Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Så himla frustrerande det är att inte få utreda ordentligt (extremt torr hud, eksem, eksem där huden blir som pansar och spricker så att det blöder på händerna, trög mage, allmän håglöshet och tar sig inte för något, spinkiga armar och ben - ingen rumpa och halvstor/"tjock" buk ). Det är multiallergikerns bror jag pratar om, men han har inga problem enligt mamman då.
Det är bara torr hud har de sagt på bvc för ett par år sedan (samma bvc där jag vet att de säger åt mammor att utesluta laktos vid misstanke om reaktion på mjölk) och mamman och hennes pappa är lika dan. Men det är absolut ingenting, men kanske om några veckor att hon kan ringa vc (där "laktos-bvc" också håller till), för att få tyst på oss, men vi "får" inte göra något själva för henne för det litar hon inte på att vi inte försöker sätta några griller i skallen på de på vc.
Uj,uj,uj. Händelserik helg här må jag lova!
H har haft kraftig diaré idag. Jag gisade på att det var pga av ÖLI, hon brukar bli lös då. Hon har matvägrat i 1 vecka nu och det lille hon faktiskt får i sig är välling.
Hon har droppat 3 kanaler på viktkurvan och ja, det ser inte idealiskt ut helt enkelt.
Hur som så körde vi from. igår den nya vällingen från Semper. Jag hade visat upp innehållsförteckningen för dietisten som gav OK.
Men så idag då, diaré igen och igen. Ingen västka går in ALLS utom lite välling då och då. Sedan nu ikv fick hon lite välling. Efter ett par minuter vänder hon sig mot mig och helt frankt trodde jag att jag skulle svimma. Hennes läppar var knallblå! De var super mörka nästan som om hon målat dem med blå/svart läppstift.
Kollar indragningar- nja, kanske något...Mest bukandning ganska snabb frekvens. Vips utslag överallt.
Snabbt som attans i med Aerius och tar fram anapen. Men det lättar TACK och LOV!
Så kära vänner, jag är ganska bombis att det är vällingen=( Sempers mjjölkfira fullkorn från 1år. Men vad tusan kan det vara i den som hon reagerar på?
Maltodextrin, grahamsmjöl, veg olja (palm,solros,kokosraps) rismjöl, äppeljuicekoncentrat (9.5%), risprotein, mineraler (kalcium, fosfor,järn, zink, jod)
aminosyror, vitaminer, emulgeringsmedel (sojalecitin) Kan det vara det?!, kolin.
Hmm tänker vidare... Kan ju kanske också vara solrodolja, men den ska väl vara raffinerad och då inte innehålla protein? Eller iaf väldigt lite...
Vad tror ni?
Jag har ingen bekräftelse på soja än (väntar svar från RAST) men när hon fick oboy första gången så spydde hon. Hon fick lite till, spydde igen blev kliig och fick utslag kring munnen. Har inte kunnat test eftersom hon inte varit symptomfri. Men Obay innehåller ju också sojalecetin och det står på Innehåller SOJA.
Vad tror ni? Vågar inte ge henne mer välling nu iaf=(
Frisören: Sojalecitin eller vete (grahamsmjöl, även maltodextrin kan vara vete även om det är mindre vanligt och oftast är baserat på majs) är mina gissningar. I synnerhet om hon tidigare spytt av oboy som innehåller sojalecitin.
Vet inte hur hon ätit av vete tidigare?
Rena oljor som solros är ovanligt att de reagerar på - åtminstone med så pass kraftig reaktion. Kokos kanske en aning vanligare än raps och solros.
Kolla upp ursprunget till maltodextrinet så blir det lättare att spekulera kring
otäckt hur som helst.
Tack!
Ja, precis vad jag tänkte kring oljor. Jag är själv dock väldigt allergisk mot alla frön förutom linfrö så därför slog det mig=).
Det står bara maltodextrin på förp. och på Sempers sida hittar jag ingen info=( .
Hon äter vete, det har hon alltid gjort. Det är endast sedan 3 veckor hon står på den här dieten... men även då har hon fått i sig vete.