• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-12 10:09:33 följande:
    Hoppas alla små mår bättre idag!! otäckt det där!!!!någon som har carlshamns margarins innehållsförteckning nära till hands? jag hittar inte nån iinnehållsförteckning på nätet
    Vilken av dem? 70% eller 40% bordsmargarin. Har båda hemma. Däremot inte bakmargarinet.
  • Frisören

Hej, tjejer! Här hemma hade vi också en allergisk reaktion, en medelmåttig.

K stora tjejen fick Amimox efter en infektion i hennes op sår. Hon har ätit en hel kur innan och jag sa att hon tål det. Femte dygnet, när hon hade fått på kvällen ca. 5 min efter så säger hon att det kliar. Och som ni vet så går det ju löss på fsk och jag tänkte - jäklar! Nu har vi fått löss!
    Jag sa till henne att somna, men hon kliade sig som en tok. När jag sedan tänder lampan så ser jag att hon har massor m nässel på hals, bål, nacke och rygg. Jag går för att hämta Aerius (eg. lillasysters) då kommer världens kaskad spya, samt indragningar och hosta. Läpparna börjar svullna. Jag ger airomir. Jag ser ganska omgående att det iaf inte blir värre och jag har en Anapen hemme (även den lillasysters) så vi avvaktar. Konstigt nog så släpper det ganska fort!
    Så nu har hon blivit remitterad till mottagningen även hon.

Tre dagar efter börjar hon få ont i snippan och är allmänt gråtmild. Jag tänker såklart på svamp. Men får inte titta. På kvällen är det dags för badet, jag tar av henne trosorna och ser en MASSA blod{#lang_emotions_surprised} så in till akuten. Jag som mamma befarade såklart det absolut värsta, det man inte ens vill tänka på!!!

Väl inne säger de att det inte alls är ovanligt att små flickor petar upp saker där.

Testerna visar inget protein,nitrit el. blodkroppar.
    Läkaren sa, ja, men det kan komma lite blod om man har ex. streptococker el svamp. När jag sedan visade mängden blod sa hon rakt ut OJ! Sedan kom ett helt team och tittade på min stackars flicka som inte alls tyckte det var särskillt mysigt att ha ett gäng främlingar tittandes mellan benen. Hur som, mödomshinne och en annan "grej" var helt orörda. Inget har hänt henne så.
    Vi har tagit prover för att se vad hon har drabbats av samt ska även hon få bada "lila-bad".

Kändes viktigt att skriva om det här eftersom jag blev skärrad, och om någon av er som har döttrar råkar ut för en blödning så var LUGN. Det behöver inte batyda det värsta...

• EL I
    Amulett skrev 2010-02-12 10:21:11 följande:
    Vilken av dem? 70% eller 40% bordsmargarin. Har båda hemma. Däremot inte bakmargarinet.
    40% bordsmargarin
  • EL I

frisören: usch!!! vad rädd man skulle bli o som sagt, man tänker ju alltid det värsta i dessa tider!!

• Miralicia
    EL I skrev 2010-02-12 11:12:46 följande:
    40% bordsmargarin
    40% innehåller E202 kaliumsorbat vilket det med 70% eller flytande eller mat-/bakmargarinet inte gör, det är väl största skillnaden mellan de olika Carlshamnsmargarinerna.

40% fettalt bordsmargarin i ask:
    Vatten, rapsolja, vegetabiliskt fett (palm- och kokosolja), camelinaolja, salt (0,9%), emulgeringsmedel (E471 och E476 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (E202), surhetsreglerande medel (E500, citronsyra), aromämne, vitamin A och D.

70% fetthalt bordsmargarin i ask:
    Rapsolja, vatten, vegetabiliska fetter, camelinaolja, emulgeringsmedel (E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt (0,7%), surhetsreglerande medel (natriumbikarbonat, citronsyra), aromämne, vitamin A och D.

80% fetthalt flytande:
    Rapsolja, vatten, camelinaolja, emulgeringsmedel (härdad rapsolja, E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt (0,9%), aromämne, vitamin A och D.

80% fetthalt i papper:
    Vegetabiliskt fett (palm- och kokosolja), rapsolja, vatten, camelinaolja, salt (1,0%), emulgeringsmedel (E471 och E472c av vegetabiliskt fett), aromämne, vitamin A och D.
  • EL I

ok tack så jättemkt!
    funderar nämligen på om det har nåt med det att göra att han ofta blir så på dagis för de har Carlshamns margarin o vi har milda hemma.
    Förut hade jag nämligen Carlshamn hemma och stekte i...men det har jag inte längre, men då stämmer ju inte det riktigt för det var det flytande margarinet jag hade hemma... hmm

Där sprack det då

Får se hur han ser ut i dag när han kommer hem från dagis, så får vi se.
    I dag var han ju nästan helt bra...syntes bara det  torra istort sätt, det röda var borta har inte varit den en enda gång sedan i oktober annars... fattar inte även om det givetvis är jättebra att han inte är röd
    Han verkar också må bättre denna vecka (förutom den hemska onsdagskvällen då...)

