• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Frisören skrev 2010-02-07 21:00:19 följande:
    Woho, det tjoar jag för! 3 dagar med vaniljsocker nu och lilla damen är prickig och stopp i magen=( Men enligt dietisten så är det mycket ovanligt att vara allergisk mot vanilj? Erfarenherer någon?
    Kavat skrev 2010-02-07 21:03:17 följande:
    Miralicias dotter tål inte vanilj har jag för mig. Även om det är ovanliga saker att vara allergisk mot så innebär det inte att hon inte reagerar. Trist, oavsett.
    Japp, yngsta dottern (=multiallergikern) reagerar på vanilj. Är väl inte någon direkt allergisk reaktion, utan mer överkänslighet/kemisk reaktion av något slag, men det räcker ju.
    Hon fick EnaGos gröt med äpple & vanilj och blev alldeles rödflammig i ansiktet och lite över allt annars. Och har gett liknade reaktion av annat som varit vanilj i som oatly vaniljsås. I nuläget som 3-åring så äter hon tex godis (marshmalllows) som innehåller vanillin, men inget med riktig vanilj i.

Jag har även kommit på/fått berättat för mig att min morfar inte tålde vanilj utan fick ont i magen av det, därav att vi alltid fick vispad grädde till äppelpaj istrället för vaniljsås när det var efterätt om det var middag hemma hos morfar och mormor - något som jag jämt var sur för när jag var liten kommer jag ihåg. {#lang_emotions_wink}(morfar & mormor dog när jag var 7-8 år)

De testar knappast för vanilj utan det är sånt som man får prova sig fram med. När jag nämnde det för barnallergisköterskan på allergicentrum så hade hon aldrig hört talas om det.

Tänker lite när du skriver 3 dagar med vaniljsocker - antar att det är att du introducerar och försöker få dottern att acceptera någon form av mjölkfri ersättning och använder vaniljsockret att kamouflera smaken med lite grann? Det beror ju lite på vad det är för ersättning, men om det är någon form av hydrolysat (Nutramigen, Profylac, Althera, Pepticate tex) så skulle det kunna vara så att det faktiskt är de små rester av mjölkprotein som finns i ersättningen som hon reagerar på och att det inte är vaniljsockret. hydrolyserade ersättningar är ju baserade på olika slags mjölkprotein, men där proteinerna har sönderdelats till så små delar att kroppen inte bör reagera allergiskt på dem, men om man är väldigt känslig så kan man reagerar på mjölkproteinet ändå och då istället behöver ha en ersättning som är baserad på 100% fria aminosyror som Neocate eller Nutramigen AA.
    Jag har inte nån direkt koll på er historia.
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-07 20:53:43 följande:
    De fanns inte inne, de hade bara satt upp lapparna och så var det tomt där de förpackningarna skulle vara. Vet inget om innehållet tyvärr. Hoppas på sojafritt! Det var på Coop Forum jag var.
    Enligt inlägg av sanHbg i mjölkallergitråden för bebisar innehåller 6-månaders vällingen detta:

"rismjöl, maltodextrin, veg.olja, risprotein, mineraler (kalcium, fosfor, järn, zink, jod), aminosyror(lång lista, behöver du den lägger jag till den), vitaminer(a,d,e,c, riboflavin, niacin, b6, folsyra, b12, pantotensyra), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin"

På vårt Ica hade de 8 månaders gröten och 1 års fullkornsvälling. Alla är baserade på ris, vete och äpple. Tog kort på innehållsförteckningen, men det går inte läsa i mobilen ...
    Alla är blå förpackningar märkta Special Nutrition.
    Ansvarig för barnmat på vårt Ica trodde att hon fått alla nyheter hon skulle få, men skulle kolla om 6 månaders vällingen finns i Icas sortiment, eller om det av något skäl var bortplockad där. EnaGos tre sorter fanns alla kvar i hyllorna, men jag läste inte på lappen om det var på utgående. Hon sa dock inget om det när vi båda stod och jublade över att det kommit mer mjölkfritt.
  • Mela78
    Amulett skrev 2010-02-08 12:48:59 följande:
    Enligt inlägg av sanHbg i mjölkallergitråden för bebisar innehåller 6-månaders vällingen detta: "rismjöl, maltodextrin, veg.olja, risprotein, mineraler (kalcium, fosfor, järn, zink, jod), aminosyror(lång lista, behöver du den lägger jag till den), vitaminer(a,d,e,c, riboflavin, niacin, b6, folsyra, b12, pantotensyra), emulgeringsmedel (sojalecitin), kolin" På vårt Ica hade de 8 månaders gröten och 1 års fullkornsvälling. Alla är baserade på ris, vete och äpple. Tog kort på innehållsförteckningen, men det går inte läsa i mobilen ... Alla är blå förpackningar märkta Special Nutrition. Ansvarig för barnmat på vårt Ica trodde att hon fått alla nyheter hon skulle få, men skulle kolla om 6 månaders vällingen finns i Icas sortiment, eller om det av något skäl var bortplockad där. EnaGos tre sorter fanns alla kvar i hyllorna, men jag läste inte på lappen om det var på utgående. Hon sa dock inget om det när vi båda stod och jublade över att det kommit mer mjölkfritt.
    Va glad jag blir att det mjölkfria sortimentet uttökas! Ska bli så spännande att prova dessa nya produkter och se om dottern gillar och tål de! Hoppas bara att Enago välling är tillfälligt slut på "min" affär och återkommer igen, för dottern gillar verkligen den vällingen.
  • Maddisen80

Jag tål inte gluten ,laktos, mjölkprotein ,vet ni något billigt man kan köpa eller göra så man har frukost i en vecka, nu får jag gå och köpa varje dag :(

• Mela78
    Maddisen80 skrev 2010-02-08 13:41:41 följande:
    Jag tål inte gluten ,laktos, mjölkprotein ,vet ni något billigt man kan köpa eller göra så man har frukost i en vecka, nu får jag gå och köpa varje dag :(
    Om du tål havre kan du köpa rent havre och göra gröt på.
  • Mela78

Kom på risgrynsgröt, polentagröt, musli eller flingor med rismjölk. Borde även de räknas till billig frukost. Eller kanske kräm med eller utan rismjölk, men det är ganska mycket snabba kolhydrater dock.

• Amulett
    Maddisen80 skrev 2010-02-08 16:10:03 följande:
    Jag tål semper rena havre, tackar så mycket för tipset .
    Gör en smoothie på ren havre och havremjölk eller rismjölk. Jag har receptet i min blogg, bland de första inläggen tror jag. Banan, oboy, dryck, havregryn var innehållet om jag minns rätt.
  • Frisören
    Miralicia:

Nej, inte riktigt. Min tjej står på basdiet just nu. De skulle ha kalas på fsk och då skulle alla barnen få mjölk och äggfri vaniljbullar. Så det var lite därför vi valde att testa med just vanilj.
    Tanken är att vi inför ett livsmedel var 4:e dag ungefär. Idag har vi infört banan.

Fick svaren från senate RAST och plommon, pälsdjur, mjölkprotein samt gluten- alla neg. på svaren. Men vi fortsätter luska genom dieten.
    Hon har även dalat ytterliggare på sin kurva och tappat så mycket som 800g på 2 veckor...

Skönt att höra att hon inte är den enda isf. Vi ska försöka på nytt om 3v. så man verkligen ser att det är vaniljen och inte en tillfällighet.
  • Maddisen80
    Mela78 tackså mycket för ditt tips , jag äter risdiet kostar 30 kr håller ungefär en vecka,men de är inte supergott ,men det går.
Svar på tråden Allergitråden