• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Frisören
    trållmor skrev 2010-03-02 21:49:43 följande:
    Hej! Vi har huvudbry här hemma!!! Det verkar som att Neelah inte tål att smörjas med mjukgörande medel?!?! Hon är extremt torr, mycket värre än Timon någonsin har varit (och han smörjer vi med Fenuril 5ggr/dag, samt i omgångar med Mildison). Vi har faktiskt varit så "taskiga" mot Neelah och jämfört hur hennes hud blir, eftersom vi ska träffa läkaren imorgon så vi vill ha lite kött på benen om hur hon blir av de olika smörjmedlen som vi använt. Vanlig barnolja är det som vi upptäckt är bäst, men det är långt ifrån att det hjälper. MEN när vi smörjer med mjukgörande så är det som att hennes hud börjar blöda!!! Kan det verkligen vara det, eller är det ett sammanträffande med något jag ätit? Jag helammar, och jag äter mjölk- och äggfri kost. Vad tror ni?
    Hej!
    Har ingen erfarenhet av allergi mot mineralolja, men undviker det ändå!
    Vi kör på en underbar kräm/olja som är ekologisk, oparfymerad och innehåller endast innehåller: Sheasmör, nattljusolja och e-vitamin. Inget konserveringsmedel heller! På det använder vi Derma Silk pyjamas och har Semåers magdroppar. Det gjorde susen för vår tjejs (ganska) svåra eksem.

Oljan/krämen heter : Shea Nattljus. Finns på liiv.se
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-03-02 21:54:44 följande:
    Mineralolja? Hm, det är väl Blå Myran som har koll på det där och Miralicia kanske?Minns en tjej för något år sedan som trodde sitt barn var allergiskt mot mjölk, men det var just minderm och de salvorna hon reagerade på, så visst händer det. Vet alltså inte om det just var mineraloljan, men bebisen tålde inte salvorna.Har för mig att Weleda är utan mineraloljor, om det nu kan vara det...Har du testat Locobase Repair? det är inte så många ingredienser i den heller. Min lille är ju väldigt känslig mot mycket, men den funkar och så har vi Protopic "istället för" Mildison.
    Mjölk och ägg har vi redan förstått att hon inte tål, genom provokation. Hennes hud blev superfin när jag slutade äta ägg, för att sen bara "kollapsa" totalt. Hon ser så hemsk ut så jag vill inte ens knäppa bilder på henne

Miniderm har vi inte använt sen hon var tre veckor, utan vi har använt oss utav Propyless och Fenuril, eftersom det är det vi har hemma...

Locobas Repair skulle jag absolut kunna tänka mig att använda (har inte gjort det än) eftersom det hjälpte min egen eksem så bra

Protopic har vi pratat med läkarna om, men de vägrar skriva ut den annat än till cancerpatienter *skakar på huvudet*
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor

Oj, vad många svar det kommit: TACK alla

Det är Barnängens barnolja vi använt, både i bad och efteråt.

Jag ska skriva ut era svar och visa Fredrik, för han är också jätteledsen över hur situationen är...

• Amulett
    trållmor skrev 2010-03-02 22:02:37 följande:
    Mjölk och ägg har vi redan förstått att hon inte tål, genom provokation. Hennes hud blev superfin när jag slutade äta ägg, för att sen bara "kollapsa" totalt. Hon ser så hemsk ut så jag vill inte ens knäppa bilder på henne Miniderm har vi inte använt sen hon var tre veckor, utan vi har använt oss utav Propyless och Fenuril, eftersom det är det vi har hemma...Locobas Repair skulle jag absolut kunna tänka mig att använda (har inte gjort det än) eftersom det hjälpte min egen eksem så bra Protopic har vi pratat med läkarna om, men de vägrar skriva ut den annat än till cancerpatienter *skakar på huvudet*
    Var på hud igår och fick tips om Monilen som tydligen var såväl läkarens som sköterskans favorit Enligt dem finns den "aldrig" framme utan oftast i låda, så man måste be om den. Har inte testat, mer än en gång i mitt ansikte igår, men de tyckte att jag kunde ha den för min ibland välidigt torra (dock ej eksemiga) hud och även i dotterns väldigt torra (och rödfnasiga/lätt eksemiga) ansikte - hon är drygt 7 månader.
  • trållmor

Det känns så skönt med den här tråden, för ni ger verkligen ett lugn och inte känslan av att vara "den där knäppa och hypokondriska" mamman Ni har erfarenhet, och framförallt råd att ge {#lang_emotions_flower}

• Lillasnigel07
    Kavat skrev 2010-03-02 21:54:44 följande:
    Mineralolja? Hm, det är väl Blå Myran som har koll på det där och Miralicia kanske? Minns en tjej för något år sedan som trodde sitt barn var allergiskt mot mjölk, men det var just minderm och de salvorna hon reagerade på, så visst händer det. Vet alltså inte om det just var mineraloljan, men bebisen tålde inte salvorna. Har för mig att Weleda är utan mineraloljor, om det nu kan vara det... Har du testat Locobase Repair? det är inte så många ingredienser i den heller. Min lille är ju väldigt känslig mot mycket, men den funkar och så har vi Protopic "istället för" Mildison.
    Vår dotter reagerade med urtikaria på Locobase och blev bättre, men långt ifrån bra, på Mildison tills någon sa att den är baserad på locobase. Då fattade vi sambandet.  
    Ceridal är toppen och som kortison Hyderm som inte innehåller konserveringsmedel.
  • Miralicia
    Lillasnigel07 skrev 2010-03-02 22:22:55 följande:
    Om man vill ha så rena salvor som möjligt så är Hydrokortison SALVA den receptfria kortisonsalva/kräm som innehåller minst saker. Skillnaden mellan salva och kräm är konsistensen - salvan är fetare och lite mer tjockflytande

Innehåll utöver hyrdokortison 10 mg - hjälpämnen i de olika salvorna:

Hydrokortison - SALVA:
    Lättflytande paraffin, vitt vaselin

Hydrokortison - kräm
    Nipastat (konserveringsmedel), cetomakrogol 1000, cetostearylalkohol, lättflytande paraffin, vitt vaselin, citronsyra, natriumcitrat, renat vatten

Hyderm - kräm:
    vitt vaselin, hydrerad rapsolja, isopropylisostearat, myristylmyristat, glycerolmonostearat, cetostearylalkohol, makrogolstearat 100, vattenfri citronsyra, natriumcitrat, butylenglykol och renat vatten.

Mildison - kräm:
    Cetostearylalkohol, makrogol 25 cetostearyleter, lättflytande paraffin, vitt vaselin, metylparahydroxibensoat (E218), vattenfritt natriumcitrat, vattenfri citronsyra, renat vatten.

Uniderm - kräm:
    klorkresol, cetomakrogol 1000, cetostearylalkohol, vaselin, flytande paraffin, citronsyra vattenfri, natriumcitrat, natriumhydroxid och renat vatten.
  • Blå Flygare

Vi har fått 1/4 VB Snabbt med fick vi beslut - vi skickade in i slutet av januari. Jag är så glad, samtidigt undrar jag hur det kan vara så olika bedömningar och handläggningstider.

• 2små2stora
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 15:09:57 följande:
    Vi har fått 1/4 VB Snabbt med fick vi beslut - vi skickade in i slutet av januari. Jag är så glad, samtidigt undrar jag hur det kan vara så olika bedömningar och handläggningstider.
    Hur motiverade du tiden för handling? Sitter själv med VB ansökan nu och vet inte hur jag ska formulera mig.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-03-03 15:09:57 följande:
    Är det på båda barnen då?
Svar på tråden Allergitråden