• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-03-25 08:40:21 följande:
    Annars finns det ett superrecept på våfflor (utan vichy men med saker vi alltid har hemma ) av Blå Myran i hennes och min blogg!
  • Frisören
    EL I skrev 2010-03-25 18:51:57 följande:
    Är det bara jag som inbillar mig eller  har hans mage blivit mindre också trots allt? (Lagt in bilder i galleriet) Tycker den inte är lika utspänd även om den fortfarande är svullen. På ena bilden ser man även hans kinder! Det syns bara typ "ärrvävnad" på kinderna nu. Nästan enda gången han blir röd nu är när han varit ute och sen blir han det på dagis men där har han ju fortfarande fått lite vete i mackorna på mellis...samt havremjölk. Vad tror ni? Tror ni kinderna hör ihop med vetet också? Känns nästan så tycker jag...
    Men du, det är ju STOR skillnad! Kinderna såg ju också super fina ut- härligt!
  • EL I

Visst är det härligt
    ja man blir så glad när man ser skillnad men sen tänker jag att jag bara får för mig. Ringde ju barn mott och ville ha intyg till dagis. De skulle försöka fixa det men kommentarerna är ju alltid "vete??? men det är ju sååååå ovanligt!" Och??? jag blir så irriterad. Jag skiter ärligt talat vad de vill sätta för "ord" på det (allergisk, överkänslig, inte tål...) bara att han blir bättre är huvudsaken för oss
    Så jag hoppas de inser det också!

Till o med min man som tvivlat på mina "idéer" ser stor skillnad

Frisören skrev 2010-03-25 20:44:09 följande:
    Men du, det är ju STOR skillnad! Kinderna såg ju också super fina ut- härligt!
  • trållmor

Jag har ju skrivit i tråden förut om Neelah, våran lilltjej född i dec -09, och hennes problem. Genom uteslutning och provokation har vi konstaterat mjölk- och äggallergi. Sen var hon jättefin i någon vecka, för att sedan få nya nässelutslag, börja blöda från huden när vi smörjer henne, blåsor, dålig i magen mm.

Igår fick jag träffa läkaren (samma läkare som vi har till de övriga barnen), men hon ville bara prata preliminärt om Neelah då vi var där främst för Mattis och Timon. Mattis ska ju få provokation på sjukhuset nästa gång då de är rädd för hur stark reaktion han ska få, men det är ju en helt annan historia som jag inte orkar gå in på nu. Nu är det Neelah

Jag helammar fortfarande och äter mjölk- och äggfritt. Läkaren tyckte att jag skulle sluta med soja, alla sorters nötter och bönor, samt vete. Fisk gick vi inte in på direkt då jag inte äter fisk, men jag glömde ju att ta upp fiskoljan jag äter. Sen skulle jag heller inte äta det som de övriga barnen är allergiska mot, alltså deras individuella allergier. För hon visste ju att det skulle ta tid innan jag skulle få komma till dietisten, och därför kunde jag påbörja hemma med att dra ner på dessa produkter för att förhoppningsvis ha slutat helt innan mötet med dietisten.

Åhhh, var börjar man??? Vilka fallgropar finns det???

Jag vill verkligen inte sluta amma, men när listan bara växer och växer så vet jag inte längre.... är det bättre för henne om jag slutar amma???

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-03-25 22:17:13 följande:
    Jag har ju skrivit i tråden förut om Neelah, våran lilltjej född i dec -09, och hennes problem. Genom uteslutning och provokation har vi konstaterat mjölk- och äggallergi. Sen var hon jättefin i någon vecka, för att sedan få nya nässelutslag, börja blöda från huden när vi smörjer henne, blåsor, dålig i magen mm. Igår fick jag träffa läkaren (samma läkare som vi har till de övriga barnen), men hon ville bara prata preliminärt om Neelah då vi var där främst för Mattis och Timon. Mattis ska ju få provokation på sjukhuset nästa gång då de är rädd för hur stark reaktion han ska få, men det är ju en helt annan historia som jag inte orkar gå in på nu. Nu är det Neelah Jag helammar fortfarande och äter mjölk- och äggfritt. Läkaren tyckte att jag skulle sluta med soja, alla sorters nötter och bönor, samt vete. Fisk gick vi inte in på direkt då jag inte äter fisk, men jag glömde ju att ta upp fiskoljan jag äter. Sen skulle jag heller inte äta det som de övriga barnen är allergiska mot, alltså deras individuella allergier. För hon visste ju att det skulle ta tid innan jag skulle få komma till dietisten, och därför kunde jag påbörja hemma med att dra ner på dessa produkter för att förhoppningsvis ha slutat helt innan mötet med dietisten. Åhhh, var börjar man??? Vilka fallgropar finns det??? Jag vill verkligen inte sluta amma, men när listan bara växer och växer så vet jag inte längre.... är det bättre för henne om jag slutar amma???
    Hinner inte vara så utförlig just nu utan är på väg till dagis så återkommer lite senare. Vad har de andra barnen för individuella allergier?

