• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • JPL

Probiomax innehåller citronsmak från apelsinolja så det är kanske inget för citrusallergiker. Beroende på hur känslig man är. Annars är de goda och bra och killarna gillade dem på den tiden jag fortfarande våga ge dem det.

Jag prenumererar på Råd och Rön och i senaste numret var det en insändare ang att d-dropparna innehåller butylhydroxianisol. Ett konserveringsmedel som är känt för att vara allergent och kan ge humörsvängningar och hyperaktivitet hos barn. Svaret var ett urvattnat att det ju är godkänt i EU och att vi i Sverige minsann gett (A)D-droppar sedan 1973. Som om det hjälper de som har reagerat sedan dess och inte vetat om det ...

• Blå Flygare
    JPL skrev 2010-02-17 08:55:57 följande:
    Probiomax innehåller citronsmak från apelsinolja så det är kanske inget för citrusallergiker. Beroende på hur känslig man är. Annars är de goda och bra och killarna gillade dem på den tiden jag fortfarande våga ge dem det. Jag prenumererar på Råd och Rön och i senaste numret var det en insändare ang att d-dropparna innehåller butylhydroxianisol. Ett konserveringsmedel som är känt för att vara allergent och kan ge humörsvängningar och hyperaktivitet hos barn. Svaret var ett urvattnat att det ju är godkänt i EU och att vi i Sverige minsann gett (A)D-droppar sedan 1973. Som om det hjälper de som har reagerat sedan dess och inte vetat om det ...
    Jösses, en så reaktion på ett så litet barn som 1 mån och fram till 2 år, hur många tänker på att testa andra droppar?? Jag ska genast berätta för en bekant med en mycket pigg och aktiv 1-åring med sömnproblem.
  • Kavat
    Probiomax innehåller citronsmak från apelsinolja så det är kanske inget för citrusallergiker. Beroende på hur känslig man är. Annars är de goda och bra och killarna gillade dem på den tiden jag fortfarande våga ge dem det. Jag prenumererar på Råd och Rön och i senaste numret var det en insändare ang att d-dropparna innehåller butylhydroxianisol. Ett konserveringsmedel som är känt för att vara allergent och kan ge humörsvängningar och hyperaktivitet hos barn. Svaret var ett urvattnat att det ju är godkänt i EU och att vi i Sverige minsann gett (A)D-droppar sedan 1973. Som om det hjälper de som har reagerat sedan dess och inte vetat om det ...
    Suck! Jag är inte förvånad. Tack för infon!
  • mummy40
    Kavat skrev 2010-02-17 14:50:51 följande:
    Suck! Jag är inte förvånad. Tack för infon!

Mmm,är precis vad jag misstänkte tidigt på Alex.Fick han D-dropparna så blev han etter värre:grinigare,och nåt så inåt missnöjd...Matas D-droppar märker jag ingenting av.Ni andra som fick dom med JPL:s goa hjälp,hur tycker ni dom är?
  • Kavat
    mummy40 skrev 2010-02-17 18:44:57 följande:
    Probiomax innehåller citronsmak från apelsinolja så det är kanske inget för citrusallergiker. Beroende på hur känslig man är. Annars är de goda och bra och killarna gillade dem på den tiden jag fortfarande våga ge dem det. Jag prenumererar på Råd och Rön och i senaste numret var det en insändare ang att d-dropparna innehåller butylhydroxianisol. Ett konserveringsmedel som är känt för att vara allergent och kan ge humörsvängningar och hyperaktivitet hos barn. Svaret var ett urvattnat att det ju är godkänt i EU och att vi i Sverige minsann gett (A)D-droppar sedan 1973. Som om det hjälper de som har reagerat sedan dess och inte vetat om det ... Mmm,är precis vad jag misstänkte tidigt på Alex.Fick han D-dropparna så blev han etter värre:grinigare,och nåt så inåt missnöjd...Matas D-droppar märker jag ingenting av.Ni andra som fick dom med JPL:s goa hjälp,hur tycker ni dom är?
    Vi har ju haft Matas sen länge och här funkar de fint. Kunde ju inte ge sonen de svenska AD-dropparna för han blev ännu kassare, så jag bytte rätt snabbt.
  • saffe

Matas D-droppar funkar bra! Problemet är att komma ihåg o ge, eftersom dom står i kylskåpet...

• Prince or Princess

var får man tag på dessa matas d-droppar??

• Blå Flygare
    Mamsie skrev 2010-02-17 08:11:37 följande:
    Jag ringde dagisavdelningen och sa att de inte ska tveka på att ge honom Aerius. GE FÖRST, FUNDERA EFTERÅT. RING MAMMA/PAPPA. TA DET LUGNT jag fick upprepa de flera gånger: Ge medicinen först och fråga sen. Börja inte fundera på om och eventuellt och de andra barnen är ju röda av uteluften och man kan väl klia sig på benet om tex tyget kliar. Ge medicinen först och fundera först efteråt!!!  Hur svårt kan det va???
    Jadu, det kan man fråga  sig. Jag har gett samma info ang astman till småbarnsavd utan att få fram det. De gav nästan aldrig medicin, och när de väl gav hamnade hon ändå på akuten. Nu på storbarnsavd har jag gett precis samma info och jag får veta då och då att de gett medicin utifall att. Och ist för att få höra att "hon är förkyld - hon har hostat hela dagen och varit hängig" får jag nu veta  "hon var lite trött och hostig så vi gav medicin och då blev hon pigg så det var nog det". Halleluja!
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-02-17 19:47:41 följande:
    var får man tag på dessa matas d-droppar??
    Danmark. Jag har skickat bud med min kompis. JPL(?)  åkte dit en gång också.
  • EL I

Detta har nog inte så mkt med allergi att göra men måste fråga ändå eftersom många här tyvärr har barn som varit sjuka en hel del.
    Min sin på 14 månader (han som inte tål mjölk o soja) har fått magsjuka o har haft det i ca 2 dygn nu. I morse upptäckte mannen och jag att han var KNALLBLÅ om läppar, tå-och fingernaglar samt lite fläckvis i ansiktet...

Det har sedan kommit och gått hela dagen (men mest på läppar och på kinder). Han är inte blå hela tiden men rätt ofta under dagen.
    Någon som varit med om samma?? Nåt man borde oroa sig för?? Han verkar inte ha problem med andningen (mer än sitt vanliga rossel).

Hans f d röda kinder är numer lite melerade i blått...

Svar på tråden Allergitråden