• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Frisören
    EL I skrev 2010-02-05 19:52:37 följande:
    jag har smörjt med locobase repair hela tiden jag smörjt med mildison. Mildison 2 ggr/dag och locobase 2 ggr hemma och sen smörjer de minst en gång på dagis.
    ELI: Går ni på någon hudmottagning?
    Har du hört talas om DermaSIlk? Den är nästan magisk! :
    www.medeca.se/ 

Har ju ingen aning om hur din son ser ut, men det kan vara värt att gå upp ett snäpp med kortison t.ex. men Locoid smöja 2ggr/dag i en vecka vila 2 dagar och sedan smörja 1v. med miniderm.
    Enligt ÖL på hud så ger det bättre effekt om man har en paus på 2 dagar (i följd) så att huden får vila sig lite. Annars blir den lätt "van" vid kortisonet. Men som någon sa så är miniderm väldigt svag (dock kortison) och det är ingen fara att smöjrja med.

Snutten: Min tjej reagerade kraftigt på pricktestet,  49 på RAST men visade sig vara kraftigt luftburet allergisk (ägg) med risk för Anafylaxi. Så visst behöver RAST inte visa så jätte högt! Min dotter hade aldrig fått i sig ägg (annat än via luften) och de fick sluta efter andra dosen på provokationen. Reaktionen kom redan efter 1:a dosen.
  • EL I
    Frisören skrev 2010-02-05 20:31:35 följande:
    ELI: Går ni på någon hudmottagning? Har du hört talas om DermaSIlk? Den är nästan magisk! : www.medeca.se/  Har ju ingen aning om hur din son ser ut, men det kan vara värt att gå upp ett snäpp med kortison t.ex. men Locoid smöja 2ggr/dag i en vecka vila 2 dagar och sedan smörja 1v. med miniderm. Enligt ÖL på hud så ger det bättre effekt om man har en paus på 2 dagar (i följd) så att huden får vila sig lite. Annars blir den lätt "van" vid kortisonet. Men som någon sa så är miniderm väldigt svag (dock kortison) och det är ingen fara att smöjrja med. Snutten: Min tjej reagerade kraftigt på pricktestet,  49 på RAST men visade sig vara kraftigt luftburet allergisk (ägg) med risk för Anafylaxi. Så visst behöver RAST inte visa så jätte högt! Min dotter hade aldrig fått i sig ägg (annat än via luften) och de fick sluta efter andra dosen på provokationen. Reaktionen kom redan efter 1:a dosen.
    jag lägger in dig på min adresslista så kan du titta på bilderna i mitt galleri.

vi går inte på hud. jag har inte haft möjlighet att visa sonens kinder förut eftersom de var väldigt nonchalanta på barn och de trodde det berodde på kylan vilket jag VET att det INTE gör.
    ok. jag fick höra från barn att jag skulle gå upp till 3 ggr/dag med mildison men det har inte gett någon förbättring, men kanske ska ta uppehåll någon dag nu då.
    för du menar väl mildison och inte miniderm, för det är väl ingen kortison va?

har inte hört talas om dermasilk. ska kolla in det, men ska nog vänta tills jag varit på barn på tisdag med att ändra nåt tänkte jag.
  • Blå Flygare

DermaSilk är ett specialbehnlat silke, men vet någon var man kan få tag på obehandlad silke? Jag hade vävda sånna bitar till S och hennes röda rumpa, och de var fantastiska, de smörjde in huden naturligt. Hade velat ha samma nu men kan inte hitta (hittar stickade men vill ha vävda), hade även velat ha vantar mm i samma matrial!

• Mela78

Tack för infot ang de olika testerna! Har lite bättre koll nu och det var visst inte så många olika ändå.
    Har gjort pricktest på dottern som varit neg på ägg, mjölk och soja. Blodprov (RAST?) visar på äggallergi men inget på mjölk eller soja. Om jag sen lägger till hur hon reagerar på de olika livsmedlen borde det vara så att hon har en snabb reaktion på ägg och långsam på mjölk och soja? Finns det större chans att långsamma reaktioner växer bort än snabba? Och hur pass allergisk ska man vara innan läkare skriver ut adrenalinpennor och kortison?

• Blå Flygare
    EL I skrev 2010-02-05 20:42:20 följande:
    jag lägger in dig på min adresslista så kan du titta på bilderna i mitt galleri. vi går inte på hud. jag har inte haft möjlighet att visa sonens kinder förut eftersom de var väldigt nonchalanta på barn och de trodde det berodde på kylan vilket jag VET att det INTE gör. ok. jag fick höra från barn att jag skulle gå upp till 3 ggr/dag med mildison men det har inte gett någon förbättring, men kanske ska ta uppehåll någon dag nu då. för du menar väl mildison och inte miniderm, för det är väl ingen kortison va? har inte hört talas om dermasilk. ska kolla in det, men ska nog vänta tills jag varit på barn på tisdag med att ändra nåt tänkte jag.
    Man kan behöva en mjukgörande som miniderm utöver kortisonet som mildison. kortison 2 ggr/dag och mjukgörande några ggr efter behov.
  • EL I
    Blå Flygare skrev 2010-02-05 21:06:20 följande:
    Man kan behöva en mjukgörande som miniderm utöver kortisonet som mildison. kortison 2 ggr/dag och mjukgörande några ggr efter behov.
    ja men om jag kör med locobase repair, är inte det bra eller?
  • Frisören
    EL I skrev 2010-02-05 21:11:03 följande:
    Åh förlåt för min trötta gröthjärna{#lang_emotions_wink} Menade såklar Mildison, Locobase är bra har jag hört, men sedan finns det många diskussioner kring detta med Parabener och mineraloljor{#lang_emotions_undecided}
  • EL I
    Frisören skrev 2010-02-05 22:08:34 följande:
    Åh förlåt för min trötta gröthjärna Menade såklar Mildison, Locobase är bra har jag hört, men sedan finns det många diskussioner kring detta med Parabener och mineraloljor
    har du sett bilderna i mitt galleri? är det nåt du känner igen??

ok vad säger de om det då
  • Snutten

Frisören: men Siri ger inte utslag alls på några allergitester. Ändå gar vi fått en kraftig astma reaktion på fisklukt häromveckan. Hon är allergisk mot fisk sedan tidigare och har reagerat med kraftiga kräkningar men detta var nytt att hon fick andnöd av att de serverade fisk på dagis.

Hur gick provokationen till när ni gjorde det på sjukhuset?

• Blå Flygare
    EL I skrev 2010-02-05 21:11:03 följande:
    Den är bra om man vill ha något fett som skyddande lager och ger fukt åt huden. Det bra med miniderm är att den mjukar upp huden också. Bra när det är "krokodilhud".
Svar på tråden Allergitråden