• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Mela78 skrev 2010-02-07 20:47:02 följande:
    Måste bara berätta att igår när jag var och handla tänkte jag leta efter den mjölkfria vällingen från Semper. Den fanns inte, men det fanns en del annat som jag inte sett innan. De hade möblerat om lite bland vällingar och grötar och satt upp nya lappar (såna med pris osv.). De som jag reagerade på och inte kan minnas att jag skulle ha sett innan var "mjölkfri mild välling, från 6 mån", "Mjölkfri fullkornsvälling, från 1 år" och "Mjölkfri fullkornsgröt, 8 mån" alla förpackningar från Semper, på 300 gr och kostar 46,90. För visst har dessa inte funnits innan? Sen hade Enagos välling försvunnit.
    men gud!! jag har inte sett nån av de där på affären. har varit både på maxi o coop...finns ju väldigt mkt att välja på då!
    är det sojafritt också??
  • Mela78
    EL I skrev 2010-02-07 20:49:45 följande:
    men gud!! jag har inte sett nån av de där på affären. har varit både på maxi o coop...finns ju väldigt mkt att välja på då! är det sojafritt också??
    De fanns inte inne, de hade bara satt upp lapparna och så var det tomt där de förpackningarna skulle vara. Vet inget om innehållet tyvärr. Hoppas på sojafritt!
    Det var på Coop Forum jag var.
  • Frisören
    Mela78 skrev 2010-02-07 20:53:43 följande:
    De fanns inte inne, de hade bara satt upp lapparna och så var det tomt där de förpackningarna skulle vara. Vet inget om innehållet tyvärr. Hoppas på sojafritt! Det var på Coop Forum jag var.
    Woho, det tjoar jag för!

3 dagar med vaniljsocker nu och lilla damen är prickig och stopp i magen=( Men enligt dietisten så är det mycket ovanligt att vara allergisk mot vanilj?
    Erfarenherer någon?
  • Kavat
    Frisören skrev 2010-02-07 21:00:19 följande:
    Woho, det tjoar jag för! 3 dagar med vaniljsocker nu och lilla damen är prickig och stopp i magen=( Men enligt dietisten så är det mycket ovanligt att vara allergisk mot vanilj? Erfarenherer någon?
    Miralicias dotter tål inte vanilj har jag för mig.
    Även om det är ovanliga saker att vara allergisk mot så innebär det inte att hon inte reagerar. Trist, oavsett.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-02-07 17:46:02 följande:
    ok ska tänka på det så får jag höra med barn vad de tycker. en fråga till ang min son. eftersom jag aldrig haft nåt barn med eksem/utslag innan så har jag inte reflekterat över vissa saker men i dag t ex så åt sonen  pannkakor till lunch vid 13.30 (jag vet han får det rätt ofta nu, mest för att testa.. vet inte om det är dumt eller inte men det är det jag sett ett mönster kring, så han får det kanske 1-2 ggr/v) han var "fin" i huden innan. bara lite lite torr och lite lätt röd som han alltid är nu förtiden. Sedan var det likadant fram till 17 då jag la honom för att sova en powernap. Han sov ca 20 minuter. När jag tar upp honom är han illröd igen om kinderna. Nu har han varit vaken i ca 20 min och är fortfarande illröd...kan det vara pga att han blev varm när han sov? sitter det i så länge, eller tror ni det är av nåt han ätit igen??
    Vad tror du själv?
    Blir han alltid illröd när han sovit?
  • Kavat

EL I , kolla på mina starka bilder så ser du hur sonen såg ut för något år sedan när vi inte smörjt honom en morgon och bara varit här hemma och klättrat runt.
    Så ser han alltså ut om han bara får kontakt med vete och havre. Men på den bilden är "det ingenting" mot vad han ser ut om han får det i sig. Den illröda färgen han har på en bit av ena kinden, så såg han ut på hela kinderna.
    Oftast är han mycket finare i huden nu än den andra bilden, där han också är lite flammig i färgen, men det är ju gamla eksem som inte läkt riktigt.

