• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    rightbackatyou skrev 2010-01-05 12:44:34 följande:
    Men vaffaan?!? Tack, hur hittade du information om det här från första början, det är jättekonstigt att media/andra informationskällor inte bryr sig mer om att informera allmänheten när informationen FINNS? Ja jädrar, man upphör nog aldrig att förvånas. TACK, ska undvika den sifferkombinationen. Finns det NÅGON sifferkombination som INTE är farlig, någon som vet?
    Det finns massor av E nummer som är ofarliga. E 941 som är syre exempelvis. E330 är citronsyra. E 175 är guld.

Sedan så lämnar båda artiklarna mycket att önska, bland annat vetenskapliga hänvisningar.

Det finns inga vetenskapliga studier gjorda som visar på att glutamat är farligt i de mängder som man äter i och till (Aromat exempelvis) maten. Däremot så är vissa personer känsliga mot det och kan utveckla vissa symtom, men det är snarare en fråga om allergi.
    Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • rightbackatyou
    Mayoranya skrev 2010-01-05 12:51:23 följande:
    Det finns massor av E nummer som är ofarliga. E 941 som är syre exempelvis. E330 är citronsyra. E 175 är guld. Sedan så lämnar båda artiklarna mycket att önska, bland annat vetenskapliga hänvisningar. Det finns inga vetenskapliga studier gjorda som visar på att glutamat är farligt i de mängder som man äter i och till (Aromat exempelvis) maten. Däremot så är vissa personer känsliga mot det och kan utveckla vissa symtom, men det är snarare en fråga om allergi.
    Guld ska jag nog undvika, finns bättre användningsområden än att äta
    Syre lät nödvändigt, citronsyra kan man kräkas av märkta jag på NO:n i 9:an när man dricker för koncentrerad egentillverad sockerdricka
  • fru edinge

vår son har endast smakat chokladlinser, under pepparkakshus bygget men vi har börjat fundera på att låta han smaka chips/ostbågar och han e 2 år.. då stör jag väl mig mer på att vi människor har hittat på fredagsmys fenomenet, fredagar snacks i tv soffan och lördags godis framför bolibompa.. blir liksom "lagligt" att käka "godis" två dagar i veckan och ev tre om man räknar med resterna sonm käkas upp på söndagen!!

då vi inte ger vår son godis/snacks och e lite sugna på att låta han smaka, hur mycket ska man ge, har en tendens till att överdriva åt mig själv när jag handlar lösgodis tex..

• muffin

Barnet va nog runt ett...Och ja, min 2 åring kan få en liten skål med chips.

• Olivers mamma

Nej, skulle inte ge chips till min 2-åring.

• vimsan06
    Dripknot skrev 2010-01-04 15:49:31 följande:
    Ja för det tar ju flera minuter att trycka på en knapp?*hallå*
    nä men det tar väl en hundradels sekund att komma åt caps lock knappen o då blir det stora bokstäver till man trycker på den igen. Och jag tittade inte på min text innan den var klar *hallå*
  • singer

Några chips tar ingen skada av!

Men en hel påse chips till ett litet barn verkar inte helt sannolikt eller genomtänkt.Du känner antagligen inte till hela historien bakom händelsen i affären. Barnet kanske bara får smaka lite. Min erfarenhet är att barn reglerar det där ganska bra själv. Ibland när vi är hos mina föräldrar har de en chipsskål till drinken. Barnen tar några chips sen springer de och leker. Min yngsta är 1 år och 7 månader och hon får kanske 3 chips och lika glad är hon för det
    (Barnen dricker alltså inte drink, kanske bör tilläggas så inte någon missförstår)

• Miss Snowwhite

Är okej att äta lite chips tycker jag!

• haji

Vår son får chips men inte godis, då det bara innehåller grisfett och färgämnen.
    Varför stör sig folk på fredagsmyset för? Finns ju inget skönare än att börja med en familjebastu och sen sätta sig i soffan med lite chips och mys...

Svar på tråden Chips till en 2-åring???