• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-03-03 17:13:05 följande:
    Är det på båda barnen då?
    Bara S, jag ville söka på bara henne för att få från försäkringen, och om jag inte fick igenom det på båda. A är inte färdigutredd än så läk kan inte skriva intyg så det var ju också anledning att skicka in på bara S först.
  • Frisören
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 17:29:57 följande:
    Bara S, jag ville söka på bara henne för att få från försäkringen, och om jag inte fick igenom det på båda. A är inte färdigutredd än så läk kan inte skriva intyg så det var ju också anledning att skicka in på bara S först.
    Häääärligt!
  • trållmor

Åhh, har inte tid att skriva om vad som hände idag, utan får nog göra det senare. Men har ju självklart en fråga till: vad innebär baskost?

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Prince or Princess
    EL I skrev 2010-03-02 21:10:12 följande:
    en sjukdom man absolut inte vill att ens barn ska ha stor slemproduktion som gör att man lätt får infektioner och man får problem att upprätthålla andning o sånt själv så småningom. man har även fel på bukspottskörteln som gör att man har svårt att tillgodogöra sig näringsämnena...de som har diagnosen cf blir ofta inte så jättegamla men det kan skilja en hel del. när jag jobbade på lungmedicin så lärde jag mig att de sällan blev äldre än 30-35 år...
    hu det låter verkligen hemskt!! Men vad är det för symptom som gör att man börjar fundera på den diagnosen? Och vad gör man för prover?
  • Kavat

HJÄLP!
    Glukosbelastning - någon som vet om det är rent socker eller glukos från ??????

• Lillasnigel07
    Miralicia skrev 2010-03-02 23:11:21 följande:
    Om man vill ha så rena salvor som möjligt så är Hydrokortison SALVA den receptfria kortisonsalva/kräm som innehåller minst saker. Skillnaden mellan salva och kräm är konsistensen - salvan är fetare och lite mer tjockflytande Innehåll utöver hyrdokortison 10 mg - hjälpämnen i de olika salvorna: Hydrokortison - SALVA: Lättflytande paraffin, vitt vaselin Hydrokortison - kräm Nipastat (konserveringsmedel), cetomakrogol 1000, cetostearylalkohol, lättflytande paraffin, vitt vaselin, citronsyra, natriumcitrat, renat vatten Hyderm - kräm: vitt vaselin, hydrerad rapsolja, isopropylisostearat, myristylmyristat, glycerolmonostearat, cetostearylalkohol, makrogolstearat 100, vattenfri citronsyra, natriumcitrat, butylenglykol och renat vatten. Mildison - kräm: Cetostearylalkohol, makrogol 25 cetostearyleter, lättflytande paraffin, vitt vaselin, metylparahydroxibensoat (E218), vattenfritt natriumcitrat, vattenfri citronsyra, renat vatten. Uniderm - kräm: klorkresol, cetomakrogol 1000, cetostearylalkohol, vaselin, flytande paraffin, citronsyra vattenfri, natriumcitrat, natriumhydroxid och renat vatten.
    Ok. Har faktiskt inte läst på alla, men eftersom Hydermen var utan konseveringmedel tyckte jag den lät bra och det funkade för oss. Men det var hemskt mkt fler ämnen i den ändå! Tack o lov har vi sluppit använda kortison på väldans länge, men ska ha ditt tips i åtanke nästa gång!
  • EL I
    Kavat skrev 2010-03-03 21:12:54 följande:
    HJÄLP! Glukosbelastning - någon som vet om det är rent socker eller glukos från ??????
    Dospulver Glukos 75 g vattenfri. ATL V nr 323188 Apoteksbolaget.
    Beställs från apoteket. Förvaras torrt.

Detta hittade jag när jag googlade. Sedan späds det med vatten, om det hjälper dig nåt...
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-03-03 21:12:54 följande:
    HJÄLP!Glukosbelastning - någon som vet om det är rent socker eller glukos från ??????
    Ingen aning faktiskt men kan du inte ringa innan då och kolla. Eller ta med dig vanligt socker och försöka räkna ut på något sätt.

För jag antar att faste blskr var för högt?
Svar på tråden Allergitråden