Vill du inte sluta amma så tycker jag att du ska ge det en chans till att börja med att utesluta, och sen utifrån det utvärdera om det känns ok att fortsätta på begränsad diet eller om du då känner att det är bättre att sluta amma. Man vänjer sig faktiskt vid det. Det är nog jobbigare att sluta amma och gå över helt till ersättning och sedan i efterhand ångra sig för att man inte gav det en chans om man egentligen vill amma. Det är knöligare att få igång en amning som man avslutat om man skulle ångra sig (även om det i flertalet fall går) än att omvärdera ett tidigare beslut att fortsätta amma fast på begränsad diet.

Här hemma så äter dottern utan mjölk, ägg, soja, baljväxttillsatser, skaldjur, tomat, citrus, jordgubbar, nötter, vanilj, plommon, kiwi, konserveringsmedel E200-E202, nästan havrefritt och ett par saker till och sen måste jag själv ha helt fritt från alla spannmålen. Så det går alldeles utmärkt att klara sig utan mycket. Jag lagar vanligtvis 1 huvudrätt och sen kan det skilja lite på tillbehören, tex så gör jag egen majspasta enbart till mig själv och vanlig vetepasta till övriga familjen. Man vänjer sig. Det alllra mesta går faktiskt att få till med lite trixande och andra produkter.
  • Blå Flygare
    trållmor skrev 2010-03-25 22:17:13 följande:
    Jag har ju skrivit i tråden förut om Neelah, våran lilltjej född i dec -09, och hennes problem. Genom uteslutning och provokation har vi konstaterat mjölk- och äggallergi. Sen var hon jättefin i någon vecka, för att sedan få nya nässelutslag, börja blöda från huden när vi smörjer henne, blåsor, dålig i magen mm. Igår fick jag träffa läkaren (samma läkare som vi har till de övriga barnen), men hon ville bara prata preliminärt om Neelah då vi var där främst för Mattis och Timon. Mattis ska ju få provokation på sjukhuset nästa gång då de är rädd för hur stark reaktion han ska få, men det är ju en helt annan historia som jag inte orkar gå in på nu. Nu är det Neelah Jag helammar fortfarande och äter mjölk- och äggfritt. Läkaren tyckte att jag skulle sluta med soja, alla sorters nötter och bönor, samt vete. Fisk gick vi inte in på direkt då jag inte äter fisk, men jag glömde ju att ta upp fiskoljan jag äter. Sen skulle jag heller inte äta det som de övriga barnen är allergiska mot, alltså deras individuella allergier. För hon visste ju att det skulle ta tid innan jag skulle få komma till dietisten, och därför kunde jag påbörja hemma med att dra ner på dessa produkter för att förhoppningsvis ha slutat helt innan mötet med dietisten. Åhhh, var börjar man??? Vilka fallgropar finns det??? Jag vill verkligen inte sluta amma, men när listan bara växer och växer så vet jag inte längre.... är det bättre för henne om jag slutar amma???
    Menade läk att du skulle utesluta allt det under hela amningsperioden eller under några veckor för att sen provocera en sak i taget? När jag uteslöt under några veckor vid amningens begynnelse så fokuserade jag på vad jag kunde äta ist för tvärt om. Kolla in i miralicias blogg "utan allt" för tips. Fiskolja går bort vid fiskallergi, A tål inte fisk och jag fattade inte verför han var dålig jämt när jag tagit bort ägg - inget annat åt jag dagligen - utom tillskotten {#lang_emotions_dreamer}
  • Snutten

Frisören: Siri har itne reagerat allergiskt på något vaccin. Däremot har hon fått feber etc som en följd av vaccinet, men det får ju många barn.

