• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Frisören skrev 2010-02-12 10:42:22 följande:
    Hej, tjejer! Här hemma hade vi också en allergisk reaktion, en medelmåttig. K stora tjejen fick Amimox efter en infektion i hennes op sår. Hon har ätit en hel kur innan och jag sa att hon tål det. Femte dygnet, när hon hade fått på kvällen ca. 5 min efter så säger hon att det kliar. Och som ni vet så går det ju löss på fsk och jag tänkte - jäklar! Nu har vi fått löss! Jag sa till henne att somna, men hon kliade sig som en tok. När jag sedan tänder lampan så ser jag att hon har massor m nässel på hals, bål, nacke och rygg. Jag går för att hämta Aerius (eg. lillasysters) då kommer världens kaskad spya, samt indragningar och hosta. Läpparna börjar svullna. Jag ger airomir. Jag ser ganska omgående att det iaf inte blir värre och jag har en Anapen hemme (även den lillasysters) så vi avvaktar. Konstigt nog så släpper det ganska fort! Så nu har hon blivit remitterad till mottagningen även hon. Tre dagar efter börjar hon få ont i snippan och är allmänt gråtmild. Jag tänker såklart på svamp. Men får inte titta. På kvällen är det dags för badet, jag tar av henne trosorna och ser en MASSA blod så in till akuten. Jag som mamma befarade såklart det absolut värsta, det man inte ens vill tänka på!!! Väl inne säger de att det inte alls är ovanligt att små flickor petar upp saker där. Testerna visar inget protein,nitrit el. blodkroppar. Läkaren sa, ja, men det kan komma lite blod om man har ex. streptococker el svamp. När jag sedan visade mängden blod sa hon rakt ut OJ! Sedan kom ett helt team och tittade på min stackars flicka som inte alls tyckte det var särskillt mysigt att ha ett gäng främlingar tittandes mellan benen. Hur som, mödomshinne och en annan "grej" var helt orörda. Inget har hänt henne så. Vi har tagit prover för att se vad hon har drabbats av samt ska även hon få bada "lila-bad". Kändes viktigt att skriva om det här eftersom jag blev skärrad, och om någon av er som har döttrar råkar ut för en blödning så var LUGN. Det behöver inte batyda det värsta...
    Usch, det lät läsktigt det med.. Hoppas hon mår bättre nu!
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-02-12 09:24:26 följande:
    Lite "läskigt" att läsa om Mamsies son. Igår kväll blossade vår son upp med en massa utslag, vet inte fortfarande varför. Kom på mindre än tio minuter så var hela bålen nästan full, lite på armar och ben, nacken är helt täckt och hårbotten och så lite i ansiktet också. Ser ut som nässelutslag, men de har inte försvunnit eller ens minskat trots Tavegyl. Men han mådde bättre efter Tavegylen, gjorde inte ont och kliade inte efter ett tag. Har varit uppe många gånger i natt för att titta till honom, och så har han varit vaken en del också. Hade feber inatt med. Undrar om det verkligen är en allergisk reaktion, och mot vad i så fall? Han är vad vi vet enbart allergisk mot cashew och pistage, vilka vi inte har hemma. Vi äter väldigt skonsam mat pga dotterns allergier. Han hade knappt ätit under dagen heller. Kanske är någon av barnsjukdomarna istället, typ scharlakansfeber? Men borde inte han vara påverkad på något sätt då mer än utslagen?
    Usch, vad massa reaktioner alla barn får.
    Säger som övriga. Man får ju sämre immunförsvar när man är sjuk och då kan man reagera genom nässelutslag på något som kroppen i vanliga fall klarar att försvara sig mot. Kroppen har ju full rulle att försvara sig mot sjukdomen. Sen kan ju allergier bryta ut när som helst och att det gör det under sjukdom är inte ovanligt.
    Men det kan ju naturligtvis vara annat också. Hoppas att det ger med sig!
  • Miralicia

Så himla frustrerande det är att inte få utreda ordentligt (extremt torr hud, eksem, eksem där huden blir som pansar och spricker så att det blöder på händerna, trög mage, allmän håglöshet och tar sig inte för något, spinkiga armar och ben - ingen rumpa och halvstor/"tjock" buk ). Det är multiallergikerns bror jag pratar om, men han har inga problem enligt mamman då.