• EL I
    Kavat skrev 2010-02-07 21:14:29 följande:
    EL I , kolla på mina starka bilder så ser du hur sonen såg ut för något år sedan när vi inte smörjt honom en morgon och bara varit här hemma och klättrat runt. Så ser han alltså ut om han bara får kontakt med vete och havre. Men på den bilden är "det ingenting" mot vad han ser ut om han får det i sig. Den illröda färgen han har på en bit av ena kinden, så såg han ut på hela kinderna. Oftast är han mycket finare i huden nu än den andra bilden, där han också är lite flammig i färgen, men det är ju gamla eksem som inte läkt riktigt.
    ser ju ut som min son när han har en bra dag...

ang om han är röd när han sovit så nä det brukar han oftast inte vara om han inte sovit väldigt länge och haft lite mkt på sig eller är lite sjuk. han var lite svettig när han vaknat så tänkte om det berodde på det men han var röd hela kvällen sen fast inte så där jätteilsket som det KAN bli.
    kinkig och klängig o så var han också

Innan har jag ju relaterat det till de dagarna han varit BRA på kinderna men problemet sista veckan är att han mer eller mindre varit röd varje dag, på eftermiddagarna oftast. han är ofta rätt "fin" på fm men sen blir han röd framåt em/kvällen.
  • EL I

hmm nu känns det verkligen som om det kunde vara veteallergi för det är ju PRECIS som min son fast han blir ju  rödare som sagt.
    Hur testar man vete förutom patchtest?? minns inte vad du berättat!
    Kan det växa bort??

• Kavat
    EL I skrev 2010-02-07 21:30:08 följande:
    hmm nu känns det verkligen som om det kunde vara veteallergi för det är ju PRECIS som min son fast han blir ju  rödare som sagt. Hur testar man vete förutom patchtest?? minns inte vad du berättat! Kan det växa bort??
    Det behöver ju inte vara det bara för att det är lika, men något är det ju. Har du skrivit matdagbok och när han blir röd? Kan du kolla tillbaks och se vad han ätit till lunch/på eftermiddagarna som han kanske inte äter på morgonen? Om det nu är något som skiljer?

Kan ju lika gärna vara havre eller både ock eller då ägg, som du misstänkt. Det är supersvårt att gissa, enda sättet att veta säkert är att utesluta minst 2 veckor och sedan provocera.

Pricktest och RAST kan man göra men visar sällan på sena reaktioner som det låter som din son har. Visade inget på min son.
    Annars så är det patch eller/och uteslutning och provocering som gäller.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-02-07 21:35:22 följande:
    Det behöver ju inte vara det bara för att det är lika, men något är det ju. Har du skrivit matdagbok och när han blir röd? Kan du kolla tillbaks och se vad han ätit till lunch/på eftermiddagarna som han kanske inte äter på morgonen? Om det nu är något som skiljer? Kan ju lika gärna vara havre eller både ock eller då ägg, som du misstänkt. Det är supersvårt att gissa, enda sättet att veta säkert är att utesluta minst 2 veckor och sedan provocera. Pricktest och RAST kan man göra men visar sällan på sena reaktioner som det låter som din son har. Visade inget på min son. Annars så är det patch eller/och uteslutning och provocering som gäller.
    nä det är sant, får avvakta och se. får väl ta en sak i taget o utesluta.

jag ser inget direkt mönster i nåt han äter tyvärr...
    ibland har han varit röd direkt när han vaknar på morgonen men det är inte så ofta, oftast kommer det efter lunch någon gång.

har tänkt på frukt eftersom han ofta blir röd på em o då ätit frukt till mellis...men ibland äter han frukt innan middagen eller till frukost och har då inte blivit röd... så det stämmer inte heller.
Svar på tråden Allergitråden