• trållmor
    Miralicia skrev 2010-03-26 08:15:36 följande:
    Hinner inte vara så utförlig just nu utan är på väg till dagis så återkommer lite senare. Vad har de andra barnen för individuella allergier?Vill du inte sluta amma så tycker jag att du ska ge det en chans till att börja med att utesluta, och sen utifrån det utvärdera om det känns ok att fortsätta på begränsad diet eller om du då känner att det är bättre att sluta amma. Man vänjer sig faktiskt vid det. Det är nog jobbigare att sluta amma och gå över helt till ersättning och sedan i efterhand ångra sig för att man inte gav det en chans om man egentligen vill amma. Det är knöligare att få igång en amning som man avslutat om man skulle ångra sig (även om det i flertalet fall går) än att omvärdera ett tidigare beslut att fortsätta amma fast på begränsad diet.Här hemma så äter dottern utan mjölk, ägg, soja, baljväxttillsatser, skaldjur, tomat, citrus, jordgubbar, nötter, vanilj, plommon, kiwi, konserveringsmedel E200-E202, nästan havrefritt och ett par saker till och sen måste jag själv ha helt fritt från alla spannmålen. Så det går alldeles utmärkt att klara sig utan mycket. Jag lagar vanligtvis 1 huvudrätt och sen kan det skilja lite på tillbehören, tex så gör jag egen majspasta enbart till mig själv och vanlig vetepasta till övriga familjen. Man vänjer sig. Det alllra mesta går faktiskt att få till med lite trixande och andra produkter.
    Vi har på Mattis: mango, lax, chilli och paprika.
    Aliina reagerar på nästan allt rött i maten.
    Timon har den längsta listan där citrusfrukter går bort, rött i maten, äpple, kiwi mm.

Jag själv har ju varit länge under utredning, och sedan jag själv slutade (pga Neelah) med mjölk och ägg, har jag upptäckt hur bra jag blivit i tarmarna. Har numer bara ca 3 diareer/dag *jippie* Dock har jag under senaste veckorna fått väldigt mycket utslag och mina eksem har kommit tillbaka och denna förbannade klåda!!! Det är för mig som de vill sätta på baskost för att se vad det är jag inte tål, så att mina tarmar kanske kan få en normal funktion någon gång. Jag har haft som mest ca 25 diareer/dag!!! Så jag är verkligen villig att utesluta allt, inte bara för Neelahs skull, utan även för att jag själv ska kunna få ett drägligare liv... Men det är inte förrän barnens allergier uppkommit som läkarna fört på tal att det kanske handlar om födoämnesallergier för min egen del också...

Mattis helammade jag i 5 veckor, delammade i 3 veckor till innan jag la ner det helt. Jag orkade helt enkelt inte med det då han var för stor för mig att orka mätta (han vägde ju 5kg när han föddes). Twinsen fick ersättning direkt från start, men jag ammade de i 2,5 månad iaf, innan vi la ner amningen. Den här gången har det funkat jättebra, och jag är så lycklig över att det fungerar, så jag vill verkligen fortsätta!!!

Men det är lite som när mjölkallergin uppdagades; var börjar man? och vad heter allt? Det som vi använt innan, vad får vi plocka bort från det? Jag är nästan helt övertygad om att våra tre stora är sojaallergiker också, men läkaren ville inte skriva något intyg till dagis förrän blodproven är tagna, utan tyckte att det räckte med att vi drog ner på sojaprodukterna hemma för dem tills dess...
    Blå Flygare skrev 2010-03-26 09:48:01 följande:
    Menade läk att du skulle utesluta allt det under hela amningsperioden eller under några veckor för att sen provocera en sak i taget? När jag uteslöt under några veckor vid amningens begynnelse så fokuserade jag på vad jag kunde äta ist för tvärt om. Kolla in i miralicias blogg "utan allt" för tips. Fiskolja går bort vid fiskallergi, A tål inte fisk och jag fattade inte verför han var dålig jämt när jag tagit bort ägg - inget annat åt jag dagligen - utom tillskotten
    Om jag förstod henne rätt så ska jag utesluta tills jag får träffa dietisten, och i samråd med dietisten provocera en sak i taget. Jag ska genast sluta med fiskoljan (och utan att Fredrik får läsa så tackar jag eftersom jag rapar så förb-at äckligt av den )

Skulle behöva länken till Miralicias blogg igen eftersom jag har en ny dator så den är borta från favoriter {#lang_emotions_undecided}
  • trållmor
    Frisören skrev 2010-03-26 21:18:10 följande:
    Har era barn reagerat på vaccin?
    Precis som Snutten, bara med feber, inget annat...
Svar på tråden Allergitråden