Det är bara torr hud har de sagt på bvc för ett par år sedan (samma bvc där jag vet att de säger åt mammor att utesluta laktos vid misstanke om reaktion på mjölk) och mamman och hennes pappa är lika dan. Men det är absolut ingenting, men kanske om några veckor att hon kan ringa vc (där "laktos-bvc" också håller till), för att få tyst på oss, men vi "får" inte göra något själva för henne för det litar hon inte på att vi inte försöker sätta några griller i skallen på de på vc.{#lang_emotions_undecided}

• Blå Flygare
    Mamsie skrev 2010-02-11 22:27:09 följande:
    Hej hej tjejjer! Jag bara måste få skriva av mig till någon som förstår! (Kavat, Myran och alla fantastiska allergimammor) Nu känns det bättre när jag fått skriva här. Tack för att ni finns! Jag ska kolla hans hud inna jag lägger mig så att jag kan sova lugnt inatt.
    *Kram*
    Stackars maxen! {#lang_emotions_nalle}
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-02-12 13:50:57 följande:
    Så himla frustrerande det är att inte få utreda ordentligt (extremt torr hud, eksem, eksem där huden blir som pansar och spricker så att det blöder på händerna, trög mage, allmän håglöshet och tar sig inte för något, spinkiga armar och ben - ingen rumpa och halvstor/"tjock" buk ). Det är multiallergikerns bror jag pratar om, men han har inga problem enligt mamman då. Det är bara torr hud har de sagt på bvc för ett par år sedan (samma bvc där jag vet att de säger åt mammor att utesluta laktos vid misstanke om reaktion på mjölk) och mamman och hennes pappa är lika dan. Men det är absolut ingenting, men kanske om några veckor att hon kan ringa vc (där "laktos-bvc" också håller till), för att få tyst på oss, men vi "får" inte göra något själva för henne för det litar hon inte på att vi inte försöker sätta några griller i skallen på de på vc.
    Kan du inte tipsa om att det finns glutentest att beställa på apoteket. Eller ge bort ett (om ni har råd), Fast det är väl risk att det är allergier förstås och då tror de att det inte är något, så det var nog en dum idé.

Skriv ut lite papper då och lämna till henne och värsta exemplet vad som kan hända om man går länge med allergier - bajsskräck osv. ?
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-02-12 16:53:05 följande:
    Kan du inte tipsa om att det finns glutentest att beställa på apoteket. Eller ge bort ett (om ni har råd), Fast det är väl risk att det är allergier förstås och då tror de att det inte är något, så det var nog en dum idé. Skriv ut lite papper då och lämna till henne och värsta exemplet vad som kan hända om man går länge med allergier - bajsskräck osv. ?
    ingen idé. Hon vet minsan hur det är för hon har googlat {#lang_emotions_wink}
    Det spelar ingen roll vad man framför för argument. Jag har aldrig träffat på nån människa som "vet" så mycket om hur saker ligger till, men som i själva verket inte har den minsta kunskap om samma saker som hon säger sig veta allt om.  {#lang_emotions_dreamer}

Du har ju hört förr menar jag {#lang_emotions_wink} Men vi har börjat att försöka smygflörta lite försiktigt med AC. Få se vad vi får för svar från dem. Vid det här laget är han ju 9 och vi har försökt lobba för det i flera år, och nu kanske, kanske att det om ett par veckor kan gå att få till en tid på vc ev ta transglutaminas & födoämnespanel som en början i varje fall. Men det går inte att göra än på ett par veckor - om det blir av öer huvud taget, eftersom hon inte vill utsätta honom för det eftersom han var hos tandläkaren för några dagar sen. Det blir för traumatiskt att ta ett blodprov i för nära anslutning till det. {#lang_emotions_undecided} Men hon måste vara med i så fall så vi inte sätter några griller i huvudet på dem på vc - om det nu kan bli av.

