• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Kavat skrev 2010-02-15 19:14:08 följande:
    Skit också! Nu är sonen helt prickig igen! Som röda utslag med finnliknande prick i sig. Men han är inte helt täckt, som nässelutslag över stora partier utan det är lite här och var över mestadels benen. Ingen aning återigen vad han fått i sig. Om det inte är så att han inte har fått i sig något han inte ska. Dock åt vi champinjoner i lördags kväll och han ville smaka. Det kom ner och kom upp direkt med en dl saft... Sen kliade det massa i munnen och han höll på att harkla sig och ja, min första reaktion var att det var allergiskt i och med att han reagerade likadant på t.ex Kåvepenin, det vände precis när han svalt... Han fick som sagt aerius och nu är han helt prickig, men det är ju två dygn efter... Bläää. Alternativet är en snabb reaktion på Felix potatisplättar (av druvsocker). Tycker att det kliar i mitt ansikte också, så.. Men har mailat dem i alla fall för att höra efter om det är vete.
    plutten!!
    Står det inget om det är vete i eller?

Är det någon annan gång han reagerat på nåt som ni inte vet eller har ni liksom "hittat" alla allergier nu?
  • Frisören
    Kavat skrev 2010-02-15 19:14:08 följande:
    Skit också! Nu är sonen helt prickig igen! Som röda utslag med finnliknande prick i sig. Men han är inte helt täckt, som nässelutslag över stora partier utan det är lite här och var över mestadels benen. Ingen aning återigen vad han fått i sig. Om det inte är så att han inte har fått i sig något han inte ska. Dock åt vi champinjoner i lördags kväll och han ville smaka. Det kom ner och kom upp direkt med en dl saft... Sen kliade det massa i munnen och han höll på att harkla sig och ja, min första reaktion var att det var allergiskt i och med att han reagerade likadant på t.ex Kåvepenin, det vände precis när han svalt... Han fick som sagt aerius och nu är han helt prickig, men det är ju två dygn efter... Bläää. Alternativet är en snabb reaktion på Felix potatisplättar (av druvsocker). Tycker att det kliar i mitt ansikte också, så.. Men har mailat dem i alla fall för att höra efter om det är vete.
    Ush!
    Sådant borde de ju deklarare ordentligt tycker man. Men man blir ju inte direkt förvånad längre{#lang_emotions_undecided}

Hoppas han mår bättre snart!
  • Kavat

Han har varit sådan här minst en gång innan. Precis samma sorts utslag. Men dum som jag var skrev jag inte upp då, och jag minns inte.

Tyvärr så anser de i EU att vissa saker inte behöver vara märkta för det är inget som man "ska" reagera på om man är glutenintolerant eller veteallergisk.
    Det är t.ex glukossirap, stärkelse, druvsocker eller dextros t.ex
    Finns i mycket tyvärr... Och är då ibland majs, men ofta blandningar med vete.

Till och med jag som bara är glutenintolerant och bör tåla mer än en veteallergiker reagerar på glukossirap och stärkelse om det är vete.
    Skittrist för det märks alltså inte med vad det är i många fall. Och står det inte vad det är i parentes så vågar jag oftast inte chansa. Men det här var nytt. Vet inte om det är dem så ska inte skylla på dem än, men även jag har kli i ansiktet och är lite knottrig, så jag skulle faktiskt bli rätt förvånad om det inte är det då det är det enda vi har ätit som är "misstänkt" idag...

• Mamsie

Hej på er!
    Jag har inte haft dator i helgen så jag passar nu istället på att tacka er, Miralicia mfl, för råd o kommentarer om sonens allergireaktion i förra veckan

Jag ringde allergimottagningen och sköterskan skulle se om läkaren vill ha kvar min son på nuvarande mediciner eller om han vill ändra nåt, tex skriva ut Betapred.

I övrigt sa sköterskan att vi hade handlat rätt men att det hade räckt med Tavegyl eftersom han redan hade fått sin morgondos (dubbeldos) med Aerius.

