• Laman

Gick jag för långt?

Har en liten kille på knappt två år som verkligen börjar bli trotsig. Han har börjat kasta saker och få utbrott ofta. Idag var jag själv med honom, och hela dagen var precis så. När min fru sen kom hem så var vi mitt uppe i en städning av en massa bollar som han hällt ut. Han låg och vred sig på golvet och kastade iväg de istället. Till slut orkade jag inte mer utan sa att han får gå upp till sitt rum tills han lugnat ner sig. När jag ställt honom på rummet så ställde jag mig i hallen utanför att stängde hans dörr och väntade. Han skrek förstås. När min fru kom efter så blev hon helt skogstokig över att jag hade stängt dörren.

Nu till det jag behöver få kommentarer till. Gick jag för långt som stängde hans dörr? Överreagerade min fru? Min fru och jag är överens om att vi kan låta honom vara på sitt rum när han är som argast men dörren har aldrig stängts förut.
    All kritik är välkommen. Tycker ni att jag gjort fel så säg det!

• Svar på tråden Gick jag för långt?
  • FrkJenny
    Stinky skrev 2010-01-01 19:02:30 följande:
    I din värld är det inte normalt, då du använder dig av en annan uppfostringsmetod som inte tillåter bestraffningar. Därför kan du inte säga att det inte är normalt i alla familjer.
    Okej då uttrycker jag mig lite bättre; bestraffning är inte en del av en respektfull uppfostran.
  • lingonben

Jag tycker du gjorde helt rätt, ungen är också mycket medveten om varför
    han åkte in på sitt rum.
    Tyvärr ligger inte det här i linje med dagens (och gårdagens)  mammors idéer
    om uppfostran, att du sen är pappa gör bara saken ännu värre, bara så du vet.

Läs bara här i tråden, det ska respekteras hit och dit men märkligt nog är det
    alltid respekt åt ena hållet. Det är alltid barn och ungdomar som ska respekteras
    och det begärs aldrig att de ska respektera en förälder, lärare eller någon annan öht.
    Herregud, det vore ju att ställa krav ..

Sen undrar vissa varför vi har en generation tonåringar och yngre som inte respekterar
    något alls .. mobbar varandra, vuxna och lärare, misshandlar och slår ihjäl varann, driver
    jämnåriga till självmord och anmäler lärare så fort man får en tillsägelse, gapar och
    skriker och har ett ego som t.o.m. är större än mammans.
    Ja man kan ju undra, jag har en teori ..

Ironi .. är det som ska få mig levande genom 2010 .. också
  • Hervor 1
    lingonben skrev 2010-01-01 19:27:56 följande:
    Jag tycker du gjorde helt rätt, ungen är också mycket medveten om varför han åkte in på sitt rum. Tyvärr ligger inte det här i linje med dagens (och gårdagens)  mammors idéer om uppfostran, att du sen är pappa gör bara saken ännu värre, bara så du vet. Läs bara här i tråden, det ska respekteras hit och dit men märkligt nog är det alltid respekt åt ena hållet. Det är alltid barn och ungdomar som ska respekteras och det begärs aldrig att de ska respektera en förälder, lärare eller någon annan öht. Herregud, det vore ju att ställa krav .. Sen undrar vissa varför vi har en generation tonåringar och yngre som inte respekterar något alls .. mobbar varandra, vuxna och lärare, misshandlar och slår ihjäl varann, driver jämnåriga till självmord och anmäler lärare så fort man får en tillsägelse, gapar och skriker och har ett ego som t.o.m. är större än mammans. Ja man kan ju undra, jag har en teori ..
    Givetvis skall barn respektera sina föräldrar, men genom hot och bestraffning får man ingen respekt, möjligen underkastelse vilket knappast är eftersträvansvärt, eller?
  • lingonben
    Hervor 1 skrev 2010-01-01 19:40:59 följande:
    Givetvis skall barn respektera sina föräldrar, men genom hot och bestraffning får man ingen respekt, möjligen underkastelse vilket knappast är eftersträvansvärt, eller?
    så sina föräldrar är de enda man behöver respektera .. intressant, och du menar
    på allvar att dagens unga gör det ?

Belönings och bestraffning som uppfostringsmetod fungerar alldeles utmärkt bland
    naturens övriga miljarder arter, kanske något att fundera över.
  • lövet2
    hotmamma skrev 2009-12-31 13:19:50 följande:
     Ni som säger att det är fel att bestraffa en 2 åring, när är det rätt att börja då??? 
    Egentligen aldrig. Dock kan det kännas nödvändigt att ta till i vissa situationer när ungarna börjar vara 10-15 år; när man som förälder "konkurrerar" med kompistrycket.

• Hervor 1
    lingonben skrev 2010-01-01 19:55:04 följande:
    så sina föräldrar är de enda man behöver respektera .. intressant, och du menar på allvar att dagens unga gör det ? Belönings och bestraffning som uppfostringsmetod fungerar alldeles utmärkt bland naturens övriga miljarder arter, kanske något att fundera över.
    Givetvis menar jag att barn skall respektera de vuxna som precis på samma sätt som barnet förtjänar att respekteras. Varför skulle jag jämföra mitt mänskliga föräldraskap med "naturens övriga miljader arter"? Finns inte speciellt många gemensamma nämnare mellan mig och ett lejon, eller mig och häst, eller mig och en aborre annat än att vi alla har puls..

vad gäller "dagens ungdom" är det nog inte pga reskpektfullt bemötande, dialog och medbestämmande som gör att en del inte klarar av att "uppföra" sig. Tittar man på statistik så är det snarare väldigt auktoritära föräldratyper som ställer till det för barnen, det eller de icke-närvarande personligheterna som låter barnen sköta sig själva. Ingetdera är synonymt med respekt och omsorg.
  • FrkJenny
    lingonben skrev 2010-01-01 19:27:56 följande:
    Läs bara här i tråden, det ska respekteras hit och dit men märkligt nog är detalltid respekt åt ena hållet.
    Nej, utan självrespekt och respekt för andra så är det ju knappast att kategorisera som respektfull fostran heller...
  • PennyD
    Stinky skrev 2010-01-01 13:42:31 följande:
    Få se om du säger samma sak den dagen din unge blir trotsig.

Det har jag redan sett mig säga.
  • Stinky
    PennyD skrev 2010-01-01 23:18:37 följande:
    Få se om du säger samma sak den dagen din unge blir trotsig. Det har jag redan sett mig säga.
    Ung naivitet lyser med sin kraft.
  • PennyD
    Stinky skrev 2010-01-02 00:08:26 följande:
    Det var alltså inte en framtidsvision jag talade om.
Svar på tråden Gick jag för långt?