• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

ELI: precis som föräldrar till handikappade barn har vi mertid. Alltså den tid det tar extra för oss jämfört med någon som har ett friskt barn. Du kan få vb beviljat om fk godkänner en mertid på mer än 7 timmar per vecka, tror jag det är. Sedan kan man få merkostnader godkänt också om de överstiger ca 7000 kr/år. Gå in på fk´s hemsida och läs. Vi begärde omprövning av vårt vb beslut eftersom vi fick avslag helt och innan hade vi 25%, Siri har fler allergier nu är hon hade tidigare. Suck! Papprena om omprövning var inne 1 oktober och i förra veckan var det tre ärenden före oss. Så vi ska få beslut i nästa vecka.

• Blå Flygare
    Kavat skrev 2010-02-06 19:21:30 följande:
     Om du ska söka på båda, ha i åtanke att du inte får från försäkringen om du inte får minst 1/2 vb på båda barnen tillsammans. De skiter ju fullständigt om den ena är hundra gången sjukare än den andra, så fort båda står med i anmälan så räknas det som de delar på vb.
    Det är därför jag bara sökt för S nu, annars hade jag sökt för båda direkt. A's astma är ju en del med... Men känner jag FK rätt så ger det ingen fjärdedel på enbart honom.
  • Frisören

Alltså ELI: Jag tycker verkligen att du ska stå på dig om att få komma till hud! Visst ser köldskador liknande ut, men du har ju mer koll!
    Locoid är nog inte så poppis att ha i ansiktet kom jag på, men däremot så kan man badda eller bada i en en lösning dom har på sjukhuset. Minns inte vad det heter men det är lila{#lang_emotions_cool} Det finns också andra mjukgörnade krämer som innehåller karbamid som kan vara mer effektiva.

Ang. parabener och mineraloljor så finns det teorier (forskning?) som menar att det kan ha bieffekter på hormonbalans mm. Googla på det så hittar du säkert mer info. Jag har lite kort om tid ochkan inte leta åt dig.

VB är värdbidrag och det kan man i vissa fall få från en fjärdedel till ett helt per dag om man har ett barn (eller flera) som kräver mer omvårdnad eller omsorg än ett "vanligt" barn i samma ålder.

• Blå Flygare

Alltså, FK har precis fått in papprena, låter konstigt om de ska ta beslut så direkt? Är det varningsflagg på direkt avslag?? Eller har de så olika rutiner på olika ställen om när man har telefonmötet? Knepigt om det ska ha så olika handläggningstid i gbg och mölndal, jag o snutten har ju intyg från samma läk.

• Snutten

Blå Myran: från det att vi hade intervjun sist så tog det ganska lång tid har jag för mig. De kanske handlägger ärendena på olika sätt på olika ställen. Vå omprövning har ju snart tagit 5 månader. Suck!

• Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-02-06 20:19:36 följande:
    Blå Myran: från det att vi hade intervjun sist så tog det ganska lång tid har jag för mig. De kanske handlägger ärendena på olika sätt på olika ställen. Vå omprövning har ju snart tagit 5 månader. Suck!
    Ok. Tråkigt när det tar tid bara för att papprena ska ligga o samla damm. Drygt med så lång väntan!
  • EL I
    Frisören skrev 2010-02-06 20:08:19 följande:
    Alltså ELI: Jag tycker verkligen att du ska stå på dig om att få komma till hud! Visst ser köldskador liknande ut, men du har ju mer koll! Locoid är nog inte så poppis att ha i ansiktet kom jag på, men däremot så kan man badda eller bada i en en lösning dom har på sjukhuset. Minns inte vad det heter men det är lila Det finns också andra mjukgörnade krämer som innehåller karbamid som kan vara mer effektiva. Ang. parabener och mineraloljor så finns det teorier (forskning?) som menar att det kan ha bieffekter på hormonbalans mm. Googla på det så hittar du säkert mer info. Jag har lite kort om tid ochkan inte leta åt dig. VB är värdbidrag och det kan man i vissa fall få från en fjärdedel till ett helt per dag om man har ett barn (eller flera) som kräver mer omvårdnad eller omsorg än ett "vanligt" barn i samma ålder.
    metylenblått?

ja jag ska höra vad de säger på barn på tisdag först men anser de inte att det är nåt han är allergisk mot. Är han allergisk mot något så borde det ju kanske avklinga av sig själv när vi inte ger det längre?!

Först hade jag lite tankar på äpple efter gårdagen...men i morse var han "bra" på kinderna men ikväll var han illröd igen.. Har i o för sig varit ute i dag men det var ju nollgradigt och vi var inte ute så länge...men klart har han känsliga kinder vid kall luft med tanke på hur han ser ut. Det blir ju inte BÄTTRE av kyla å andra sidan kom detta som sagt när det var plusgrader ute och det är ingen skillnad om han varit inne 3 dagar...det illröda kan komma ändå.
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-02-06 21:38:20 följande:
    Kaliumpergamanat
    ok ska tänka på det så får jag höra med barn vad de tycker.

en fråga till ang min son. eftersom jag aldrig haft nåt barn med eksem/utslag innan så har jag inte reflekterat över vissa saker men i dag t ex så åt sonen  pannkakor till lunch vid 13.30 (jag vet han får det rätt ofta nu, mest för att testa.. vet inte om det är dumt eller inte men det är det jag sett ett mönster kring, så han får det kanske 1-2 ggr/v)
    han var "fin" i huden innan. bara lite lite torr och lite lätt röd som han alltid är nu förtiden.
    Sedan var det likadant fram till 17 då jag la honom för att sova en powernap. Han sov ca 20 minuter. När jag tar upp honom är han illröd igen om kinderna. Nu har han varit vaken i ca 20 min och är fortfarande illröd...kan det vara pga att han blev varm när han sov? sitter det i så länge, eller tror ni det är av nåt han ätit igen??
  • Mela78

Måste bara berätta att igår när jag var och handla tänkte jag leta efter den mjölkfria vällingen från Semper. Den fanns inte, men det fanns en del annat som jag inte sett innan. De hade möblerat om lite bland vällingar och grötar och satt upp nya lappar (såna med pris osv.). De som jag reagerade på och inte kan minnas att jag skulle ha sett innan var "mjölkfri mild välling, från 6 mån", "Mjölkfri fullkornsvälling, från 1 år" och "Mjölkfri fullkornsgröt, 8 mån" alla förpackningar från Semper, på 300 gr och kostar 46,90. För visst har dessa inte funnits innan? Sen hade Enagos välling försvunnit.

Svar på tråden Allergitråden