Nu ska vi bara drilla förskolepersonalen. Vi har försökt förr men  men... {#lang_emotions_foot_in_mouth}
     Mormor har nu i alla fall fattat att hon måste säga till med en gång som han börjar klia sig extra eller om hon ser utslag

Läser här att det varit fler incidenter i tråden. Usch, jag ryser! Hoppas ni kommer på vad som utlöst det!

Ha en bra dag!

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Amulett

Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag.
    Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland.
    Isola Bio Riskräm heter den.
    Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt.
    http://www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden).

Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl

• Kavat
    Amulett skrev 2010-02-16 10:20:08 följande:
    Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag. Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland. Isola Bio Riskräm heter den. Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt. www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden). Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl
    Sojasläkting, tyvärr...
  • Miralicia
    Hittade en ny produkt (som iaf inte jag sett tidigare) i allergihyllan på ICA Maxi idag. Matlagningsgrädde baserat på ris (ekologiskt). Kan ju vara bra att få alternativ till havregrädden ibland. Isola Bio Riskräm heter den. Innehåller: vatten, ris, solrosolja, carobmjöl och havssalt. www.gustatus.se/Glutenfriavaror.htm (den som visas högst upp på bilden). Någon annan kan säkert svara på eventuella risker med carobmjöl
    Carob är "samma sak" eller kanske ursprung från samma växt som fruktkärnmjöl, johannesbrödsmjöl, dvs E410

Att de kallar den sojafri är ju för att den faktiskt inte innehåller just soja (det är ju just soja som det är märkningskrav på) utan är "bara" en form av växt som hör till baljväxtsläktet.

Men jag kan säga att efter att a testat den rismatlagningskrämen vid ett tillfälle för ett par år sedan (innan dottern reagerade på soja) att den tillför i princip ingenting vad gäller smak eller konsistens etc till matlagningen, havregrädde eller kokosmjölk är mycket bättre.
  • Snutten

Den där risgrädden är jätteäcklig. Vi har testat den. Smakar kemiskt på nåt sätt. Håller med övriga om att det är bättre med kokosmjölk eller havregrädde. Jag har även sett från samma tillverkare en "grädde" gjord på bovete, men jag kollade inte innehållsdeklarationen och har inte testat den heller.

• Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-02-15 16:11:41 följande:
    Som något positivt vill jag tipsa om något jag såg annons på idag... probiotika utan det mesta och det finns gratisprov att beställa... www.probiomax.se/
    Tack! Har beställt gratisprov
    Åh, kul att det kommer ut nåt alternativ till de andra produkterna.
    För vår del funkar det inte pga carob, men det kan ju mycket väl funka för andra soja-allergiker som tål en del baljväxter
  • Mamsie

Btw så pratade jag med allergiläkaren igår;

Max prover visar bara snabb reaktion på mjölk men vi är nästintill säkra på att han inte fått i sig det.
    Andra alternativet är att mormor hade bakat hemma (med "normala"ingredienser) och att det funnits i luften när Max kom dit och fått in det via andningsvägarna.
    Tredje alternativet är att han reagerade på något nytt, så jag ska höra med kokerskan på dagis EXAKT vad han ätit den dagen.

Att han fick en hel Aerius på morgonen har troligen räddat honom och då tog nästa dos ner de akuta symtomen. Vi gjorde rätt i att avvakta hemma eftersom hans andning och medvetandegrad var opåverkad

Jag ringde dagisavdelningen och sa att de inte ska tveka på att ge honom Aerius.
    GE FÖRST, FUNDERA EFTERÅT. RING MAMMA/PAPPA. TA DET LUGNT
    jag fick upprepa de flera gånger:
    Ge medicinen först och fråga sen. Börja inte fundera på om och eventuellt och de andra barnen är ju röda av uteluften och man kan väl klia sig på benet om tex tyget kliar.
    Ge medicinen först och fundera först efteråt!!! 

Hur svårt kan det va???

Nähupp, ringa kokerska var det ja. Hon är i alla fall vettig numera...

Vi ses senare!
    // kram

Svar på tråden Allergitråden