ungmamma89 skrev 2010-01-21 17:05:04 följande:
Det var faktiskt en som sa att man skulle faktiskt skulle ducka när ungen kastade något.
Är det detta du syftar på?
lövet2 skrev 2009-12-30 23:22:27 följande:Jag låter inte ett barn kasta saker på mig. Jag hindrar barnet i förväg eller flyttar mig så h*n inte träffar. Med så små barn har jag alltid ett halvt öga åt det hållet.
Ja, om man nu inte har hunnit hindra barnet från att kasta så vore det rätt korkat att
inte ducka. Det betyder förstås inte att man har som strategi att ducka
istället för att hindra barnet från att kasta saker.

Och flera har sagt att det är fullkomligt förbjudet att ge barnet ett "straff" (så som mattsittning, få vara inne på rummet i några minuter, sluta leka, bli ifråntagen sådant man kastar). Och motsatsen till sådana "straff" måste ju vara antingen mutor, ge långa föreläsningar eller låta ungen härja fritt. Så var har jag fel? Om du läser från sida ett så lär du förstå vad jag menar. Sen överdrev jag lite, ja. För att dra det till sin spets. Men hade inte speciellt mycket med fantasi att göra. Mer ilska över folks ignorans gentimot det sunda förnuftet.
Nej, det stämmer att det inte är acceptabelt att använda bestraffningar. Man
kan inte lära barn vad som är rätt och fel genom att själv bete sig fel.
Det du har fel i är helt enkelt ditt antagande om att om man inte gör A så måste man göra Ö. Men B, K, R, och alla de andra däremellan A och Ö då?
Du har inte dragit någonting till sin spets utan du har bara visat total okunskap om vad alla föräldrar som fostrar utan att kränka barnen egentligen gör...
Även jag rekommenderar dig att läsa Jesper Juul, Lars H Gustafsson mfl.
Och vadå? Ni tappar ju aldrig tålamodet! Aldrig någonsin! Eller så är ni för "perfekta" för att någonsin få för er att säga det till någon.
Jodå. "Vi" tappar humöret. Och "vi" gör saker som inte är de bästa för våra barn heller. Men då ber vi dem om ursäkt istället för att lägga över skulden på barnen och påstå att barnen "kräver" det.
Och det är rätt stor skillnad mellan att å ena sidan tappa tålamodet och då ta ett steg eller två över gränsen och att å andra sidan rekommendera föräldrar att i vardagen behandla sina barn på ett sätt som faktiskt inte är okej, utifrån allt det man idag vet om barns utveckling och lärande.