• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-03-03 21:21:55 följande:
    Ingen aning faktiskt men kan du inte ringa innan då och kolla. Eller ta med dig vanligt socker och försöka räkna ut på något sätt. För jag antar att faste blskr var för högt?
    Näpp, det var bra sist, men i och med att jag är gravid och har diabetes i släkten samt att jag har några kg för mycket så vill de göra en glukosbelastning.
    Men nu när jag fick papprena hem så insåg jag att det står sockerlösning (glukos)!

Glukossirap mm från vete reagerar jag ju på, så är det från vete, så kan jag ju inte göra den.
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-03-03 21:30:28 följande:
    Näpp, det var bra sist, men i och med att jag är gravid och har diabetes i släkten samt att jag har några kg för mycket så vill de göra en glukosbelastning. Men nu när jag fick papprena hem så insåg jag att det står sockerlösning (glukos)! Glukossirap mm från vete reagerar jag ju på, så är det från vete, så kan jag ju inte göra den.
    Men om faste blskr är bra borde det inte behövas. Eller om du mäter ett par ggr under en dag för att se hur du ligger. Nu jobbar ju inte jag på MVC utan på förlossningen men jag är ju bm iallafall.
  • Snutten

jag försökte hitta något om glukosbelastning i fass men jag kunde inte hitta. VEt du vad preparatet heter?

• Kavat
    Snutten skrev 2010-03-03 21:36:01 följande:
    jag försökte hitta något om glukosbelastning i fass men jag kunde inte hitta. VEt du vad preparatet heter?
    Snutten skrev 2010-03-03 21:34:58 följande:
    Men om faste blskr är bra borde det inte behövas. Eller om du mäter ett par ggr under en dag för att se hur du ligger. Nu jobbar ju inte jag på MVC utan på förlossningen men jag är ju bm iallafall.
    Ingen aning. Står bara sockerlösning(glukos).

Hm, ja, jag får väl försöka få tag i min bm och höra hur jag ska göra då, om de vet vart det kommer på.
    Det trist är ju att i matvaror så brukar de ju sällan ha koll. Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om druvsockret i Felix. Kan ju hoppas att sjukvården har bättre koll.
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-03-03 21:30:28 följande:
    Näpp, det var bra sist, men i och med att jag är gravid och har diabetes i släkten samt att jag har några kg för mycket så vill de göra en glukosbelastning. Men nu när jag fick papprena hem så insåg jag att det står sockerlösning (glukos)! Glukossirap mm från vete reagerar jag ju på, så är det från vete, så kan jag ju inte göra den.
    Du får gå till apoteket och läsa på förpackningen, eller kontakta tillverkaren av glukosen. Det som används av de flesta är
    Glukos APL  Varunummer: 323188

Denna går att söka fram på apotekets sida, men tyvärr finns det dåligt med information inlagt.

Anser dock som flera andra att en glukosbelastning inte verkar alltför livsviktig, det går ju att hålla koll på fastesockervärdet, eller frekventa slumpsockervärden. Hittade även information om att man kan göra glukosbelastning intravenöst istället för oralt, men oklart om den glukosen är totalt vete...
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-03-03 21:39:56 följande:
    Ingen aning. Står bara sockerlösning(glukos). Hm, ja, jag får väl försöka få tag i min bm och höra hur jag ska göra då, om de vet vart det kommer på. Det trist är ju att i matvaror så brukar de ju sällan ha koll. Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga om druvsockret i Felix. Kan ju hoppas att sjukvården har bättre koll.
    Du ska nog inte räkna med att bm/andra ssk på avd etc har ngn koll på ursprunget till framställningen av glukosen om du frågar dem om det. Möjligtvis att du får till svar att "det är bara socker". *fördomsfull, nej vadå*{#lang_emotions_undecided}{#lang_emotions_wink}

Bästa sättet att få reda på något säkert är nog att vända sig till Apoteket direkt eftersom det är väl apotekstillverkat. www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3

Men rent generellt så är det ju betydligt strängare renhetskrav på kontamination när det handlar om läkemedelsingredienser än när det handlar om livsmedel.
    Jag har svårt att tro att det inte skulle fungera med sån ren läkemedelsglukoslösning, i så fall så lär du knappast kunna få dropp (med glukos i) heller om det nån gång skulle behövas.

Men som Snutten skrev, om värdena ligger bra så känns det kanske lite onödigt. På många ställen verkar det som att det har börjat gå på rutin att man gör glukosbelastning "bara för sakens skull", utan att reflektera över om det faktiskt finns några indikationer som gör att det är befogat. Vore väl en annan sak om det vanliga blodsockret visade höga värden. Det beror väl lite på hur orolig du är - och vilken oro som är störst: att du skulle ha graviditetsdiabets trots att blodsockret ligger bra eller oron över risken att reagera på glukoslösningen (villket jag ändå tror är väldigt liten). Vården är ju faktiskt frivillig i de allra flesta fallen och man har rätt att tacka nej till och avstå från erbjudna undersökningar.
  • Blå Flygare
    Frisören skrev 2010-03-03 22:19:47 följande:
    Sikken bra blogg! Är det din? Jag är ett fan iaf!!!
    Det är Miralicias blogg
  • Frisören

Helt underbar är den iaf. Lade direkt i bokmärken. Allt känns så omtumlande för oss. Och som det står i bloggen: Fokus på det man faktiskt KAN äta och inte tvärt om.
    Vi ska ju ev. köra en elimineringskost 4 veckor med enbart nutra osv. Någon som har gjort det? Provocerar man då på sjukhus eller kan man ta det hemma? Ja, förutom de tunga allergenen då´rå, dom förstår jag att vi får ta på KS.

Känns så trist för hennes skull. Hon blir utanför hela tiden=(. Alla andra kan och får men inte hon. Kan inte gå ut när det är kallt, kan inte äta på kalas osv.. Tur är att hon är liten och inte har fått så mycket sådana vanor än (som tårta tex.) på gott och ont, kan ju inte förklara heller å andra sidan.

Var hos läkaren igår och fick med. jag mår så dåligt att jag fått magkatarr och det mår ju inte barnen bra av heller. Att ha en mamma som mår dåligt och som är orolig menar jag... Nä, bloggen var ett litet ljus i ett mörker, som det känns just nu. Tar lite tid innan jag landar, men när jag gör det så vet jag att jag landra på båda fötterna iaf=)

Ang. CF så frågade någon. Min H har blivit testad för det vid 2 tilsällen. Det är ett enkelt test där man stimulerar fram svett hos barnet och mäter salthalten. Hon hade ett konstant rossel, lät som en kaffebryggare och högt! Våldiga problem med andningen och låg på sjukhus ofta. Till symptomen hör också kraftiga diareér. Det är en väldigt ovanlig och genetisk sjukdom och inget man ska oroa sig för i onödan om man säger så{#lang_emotions_wink}

Svar på tråden Allergitråden