• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • Edis567

Bara det är lättsaltatde chips så kan de få några i en egen lite skål, de smaksatta är det glutamat i så de får stå kvar i hyllan.

• grodanboll85
    Mjufs skrev 2010-01-03 21:08:54 följande:
    Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag. Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?
    Vår dotter har fått ätit chips sen hon va strax över året. Hon älskar chips chips är ju lite "bättre" än godis anser jag.
  • Fille Fjonkan

Tänk att folk inte kan låta bli att lägga sig i allt en förälder gör eller inte gör. Att en 2-åring får köpa chips på en söndag betyder knappast att han får göra det vareviga dag eller ens varje söndag.

Mamman kanske ändå skulle köpa chips att ta med till sin syster och så lät hon 2-åringen tro att valet var hans för att göra honom glad. Eller så får 2-åringen precis allt han någonsin pekar på. Vad vet jag? Och inte bryr jag mig heller. Jag kan faktiskt inte förstå hur folk ids lägga sig i vilt främmande människors liv på detta vis.

• Ullis 10

Ja du är gammeldags och överengagerar dig verkligen (fint ord):)

• Pretty in scarlet

Varför i hela friden skulle det vara skadligt bara för att ungen är 2 år? Det är väl inte mer skadligt för en 2 åring än vad det är för en 6 åring? Min 2 åring har ätit både chips och ostbågar. Vi lever sunt i övrigt men är det fredagsmys så får hon givetvis smaka. Värre är det med godis och popcorn som lätt kan sättas i halsen.

• Morrdraken

Chips var väl bättre än att barnet fick en platta öl? {#lang_emotions_wink}

En tanke om det där med att det var söndag - alla äter inte godis och krafs på lördagar. Det tandläkaren rekommenderar är att man ska försöka hålla det till EN dag i veckan - vilken dag finns det liksom inga rekommendationera om. Vi kan skippa godis och så på lördagen ibland och då kan det bli en söndag istället. Spelar ingen roll så länge det inte vräks i varje dag och i större mängd än vanlig mat tycker jag.

• Morrdraken
    Morrdraken skrev 2010-01-04 21:05:32 följande:
    Chips var väl bättre än att barnet fick en platta öl? En tanke om det där med att det var söndag - alla äter inte godis och krafs på lördagar. Det tandläkaren rekommenderar är att man ska försöka hålla det till EN dag i veckan - vilken dag finns det liksom inga rekommendationera om. Vi kan skippa godis och så på lördagen ibland och då kan det bli en söndag istället. Spelar ingen roll så länge det inte vräks i varje dag och i större mängd än vanlig mat tycker jag.
    Gah! "inga rekommendationer" ska det stå.
  • Viktorsmamma

min 14månaders skulle jag aldrig få för mig att ge något dylikt.

han äter mat, frukt,smörgåsrån, gröt, macka,välling, vatten och mjölk.

han får inte äns saft/juice el. babydryck endast fått de en gång då han var sjuk på inrådan från sjukvården.

han har nu under julhelgen smakat på lite lussebulle, men bara 1-2småbitar aldrig en hel eller ens en halv.

sött och sånt lär de sig äta såsmåning om behöver inte trycka i dem de om de inte vet att de finns.

godis/chips eller dylikt står aldrig framme om han är vaken

Viktor 26/10-08
Svar på tråden Chips till en 2-åring???