Miralicia skrev 2010-02-12 12:20:04 följande:
    40% innehåller E202 kaliumsorbat vilket det med 70% eller flytande eller mat-/bakmargarinet inte gör, det är väl största skillnaden mellan de olika Carlshamnsmargarinerna. 40% fettalt bordsmargarin i ask: Vatten, rapsolja, vegetabiliskt fett (palm- och kokosolja), camelinaolja, salt (0,9%), emulgeringsmedel (E471 och E476 av vegetabiliskt fett), konserveringsmedel (E202), surhetsreglerande medel (E500, citronsyra), aromämne, vitamin A och D. 70% fetthalt bordsmargarin i ask: Rapsolja, vatten, vegetabiliska fetter, camelinaolja, emulgeringsmedel (E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt (0,7%), surhetsreglerande medel (natriumbikarbonat, citronsyra), aromämne, vitamin A och D. 80% fetthalt flytande: Rapsolja, vatten, camelinaolja, emulgeringsmedel (härdad rapsolja, E471 och E472c av vegetabiliskt fett), salt (0,9%), aromämne, vitamin A och D. 80% fetthalt i papper: Vegetabiliskt fett (palm- och kokosolja), rapsolja, vatten, camelinaolja, salt (1,0%), emulgeringsmedel (E471 och E472c av vegetabiliskt fett), aromämne, vitamin A och D.
  • Miralicia
    EL I skrev 2010-02-12 12:30:01 följande:
    ok tack så jättemkt! funderar nämligen på om det har nåt med det att göra att han ofta blir så på dagis för de har Carlshamns margarin o vi har milda hemma. Förut hade jag nämligen Carlshamn hemma och stekte i...men det har jag inte längre, men då stämmer ju inte det riktigt för det var det flytande margarinet jag hade hemma... hmm Där sprack det då Får se hur han ser ut i dag när han kommer hem från dagis, så får vi se. I dag var han ju nästan helt bra...syntes bara det  torra istort sätt, det röda var borta har inte varit den en enda gång sedan i oktober annars... fattar inte även om det givetvis är jättebra att han inte är röd Han verkar också må bättre denna vecka (förutom den hemska onsdagskvällen då...)
    Mildas innehåller sojalecitin om jag inte minns helt fel vilket Carlshamns inte gör, och även E202
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-02-12 12:32:15 följande:
    Mildas innehåller sojalecitin om jag inte minns helt fel vilket Carlshamns inte gör, och även E202
    mm fast han mår ju BÄTTRE med milda än med carlshamn...hmm
  • EL I
    EL I skrev 2010-02-12 12:33:56 följande:
    mm fast han mår ju BÄTTRE med milda än med carlshamn...hmm
    ja alltså jag VET ju inte om det är det, men om det är som jag funderar så mår han bättre med milda...
  • Kavat
    Mamsie skrev 2010-02-11 22:27:09 följande:
    Hej hej tjejjer! Jag bara måste få skriva av mig till någon som förstår! (Kavat, Myran och alla fantastiska allergimammor) Nu känns det bättre när jag fått skriva här. Tack för att ni finns! Jag ska kolla hans hud inna jag lägger mig så att jag kan sova lugnt inatt.
    Euhu, vad läskigt! Jag hade också blivit rädd för andningen om han svullnade. men det läskiga är ju att man tror att det ska gå bra och väntar. Tänk om det inte går bra? Ja, usch, den tanken vill man inte ens tänka.
    Skönt att det lugnade sig så fort! Dock så har jag också svårt att se att en sådan kratig reaktion kom av något han åt för några dagar sedan. Jag hade nog mer misstänkt något inom närmsta tiden.

Sonen får ju sådan klåda av ägg och vete/havre. Tror ägg är värst ur klådsynpunkt och blir rödflammig. Har hänt några gånger, en gång när det dansades efter att andra barn ätit ägg. Förmodligen höll han i någon som hade ägg på händerna då blev han superröd, jätte kliig och på några minuter.
    Ett annat tillfälle var när han kom när han hade matad kompisarnas fiskar. Då var det samma sak, bara händerna, uppåt armen som tur var. Kommer inte ihåg nu om det var både ägg och vete, men ja, reaktion fick vi.
    Och så tillfället när han själv tog i ett kokt ägg. Då sker det på några minuter så blir han illröd och klåda.

Dottern däremot har sena reaktioner och fick ju en klådatack häromveckan. Vi vet heller inte av vad, men hon kliar ju hål på sig själv och ligger och river och jämrar sig i sömnen trots aerius och Protopic..
    Men hon får mer typiska sena reaktioner enligt mig, mer som små finnar,prickar som kliar. Hon är alltså inte röd emellan prickarna som sonen (eller jo, när hon river sig röd). Sonens klåda lägger sig snabbt av t.ex aerius och salva samt då avtvättning innan i och med att det är kontakt.
    Dotterns klåda verkar inte alls lägga sig lika snabbt och "effektivt" av aerius (hon tål inte tavegyl). Och sitter i mycket längre, hon kliade två nätter i rad, så 1,5 dygn höll det i sig sist. Vet inte än vad som orsakade det.

Hoppas att han mår bättre idag! KRAM!
Svar på tråden Allergitråden