(Celiakisjälvtesten är föresten långt ifrån så tillförlitliga som de framställs i marknadsföring och bipacksedlar, missar många som konstateras på ordentligt labb och visar falskt positiva för betydligt fler äv som visar på ordentliga tester. De gjorde nån studie där de vid samma tillfälle där de använde självtestet och tog ordentligt blodprov. Av dryga 400 prover så var 47 falskt positiva med självtestet jämfört med ordentligt labbprov och av de 11 som labbtestet gav positivt utslag för var det endast 4 eller 5 som självtestet lyckades pricka in om jag inte. Och självtestet framställs som lika säkert som de mest sofistikerade sjukhustesten, vilket långt ifrån är fallet i praktiken.)
  • Frisören

Uj,uj,uj. Händelserik helg här må jag lova!

H har haft kraftig diaré idag. Jag gisade på att det var pga av ÖLI, hon brukar bli lös då. Hon har matvägrat i 1 vecka nu och det lille hon faktiskt får i sig är välling.
    Hon har droppat 3 kanaler på viktkurvan och ja, det ser inte idealiskt ut helt enkelt.
    Hur som så körde vi from. igår den nya vällingen från Semper. Jag hade visat upp innehållsförteckningen för dietisten som gav OK.

Men så idag då, diaré igen och igen. Ingen västka går in ALLS utom lite välling då och då. Sedan nu ikv fick hon lite välling. Efter ett par minuter vänder hon sig mot mig och helt frankt trodde jag att jag skulle svimma. Hennes läppar var knallblå! De var super mörka nästan som om hon målat dem med blå/svart läppstift.
    Kollar indragningar- nja, kanske något...Mest bukandning ganska snabb frekvens. Vips utslag överallt.

Snabbt som attans i med Aerius och tar fram anapen. Men det lättar TACK och LOV!

Så kära vänner, jag är ganska bombis att det är vällingen=( Sempers mjjölkfira fullkorn från 1år. Men vad tusan kan det vara i den som hon reagerar på?

Maltodextrin, grahamsmjöl, veg olja (palm,solros,kokosraps) rismjöl, äppeljuicekoncentrat (9.5%), risprotein, mineraler (kalcium, fosfor,järn, zink, jod)
    aminosyror, vitaminer, emulgeringsmedel (sojalecitin) Kan det vara det?!, kolin.

• Frisören

Hmm tänker vidare... Kan ju kanske också vara solrodolja, men den ska väl vara raffinerad och då inte innehålla protein? Eller iaf väldigt lite...
    Vad tror ni?
    Jag har ingen bekräftelse på soja än (väntar svar från RAST) men när hon fick oboy första gången så spydde hon. Hon fick lite till, spydde igen blev kliig och fick utslag kring munnen. Har inte kunnat test eftersom hon inte varit symptomfri. Men Obay innehåller ju också sojalecetin och det står på Innehåller SOJA.

Vad tror ni? Vågar inte ge henne mer välling nu iaf=(

• Miralicia

Frisören: Sojalecitin eller vete (grahamsmjöl, även maltodextrin kan vara vete även om det är mindre vanligt och oftast är baserat på majs) är mina gissningar. I synnerhet om hon tidigare spytt av oboy som innehåller sojalecitin.

Vet inte hur hon ätit av vete tidigare?

Rena oljor som solros är ovanligt att de reagerar på - åtminstone med så pass kraftig reaktion. Kokos kanske en aning vanligare än raps och solros.

Kolla upp ursprunget till maltodextrinet så blir det lättare att spekulera kring

otäckt hur som helst.

• Frisören

Tack!
    Ja, precis vad jag tänkte kring oljor. Jag är själv dock väldigt allergisk mot alla frön förutom linfrö så därför slog det mig=).

Det står bara maltodextrin på förp. och på Sempers sida hittar jag ingen info=( .
    Hon äter vete, det har hon alltid gjort. Det är endast sedan 3 veckor hon står på den här dieten... men även då har hon fått i sig vete.

Svar på tråden Allergitråden