• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Vi fick avslag på vår begäran av omprövning av vårdbidraget hos fk! Nu ska jag förmodligen överklaga till länsrätten.

• Helle76

Fick hem intygen om allergier igår så nu är alla papper inne så FK kan bedöma om vi har rätt till vårdbidrag eller inte.

Men det stod på intyget att dagis ska smörja deras eksem. Någon som har eller har haft ett dagis som gör det?
  • saffe
    Snutten skrev 2010-02-08 21:58:30 följande:
    Vi fick avslag på vår begäran av omprövning av vårdbidraget hos fk! Nu ska jag förmodligen överklaga till länsrätten.
    Har ni haft VB tidigare? Motiverar dom varför ni inte får något?
  • Ida83

Hej på er!
    Va ett tag sen jag va här nu, men inser igen hur mycket man kan hitta här i receptväg o så. Min Alva, snart 2 år är allergisk mot mjölk, ägg och soja- funderar nu hur ni andra snor ihop nå lättbakat, som en kladdkaka tex. utan detta. Noegg funkar de i istället för ägg tex? Har inte så stor erfarenhet av Noegg- bakade en tårta med det som blev misslyckad (kan ju ha berott på annat med iofs)

Tacksam för svar :)

• Miralicia
    Ida83 skrev 2010-02-09 08:12:04 följande:
    Hej på er! Va ett tag sen jag va här nu, men inser igen hur mycket man kan hitta här i receptväg o så. Min Alva, snart 2 år är allergisk mot mjölk, ägg och soja- funderar nu hur ni andra snor ihop nå lättbakat, som en kladdkaka tex. utan detta. Noegg funkar de i istället för ägg tex? Har inte så stor erfarenhet av Noegg- bakade en tårta med det som blev misslyckad (kan ju ha berott på annat med iofs) Tacksam för svar :)
    Kladdkaka är nog det som är lite småknepigast att få till bra enligt vanligt recept och bara byta ut äggen mot ngt annat som tex no-Egg. No-Egg tycker jag personligen inte fyller så stor funktion i de flesta fall, i varje fall inte när det handlar om bakning.

När det handlar om just kladdkaka så har jag har ett recept på en kladdkakeliknande kaka i min blogg tex
    utanallt.blogspot.com/2009/08/kladdkaka.html
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-02-08 21:58:30 följande:
    Jag undrar också hur de motiverat det. Och hur de kan avslå första ansöken utan ordentlig motivering! Du är duktig du som orkar ta upp det till länsrätten {#lang_emotions_flower}
  • Blå Flygare
    Ida83 skrev 2010-02-09 08:12:04 följande:
    Hej på er! Va ett tag sen jag va här nu, men inser igen hur mycket man kan hitta här i receptväg o så. Min Alva, snart 2 år är allergisk mot mjölk, ägg och soja- funderar nu hur ni andra snor ihop nå lättbakat, som en kladdkaka tex. utan detta. Noegg funkar de i istället för ägg tex? Har inte så stor erfarenhet av Noegg- bakade en tårta med det som blev misslyckad (kan ju ha berott på annat med iofs) Tacksam för svar :)
    Lyxig kladdkaka

150 g mjölkfritt margarin
    2 msk ljus sirap
    3,5 dl socker
    3 dl mjöl
    1 dl kakao
    1,25 dl vatten

Smält margarinet.
    Rör i 2 msk ljus sirap.
    Blanda i socker och sikta i mjöl och kakao.
    Blanda i vätskan.
    Grädda i 175 grader i 30-40 minuter.

Denna kladdkaka känns som de man köper på café; tjock med ett krispigt täcke och naturligtvis kompakt och lagom kladdig i mitten. Samma dag man bakar den smakar den lätt av sirapen, men nästa dag smakar den perfekt.
  • Blå Flygare
    Ida83: Här har jag fler recept som jag prövat och tycker om www.nogg.se/blogg.asp&idBloggCategory=67193&m=2&y=2010&intShowMenu=a2
    De recept jag inte testat än har jag samlat i mina fl-bloggar.
  • Snutten

Fk motiverar beslutet om avslag trots vi har haft vb tidigare och hon är mer allergisk nu är tidigare med att varje ny ansökan behandlas individuellt. Mao de menar att det var ett felaktigkt beslut tidigare. Men beslutet som jag fick hemskickat igår ser väldigt i hophafsat ut. Halva meningar osv. Nu har jag en god vän som är advokat och hon skulle höra sig för lite bland sina kollegor så kanske vi får lite hjälp med att skriva till länsrätten.

Svar på tråden Allergitråden