ta det lungt, att du skriver en fråga visar att du är engagerad och vill  gör rätt vilket är jättebra.

Det som är viktigt är att du och din tjej är överens om hur ni ska uppfostra ert barn!
     Och hon/du ska aldrig visa att ni har olika åsikter inför barnen, det utnyttjar dom till sin fördel direkt, våra barn är smarta, jättesmarta och det ska vi vara glada över!

Att det ni gör  inte kränker eller är hotfullt.
    Att barnet informeras innan konsekvensen kommer tex -Slår du en gång till så får du sitta på stolen i köket i 2 minuter. Och varför man får sitta där.

Jag tror att barnen finner trygghet i att veta reglerna, dom kanske inte alltid följer dom men dom vet om reglerna.

Jag skulle må jättedåligt om reglerna på min arbetsplats ändrades hela tiden och chefen hade regler som styrdes av han humör.

• en glad
    Anderssonskan skrev 2010-02-16 13:12:51 följande:
    - Slår du en gång till så får du sitta på stolen i köket i 2 minuter. Och varför man får sitta där.Jag tror att barnen finner trygghet i att veta reglerna"
    Det var en innovativ åsikt! Att barn blir trygga av avvisande bestraffningar! Tro mig, det finns inget barn som växer i insikt, empati och kunskap av att bli isolerad och avvisad från de personer som de är mest känslomässigt bundna till och beroende av - föräldrarna ...

Idén om "skämspallar" har kommit från anglosaxisk barnuppfostran (bla nannysar i förendrings-TV) där aga och kränkande barnuppfostran fortfarande är tillåten (I Sverige blev detta förbjudet i lagen 1977!! Och det skall vi vara stolta över!)!
  • Anderssonskan
    #En glad
    Vet inte hur du får det till en avvisande bestraffning.
    Jag ser det som en konsekvens.

Jag varnar innan och följer man inte familjens regler så får man tex sitta på en stol i köket o ha tråkigt en stund. Självklart ska inte barnet känna sig övergivet eller stängas in. Och alltid samma regler.

Hur är du konsekvent?

Berätta för mig hur du skulle göra!

Historia: Peppe slår gång på gång i bordet för han inte får en glass, han har fått förklarat för sig att han inte ätit upp sin mat och får därför ingen glass (rimligt mycket mat inte tvångsmatning), stora hack blir det i bordet och han skriker för full hals.

Vore intressant hur du skulle lösa det, och jag är inte spydig eller iroisk, vill bara veta hur du skulle göra.
  • en glad
    Anderssonskan skrev 2010-02-17 18:40:58 följande: "Vet inte hur du får det till en avvisande bestraffning."
    - hur kan du INTE få det till att du avvisar ditt barn om du isolerar det i x antal minuter på en skämspall, i ett reflektionsrum eller vad du nu kallar det för ....

"Jag ser det som en konsekvens."
    - Fast har du, som vuxen, tolkningsföreträde då det gäller ditt barns känslor?

"Hur är du konsekvent? Berätta för mig hur du skulle göra!"
    Ja, du - jag har uppfostrat ett antal struliga barn och ALDRIG tvingat dem till en förnedring som jag bestämt skall kallas konsekvens .... det var ett lätt beslut eftersom jag, (liksom Lars H Gustafsson - reprislänk nedan) är uppvuxen i en tid då skamvrå var legio!

http://www.pedagogiskamagasinet.net/main.asp?ArticleID=346367&CategoryID=3569&ArticleOutputTemplateID=94&ArticleStateID=2&ParentID

Historia: Peppe slår gång på gång i bordet för han inte får en glass, han har fått förklarat för sig att han inte ätit upp sin mat och får därför ingen glass (rimligt mycket mat inte tvångsmatning), stora hack blir det i bordet och han skriker för full hals.

Vore intressant hur du skulle lösa det, och jag är inte spydig eller iroisk, vill bara veta hur du skulle göra.

- Förmodligen skulle jag ta peppe i mitt knä, lungt bekräfta hans frustration, hindra honom att hacka i bordet och rida ut stormen ..... jag skulle _inte_ bära i väg med en vilt fäktande treåring till skämsmattan och med min vuxna pondus tvinga honom att sitta där isolerad och ha tråkigt i tre minuter! Jag skulle fö inte tvinga barnet äta upp sin mat för att få belöningar heller ....
  • Anderssonskan

En glad

Helt klart en intressant diskussion!

Ditt sätt är oxå bra tycker jag.

Jag tycker att olika situationer kräver olika handlanden. Visst har jag tid så sätter jag mig gärna med Peppe i knät och rider ut stormen.
    Men det är inte alltid så lätt och har man tex ett barn som ständigt testar gränser så har man inte en ängels tålamod och jag ser inte fara med att göra på detta sätt.

Endast föräldrarna kan göra dessa beslut och man kan inte dra alla barn över en kam, att alla skulle bli kränkta, utan det beror helt på situationen.

Efter att ha läst dina inlägg så är dina åsikter helt klart intressanta, men jag håller inte med dig i allt.

Skulle man inte vara konsekvent och barnet skulle få sitta på pallen var o varannan dag är metoden inte bra alls för då är man ju tydligen konsekvent.

Men sker detta någon gång då o då eller under en period då man tar tag i en frustrerande situation är metoden bra enligt mig.

Men all uppfostran är en balansgång som är mycket svår och man får fundera mycket och gå tillbaka till sig självt hur man sjulle ha reagerat på behandlingen.

Men tydliga regler gör att ett barn inte bråkar o testar gränser lika mycket, det är viktigt att komma dit snabbt så barnet inte hamnar i en ond cirkel med bråk.

Svar på tråden Gick jag för långt?