• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • Nil3

Jag tycket att om man kan så ska man vänta så länge man kan med allt onyttigt till sin lilla!! Ha dom aldrig fått smaken för det så kommer dom inte att ha något behov av det heller!! Men får dom äta så blir dom nog lika berooende av sötsaker som en annan :)

• charlie och novas mamma

Nej jag tycket inte att det är fel att ge en 2-3 åring chips, mina får det varje fredag och så får dom lördags godis på lördagar. Sen att det var söndag, ja men undan tag kan göras, kanske hade lovat barnet att gå köpa nått som hon/han tyckte om när dom skulle till moster.

• Benet

Äsch, vad gör lite chips för skada?
    Som många skrivit så vet du ju inte bakgrunden, döm inte utan att VETA!

Däremot vill jag slå ett slag för att undvika dom smaksatta chipsen som i regel innehåller det hemska natriumglutamatet:-O.
     Lättsaltade potatischips är att föredra. Min 3-åring får chips ibland för helt ärligt tycker jag att det känns bättre att ge honom det än tex smågodis som innehåller allt möjligt skräp
    (om man nu måste ge dom något öht )

Micalela skrev 2010-01-05 01:29:19 följande:
    en 2-3åring som knappt kan gå utan tultar?!?
    Tänkte också på det... Eeeeeh?
    ♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • rightbackatyou

Om barnet äter chips till middag så hade jag reagerat, eller om barnet var onaturligt fet och mamman också.

Annars hade jag nog inte tänkt så mycket på det, jag har egna saker att tänka på

Gammeldags och gammeldags... inget fel i det OFTAST så jag tycker inte alltid det är något negativt, jag tror jag åt chips för första gången när jag var tvåsiffrigt gammal och det funkade bra för mig, men det hade det troligen gjort ifall jag visste vad chips var när jag var 2-3 år också men vem vet?

Det är ett jädrans jytter det här med att "göra rätt", handla efter eget huvud och lägg ner energi när det känns som det verkligen BEHÖVS, det lever jag efter, det finns så många runtomkring så jag sållar helt enkelt bort för att ha tid och kraft över till det jag bryr mig om som står mig nära.

Vissa saker är uppenbara saker att bry sig om men om en "vanlig" 2-3åring är tokig i chips?
    Nej, det barnet har förhoppningsvis föräldrar som inte gör sitt barn illa så det är nog ingen ko på isen

• rightbackatyou
    Micalela skrev 2010-01-05 01:29:19 följande:
    en 2-3åring som knappt kan gå utan tultar?!?
    ....vem vet, det kanske var så att barnet hade en overall och en massa kläder under så det var "omöjligt" att springa utan att det såg ut som barnet tultade fram?

Men det är klart, vill man ifrågasätta och inte tänka efter först så...
  • moretime
    Benet skrev 2010-01-05 10:11:59 följande:
    Däremot vill jag slå ett slag för att undvika dom smaksatta chipsen som i regel innehåller det hemska natriumglutamatet:-O. Lättsaltade potatischips är att föredra.
    Varför är natriumglutamat farligt och i vilka varor finns det även i?
  • nadja89

själv får min dotter chips och hon är 2år{#lang_emotions_smile}

• Maria222

Finns det chips framme och andra äter så får självklart min 2,5 åring också äta av det. Men jag skulle ju inte köpa en påse till honom som han får sitta och mumsa i sig.

Fast vi vet inget om familjens situation. Att en 2-3 åring tultar har jag lite svårt att se framför mig...

Mamma till Kevin född 0706.
  • Benet
    moretime skrev 2010-01-05 10:21:48 följande:
    Varför är natriumglutamat farligt och i vilka varor finns det även i?
    Googel is the shit!

Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om det här men här står rätt kortfattat och bra (sen får man själv ta ställning hurvida man gillar E-621 eller inte)

http://www.matklubben.se/artiklar/den_farliga_maten_-_msg_601.html

http://lege.net/politiken.biz/glutamat.html
    ♥Wilmer -06 & Douglas -09♥ mina älskade killar
  • rightbackatyou
    Benet skrev 2010-01-05 11:15:24 följande:
    Googel is the shit! Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om det här men här står rätt kortfattat och bra (sen får man själv ta ställning hurvida man gillar E-621 eller inte) www.matklubben.se/artiklar/den_farliga_maten_... lege.net/politiken.biz/glutamat.html

Men vaffaan?!?

Tack, hur hittade du information om det här från första början, det är jättekonstigt att media/andra informationskällor inte bryr sig mer om att informera allmänheten när informationen FINNS? Ja jädrar, man upphör nog aldrig att förvånas.

TACK, ska undvika den sifferkombinationen.
    Finns det NÅGON sifferkombination som INTE är farlig, någon som vet?
Svar på tråden Chips till en 2-åring???